Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Networkshare als Locale Schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een programma/mogelijkheid om een networkshare te kunnen benaderen als een normale vaste hardechijf. Dit vanwege een programma wat slechs normale schijven kan lezen en helaas geen networkshares.

Mocht iemand wat weten dan zou ik het erg op prijs stellen als men dit met mij wil delen.
Alvast bedankt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Als je 'Deze computer' hebt geopend, heb je bovenin ergens de optie "Netwerkverbinding maken"

Dan kun je een schijfletter toewijzen aan een netwerklocatie.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2009 21:24 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat voor OS?
Wat heb je al geprobeerd?
Ben je op de hoogte dat windows zelf een netwerk share kan mappen als lokale drive?
(Als in: \\server\share wordt f:\ op je computer)
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden maar een manier is om met windows te bladeren naar die server (\\server) en dan op de share, rechtermuisknop, netwerkverbinding maken. Selecteer welke drive letter het moet worden, bekijk de andere opties even en klaar.

Alles kan stuk.

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Experimenteer eens met het commando subst in cmd, zit standaard in windows en daarmee kan je network drives mappen als local drives.

Een voorbeeld: SUBST H: \\servernaam\mapnaam
Om de drive weer te unmouten: SUBST H: /D

Edit er is blijkbaar ook een gratis GUI versie van te krijgen, is misschien nog handiger dan via CMD:
http://www.ntwind.com/software/utilities/visual-subst.html

[ Voor 27% gewijzigd door Attixx op 13-08-2009 21:58 ]

• remco_k

remco_k

Dat moet je niet met SUBST doen maar met NET USE.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de berichten. Helaas heb ik bovenstaande methodes reeds geprobeerd.
Het verschil is dat dit in 'Deze Computer' (ik werk overigens met Windows 7) deze genoteerd word als een Network Location. Dat moet dus niet gebeuren.
Ik gebruik nl. een programma dat slechts locale discs herkent :(

Ook met SUBST maakt hij er gewoon een networkdrive van :(

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

DeTeraarist

#Boots2Asses

En als je nou met net use een schijf mount en er daarna met subst weer een andere schijf van maakt? Zou die daar in trappen?

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 07:38:
Bedankt voor de berichten. Helaas heb ik bovenstaande methodes reeds geprobeerd.
Het verschil is dat dit in 'Deze Computer' (ik werk overigens met Windows 7) deze genoteerd word als een Network Location. Dat moet dus niet gebeuren.
Ik gebruik nl. een programma dat slechts locale discs herkent :(

Ook met SUBST maakt hij er gewoon een networkdrive van :(
Welk programma is dat en is dat niet gewoon een beveiliging/uitgeschakelde feature ?

Verwijderd

Topicstarter
Online backup van KPN.......
Vandaar, ook met subst wordt het een networkshare...

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Paar maanden terug stond in de computer totaal een vraag van iemand met hetzelfde probleem. In het antwoord werd verteld dat sommige programma's bepaalde functies nodig hebben zoals caching waardoor ze niet op / van en of met een netwerkshare werken.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
online backup gebruikt ook nog een temp drive... daar smijt hij het eerst heen en dan backupt hij het.
Dus ik begrijp het niet helemaal..., dan zou ik dus eerst al mijn mappen van een networkshare moeten synchroniseren naar mijn pc, en vervolgens backupen. Mij te omslachtig. Het liefst zo direct mogelijk.
Ook kan ik hem niet op de pc van de networkshare plaatsen aangezien het backup programma niet op servers wil draaien, toch vreemd voor zakelijke backup.... , dan dien de je de server versie af te nemen die 5x zo duur is.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 09:13 ]

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:11:
Ook kan ik hem niet op de pc van de networkshare plaatsen aangezien het backup programma niet op servers wil draaien, toch vreemd voor zakelijke backup.... , dan dien de je de server versie af te nemen die 5x zo duur is.
Oh, maar da's niet vreemd. Dat is verkoop strategie.
Het zal me dan ook niets verbazen dat het niet werken van gemapte netwerk drives in de "niet server versie", heel bewust is ingebouwd.

[ Voor 36% gewijzigd door remco_k op 14-08-2009 09:38 ]

Alles kan stuk.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Als het ook via FTP gaat zou je eens naar Novell Netdrive kunnen kijken.

En anders via Winbolic

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:11:
online backup gebruikt ook nog een temp drive... daar smijt hij het eerst heen en dan backupt hij het.
Dus ik begrijp het niet helemaal..., dan zou ik dus eerst al mijn mappen van een networkshare moeten synchroniseren naar mijn pc, en vervolgens backupen. Mij te omslachtig. Het liefst zo direct mogelijk.
Daar zijn serverversies voor inderdaad, hoewel het natuurlijk een beetje vreemd blijft dat netwerkshares niet geaccepteerd worden. IMHO is er geen vies truukje wat je kan uithalen om dit alsnog voor elkaar te krijgen; vooraf syncen / kopieeren lijkt me de enige optie.
Als je nou vertelt om hoeveel data het gaat kunnen we ook iets meer de impact van dit probleem inschatten :)

edit: Ik zie dat je in de IT werkzaam bent, waarom kijk je dan niet even verder naar een andere oplossing waar je zelf meer controle over hebt? KPN online backup heeft (gelukkig) geen monopolie positie in de online backup markt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 10:35 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anders kan je ook vanuit de netwerk PC's data naar de 'backup' PC sturen/kopieren en vanuit daar alles naar online backup.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Moest even nadenken, maar volgens mij heb ik dit als volgt een keer opgelost:

1. Download TrueCrypt software en installeer dit op je lokale machine.
2. Creeer nu via TrueCrypt een volume file op je gedeelde map.
3. Formateer het hierna naar NTFS of FAT en mount hem in TrueCrypt met een volume letter. Deze zie je dan verschijnen in Deze Computer
4. Gebruik deze volume dan voor in je programma.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Ok, kan ik die trucrypt site dan ook nog goed benaderen vanaf de server?
Andere servers gebruiken deze data nl. ook...

Kortom is dit pc afhankelijk? En wat na een herinstallatie van de pc, moet ik dan alles terug trekken uit de onlinebackup?

De hoeveelheid data is >30GB dus iedere dag alles verplaatsen is een hels karwei qua tijd
FTP pakt hij niet, verder leek mij dit een goeie oplossing die niet al te veel kost.

• Mental
FTP pakt hij niet
En weet je ook waarom niet / wat de problemen/foutmeldingen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
die optie zit er niet in toch ?
Wat is de optie anders? een ftp account maken? dat gaat toch ook ergerlijk traag? Tevens kun je de ntfs rechten niet mee nemen

• Mental
Ok, lijkt me handig dat je eerst state wat je nou precies wil.
en FTP hoeft je natuurlijk ook niet icm online backup van KPN te gebruiken,
zelf wat maken is zeker in dit geval aan te raden.
Orienteer je eens op de (gratis!) backupsoftware die er te vinden is en ga daar mee werken icm een hosted ftp account / netwerkshare / whatever.
Ik tipte aan dat je in de IT werkt om aan te geven in dit topic dat we niet alles hoeven uit te kauwen, even aangeven wat je niveau is op dit gebied is dus wel praktisch.

Anyway,

Stap 1: Wikipedia: NTBackup
Maak een backup dmv ntbackup, dit maakt er netjes 1 file van die je naar hartelust kan ftpen of whatever.
Stap 2: http://www.nsftools.com/tips/MSFTP.htm
Gooi hem online naar een ftp server of wat dan ook, wederom kan je hier ontelbare alternatieven voor verzinnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mij al georienteerd op diverse mogelijkheden.
Maar dan dien ik iedere dag mijn complete data te backupen dat is geen optie voor mij.
Momenteel gebruik ik gewoon een locale backup maar daar wil ik dus vanaf, vandaar KPN Online Backup

Dit topic gaat erom als het mogelijk is om een netwerkdrive te koppelen aan een normale hardeschijf.
Hier zou toch wat voor mogelijk moeten zijn ...

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 13:36

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:16:
Dit topic gaat erom als het mogelijk is om een netwerkdrive te koppelen aan een normale hardeschijf.
Hier zou toch wat voor mogelijk moeten zijn ...
Volgens mij gaat het erom dat jij een programma anders wilt gebruiken dan dat je recht hebt. Bij KPN backup voor particulieren staat volgens mij duidelijk vermeldt dat het om je lokale schijven moet gaan. Als je ook je netwerkshares wilt meenemen zul je een duurdere versie moeten aanschaffen.

We do what we must because we can.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Oké, en Strike Drive dan? Dat komt aardig in de buurt van een physical disk in Windows.

Heb het even getest en er een netwerkshare in gegooid, is nu gemount als Local Disk (Q:).

• Mental
ntbackup kan anders prima differentiele of incrementele backups maken.
Daarnaast heb je ook nog rsync wat prima werkt met ftp en zijn er nog legio andere oplossingen.
Als je al andere oplossingen bekeken hebt is het handig om aan te geven welke en waarom deze niet handig zijn.
Een netwerkshare als lokale schijf behandelen kan simpelweg niet, enkel door middel van iscsi wat in jouw geval hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar is.

edit: strike drive zou kunnen maar je moet jezelf heel erg gaan afvragen of dat is wat je wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 11:54 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Dacht dat je mogelijk gebruik kon maken van symbolic links, hard links of junctions van NTFS, maar overal staat bij dat Windows dit niet ondersteunt icm network shares, dus dat valt ook al af.

@L4m0r, wat is er mis met Strike Drive, is 't een beetje 'vieze' methode welke ze gebruiken?

• Mental
Nielson schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:08:
Dacht dat je mogelijk gebruik kon maken van symbolic links, hard links of junctions van NTFS, maar overal staat bij dat Windows dit niet ondersteunt icm network shares, dus dat valt ook al af.

@L4m0r, wat is er mis met Strike Drive, is 't een beetje 'vieze' methode welke ze gebruiken?
Het is software die een lokale drive aanmaakt op basis van een netwerkdrive, wat als de netwerkverbinding even wegvalt? Wat als de server gereboot wordt? wat als (in het geval van een laptop) de laptop niet in het netwerk hangt?
Er is zoveel wat fout kan gaan wat je kunt voorkomen door gewoon een knappe backupoplossing te gebruiken.
Maargoed, ik weet niet wat die software doet onder bepaalde omstandigheden (en kan het zo gauw ook niet vinden) dus ik ga er niet blind vanuit dat het een perfect stukje software is :)

[ Voor 0% gewijzigd door Mental op 17-08-2009 11:19 . Reden: typo ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als de netwerk lokatie door slechts 1 pc te benaderen moet zijn kan je mischien denken aan iSCSI? met iSCSI worden je disken herkend als SCSI schijven
Starwind is een goede iSCSI server (target) voor windows, voor linux heb je openfiler.

ik lees echter 10 posts verder dat het gaat om echte shares, die gebackuped worden door een programma met bizarre eisen. de goedkoopste backup die ik ken heet NTBackup en die kan alle basic backup zaken aan, en dat kost niets..

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
Winbolic werkt helaas niet, hij ziet gewoon een link :(, dit is echter wel het ide wat ik nodig heb

Strike drive werkt helaas niet correct op windows 7 :(

SUBST werkt ook niet -> dit wordt gewoon een netwerkschijf

Net use ook niet -> dit wordt gewoon een netwerkschijf

NTBackup werkt goed, maar niet zoals ik wil.
Ik wil mijn data de deur af hebben, je kan nog zoveel mooie backups liggen hebben, maar bij brand ben je alles kwijt......

• remco_k

remco_k

Dan zorg je ervoor dat als NTBackup klaar is, dat je backup bestanden middels FTP naar een server worden geupload.
-of- je maakt een netwerk schijf naar dat FTP pad (schijnt te kunnen, nooit geprobeerd) en laat NTBackup naar die schijf backuppen, wordt het meteen geupload.

FTP is op zich niet traag, het is zo snel als de verbinding tussen jouw en de server...

Alles kan stuk.

Pagina: 1