Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb een jaar geleden een laptop gekocht met Vista voorgeinstalleerd (echter zonder CD). Nu is mijn computer wat langzaam en wil ik alles opnieuw installeren. Kan ik een willekeurige Vista CD gebruiken of downloaden en de (legale) key gebruiken die met een sticker onder op mijn laptop zit?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je hebt dezelfde editie (home / basic / premium) nodig, en daar dan de OEM-versie van.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
Je kunt het beste met een programmaatje de huidige Vista key uitlezen, en die ergens goed bewaren.

Een programmaatje die je Vista key kan uitlezen is bijv. 'Magical Jelly Bean Keyfinder', maar er zijn nog wel meer programmaatjes die het kunnen.

Die op de onderkant kun je volgens mij ook wel gebruiken, maar dan moet je waarschijnlijk eerst met Microsoft bellen. De key op de onderkant is namelijk niet dezelfde key als waar je Vista mee geinstalleerd is! (het is voor de fabrikant makkelijker om systemen een andere key dan die op de onderkant te laten gebruiken)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2009 20:19 ]

• Repsaj_Nav
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 14:54

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Volgens mij kan dat wel, maar er moet toch een soort herstelpartitie op je computer staan?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

-ET-

Phone Home

Bij XP maakte het nog uit welke cd je had, oem Home/Prof. of retail home/prof. Bij vista kan je gewoon iedere willekeurige dvd gebruiken. Je licentie code bepaald dan welke versie je krijgt.

dus ja dat kan

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
Ik heb dit ook gedaan, had een kopie van de Vista Ultimate DVD (retail volgensmij) van een klasgenoot. Kon daarmee m'n laptop zonder problemen opnieuw installeren met de Vista Premium key die op m'n laptop stond (de opmerking van CodeCaster is dus niet correct, elke Vista DVD is hetzelfde (op taal na), hij heeft alleen een ander opdruk (op de ene staat Premium, op de andere Ultimate etc), afhankelijk van de key die je invult beslist hij welke versie word geïnstalleerd)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik dacht inderdaad aan XP, mi scuzi.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je eerst een herstel dvd maken (als die programma bij je laptop is mee geinstalleerd.)
Kijk ff in je programma lijst of je deze optie kan vinden. Zo ja maak er 1

talkin' is cheap, people follow like sheep

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
bij zulke laptop's moest vaak bij de eerste opstart gekozen worden welk taal men het liefste heeft (UK of NL)
en niet veel later krijgt men ook de keuze de herstel cd's/dvd's aan te maken.

doet men dit niet, kan men later dat niet zo maar doen - of het programma daartoe moet ook geinstalleerd (en gevonden) worden.

in dit geval: vista dvd lenen en eigen key gebruiken en nadien zelf alle andere (ev. meegeleverde programma's en benodigde drivers zoeken) of 'herstel dvd aanmaak'- programma zoeken in start menu en gebruiken voor herstel dvd's en die gebruiken in combo met je eigen key.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
ThinkPadd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:18:
Je kunt het beste met een programmaatje de huidige Vista key uitlezen, en die ergens goed bewaren.

Een programmaatje die je Vista key kan uitlezen is bijv. 'Magical Jelly Bean Keyfinder', maar er zijn nog wel meer programmaatjes die het kunnen.

Die op de onderkant kun je volgens mij ook wel gebruiken, maar dan moet je waarschijnlijk eerst met Microsoft bellen. De key op de onderkant is namelijk niet dezelfde key als waar je Vista mee geinstalleerd is! (het is voor de fabrikant makkelijker om systemen een andere key dan die op de onderkant te laten gebruiken)
De voorgeinstalleerde fabrikant key kun je alleen nuttig gebruiken icm met het bijbehorende certificaat (activatie wordt dan uitgesteld), je kunt Vista er niet mee activeren zoals met de code aan de onderkant.

Met dit tooltje kun je van je OEM installatie een backup van de key en 't certificaat maken, en deze weer importeren in je verse Vista installatie:

http://directedge.us/cont...vation-backup-and-restore
Pagina: 1