Vervangen harddisk in RAID 1

Pagina: 1
Acties:

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
De server die we hebben heeft een RAID 1 (SATA) configuratie waarop Windows is geinstalleerd. Dat RAID-gebeuren is te bestieren met Adaptec Storage Manager (ASM), geinstalleerd op die server.

Nu is 1 van de harddisks in de RAID 1 configuratie kapot. Geen hot-swap drives. Heb ik vervangen door een nieuw exemplaar, in de verwachting dat het spul automatisch een rebuild gaat doen. Niet dus.

Volgens de handleiding is de procedure voor het vervangen van een harddisk dat je de kapotte drive in ASM op 'failed' zet. Da's mooi, maar de kapotte drive in kwestie was niet meer zichtbaar in ASM, dus kon ik het ding ook niet op 'failed' zetten.

Ik heb nu dus een RAID 1 systeem met een 'logical drive' die 'degraded' is. Die logical drive bestaat nu dus uit maar 1 fysieke drive. De andere drive staat netjes in het lijstje met fysieke schijven met de anmerking 'ready'. Geen enkele mogelijkheid om deze schijf aan de 'logical' drive te koppelen, behalve de logical drive weggooien en een nieuwe logical drive te maken. Maarja, dan ben ik alle data kwijt en nog verder van huis.

Ik heb even getracht de zaak recht te zetten via het Adaptec BIOS, maar dat gaat ook niet lukken. Die geeft 'Member missing' aan bij de logische drive, maar er is geen mogelijkheid om de nieuwe drive aan die logische drive toe te voegen. Als ik met CTRL-R een rebuild wil uitvoeren, dan krijg ik de melding dat er niets te rebuilden valt, want maar 1 drive. Kan wel een hot-spare maken, maarja, daar heb je niet veel aan?

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Siem

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
En nieuwe HDD als hot-spare aanduiden en daarna je rebuild starten.
Kon niet uit de tekst maken of je die combinatie al geprobeerd had

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Meteen even geprobeert. Ik kan met ASM de nieuwe drive wel als 'hot spare' aanmerken, maar een rebuild (of iets anders) is niet mogelijk. Misschien dat dat via het Adaptec BIOS gedaan kan worden, maar dat kan ik nu niet proberen..

SIem
.