PCI riser: met elke mobo/kaart kombinatie?

Pagina: 1
Acties:

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 12:52
Ik zit er aan te denken een platte fanless HTPC te bouwen op basis van een ATOM bordje (met 945GSE chipset om fanless te kunnen werken; bij snogard hebben ze toevallig zo een bordje met HDMI op).
Ik heb al een deftige tv tuner kaart liggen maar dat is helaas geen low profile kaart; ik zou dus een PCI riser moeten gebruiken om de kast vrij laag te houden.
Hierbij vroeg ik me af: werkt een willekeurige PCI riser met een willekeurig moederbord en een willekeurige PCI kaart (als de boel in elkaar past natuurlijk) en werkt dat even betrouwbaar als wanneer de PCI kaart direct in het moederbord zit? Of werkt zo iets alleen bij specifieke moederborden? (en verder: als ik een PCI riser met 3 PCI slots in een moederbord zou steken dat er maar eentje heeft, werkt dat dan ook? en voor alle slots?)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
Waarom zou het niet werken? Een riser is eigenlijk niets meer dan een verlengsnoertje. Dit zal op alle moederborden werken. Wat betreft een riser met meerdere aansluitingen, weet ik het niet zeker. Ik denk dat het wel zal werken, maar de bandbreedte wordt sowieso gedeeld door alle aansluitingen die op dat ene slot in je moederbord gaan. Mogelijk kunnen er problemen ontstaan met het interne adres van de aangesloten kaarten, ze zitten immers op hetzelfde slot. Maar dat weet ik niet zeker, want ik heb er zelf geen ervaring mee.

Addicted to silent computing

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niet echt casemodding gerelateerd (en via de search ook voor het grootste deel te beantwoorden) dus ik verplaats 'm naar PMG

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 12:52
Bedankt voor't verplaatsen, ik had niet aan PMG gedacht...
Ik heb nog verder gezocht, maar het enige waarop ik uitkom is ofwel dat er bij risers staat dat ze voor een specifiek moederbord zijn (vandaar ook dat ik me afvroeg of die dan met andere moederborden ook werken) ofwel dat er gewoon geen informatie gegeven is (of dat dubbele risers niet altijd zouden werken, enkele wel)
Misschien zoek ik verkeerd maar voorlopig zal'k't er dan maar bijhouden dat het een gok is of een riser zal werken of niet :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je gewoon een 1 poorts riser pakt werkt het in principe altijd. Meerder poorten kunnen problemen geven.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Als je de PCI bus op standaard snelheid en timings laat lopen en verder geen gekke dingen uithaalt zal het in de meeste gevallen probleemloos werken.

Het is niet zoals bij geheugens dat een paar millimeter langere draadverbinding een faseverschuiving teweeg brengt die de verbinding naar de knoppen helpt.. daar is PCI te "degelijk" voor.

Petrolhead en draadjesnerd

Pagina: 1