Sennheiser HD650, interne draad los

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Vorige week viel het geluid van mijn 650 uit, Ding open gehaald en nu blijkt het dat in het geluidsproducerende deel van de schelp 2 veertjes zitten bij wijze van female connector.

Vanaf deze veertjes lopen 2 draadjes naar de daadwerkelijke spoel. Bij de veertjes zit een busje en daar zit die draad in naar de spoel.

Echter is nu het ragfijne (dikte is ongeveer zelfde als een haar) draadje uit het busje geschoten. Met wat gepruts krijg ik hem er weer in, maar hij blijft niet zitten.
Solderen is een optie, maar sennheiser lakt alle bedrading... en dat is gewoon rottig. Ook omdat alles in het plastic zit, wat dan ook gaat smelten.

Weet iemand hoe dit te repareren? Ik heb helaas geen camera bij de hand om een fatsoenlijke foto te maken :/

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Hoelang heb je de koptelefoon al? Ik zou gewoon garantie claimen. Sennheiser doet daar niet zo moeilijk over. Ik had zelf ook 2 koptelefoons naar sennheiser terug gestuurd. Mijn 465 omdat de kussentje bij de hoofdband los zat en mijn 595 omdat de drivers niet even hard klonken.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

En mocht je geen garantie meer hebben dan levert sennheiser met name bij de HD650 alle onderdelen los.
(Ook al is de schelp dan toevallig het duurste onderdeel).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Wat gaat de inhoud van die schelp kosten?

Zal ze morgen eens bellen,vorige keer hebben ze ook een van die veertjes vastgezet.
Nadeel is dat ik dan mijn spullen gewoon relatief lang kwijt ben.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik heb geen idee wat de kosten exact zijn, mijn hd650 is immers nog 100% intact. :P
Als ze de vorige keer al een reparatie vericht hebben is dat nu wellicht goedkoper om weer te doen.
(De schelp is doorgaans het duurst omdat daar ook de driver in zit).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Heb ze net even gebeld, en het is de de draad van de spoel zelf die dus los is gekomen.
Elementje kost 40E.

Als zij hem erin zetten 55.

Voor dat geld wil ik het zelf wel even proberen te solderen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is een geleidende lijm een optie?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik weet niet of solderen wel een oplossing is, vanwege de weerstand en mogelijk signaal verlies. Jammer dat je geen foto's hebt, maakt het wat duidelijker. Maar kun je van de spoel niet 1 slag afwikkelen en die draad dan weer verbinden met het "busje" ?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 02:52:
Ik weet niet of solderen wel een oplossing is, vanwege de weerstand en mogelijk signaal verlies. Jammer dat je geen foto's hebt, maakt het wat duidelijker. Maar kun je van de spoel niet 1 slag afwikkelen en die draad dan weer verbinden met het "busje" ?
Lijkt mij bij de HD650 geen wenselijke optie. De beide units voor links en rechts zijn bij elkaar 'gezocht' op specificaties. Als je al een winding van de spoel los krijgt, zonder de spoel te slopen, haal je in ieder geval de gelijkheid weg.

Ben trouwens wel benieuwd hoe Sennheiser dit doet bij vervangen van een unit. Je kunt hem inderdaad los bestellen en zelf plaatsen. maar een van de verkoopargumenten van deze koptelefoon was juist dat de linker en de rechter unit bestonden uit bij elkaar uitgezochte units, die dicht bij elkaar lagen qua specs. Dat 'voordeel' ben je dan ineens kwijt. (alhoewel ik het ten zeerste betwijfel of je die minieme verschillen uberhaupt zou kunnen horen tussen twee drivers..)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Afwikkelen kan sowieso niet zonder eea aan plastics slopen. Dat lijkt me een no go.

Bij het vervnagen van het element:
Dat matchen ben je dan idd kwijt, maar die man aan de telefoon van Sennheiser (verder aardige vent) negeerde dat compleet. Ik gaf het ook al aan (hand picked neodymium magneten ftw :+) maar dat werd niet opgevangen.

Mijn reparatie:
Ik heb het draadje verhit, zodat de vernis eraf is gegaan en iets in moeten korten helaas (het draadje brak aanvankelijk). Heb daarna de veer eruit gehaald en de bovenkant vertind, waar ik het draadje op heb gezet.
Het probleem is dat tin dus niet hecht op het draadje! Ik heb dus geen heel nette las gekregen, en daar baal ik wel van.
De veer is dus vertind met iets (!) teveel tin en ik heb de draad in het hete tin gedrukt. Normaal verin ik beide delen netjes tot het tin goed vloeit en hang ze dan in elkaar en laat ze afkoelen, zodat ik een nette soldering krijg.

Het lijkt (!) iets zachter te klinken, maar dat kan psycho-somatisch zijn. Ik ga morgen wel eens even de weerstand netjes nameten van de beide kanalen.

Verwijderd

Killer schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:19:
[...]

Lijkt mij bij de HD650 geen wenselijke optie. De beide units voor links en rechts zijn bij elkaar 'gezocht' op specificaties. Als je al een winding van de spoel los krijgt, zonder de spoel te slopen, haal je in ieder geval de gelijkheid weg.
Plaatje even als illustratief voorbeeld :

http://img243.imageshack....84jq.jpg/#q=hoofdtelefoon spoel

De kwaliteit zal minder achteruitgang ondervinden als je, zoals TS al zegt dat het om een haar dikte gaat, probeerd één wikkel van de spoel af te draaien en dan genoeg lengte heb om het euvel in origine te herstellen dan zo een soldering die veel meer "vermogen" wegneemt.

Maar ik ken de Sennheiser spoelen niet meer omdat ik met hun gestopt ben sinds ze alleen nog maar doorontwikkelen op open schelpen en niet de intentie meer hebben om nog gesloten schelpen op de markt te brengen, in hun hele assortiment hebben ze er nog maar 1.

Maar goed, eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat Sennnheiser een coulantie zou toepassen en een vervanging gratis zou afzenden maar blijkbaar is de service wat "minder" geworden, ik heb anders van ze gekend :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tsja ik had ook wat beters verwacht, ook omdat het een interne draad is.
Die breek je niet door lompe-agrarier-gedrag.

Ook omdat ik dan feitelijk verplicht ben een 2e schelp te kopen ivm matching.

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:56:
Tsja ik had ook wat beters verwacht, ook omdat het een interne draad is.
Die breek je niet door lompe-agrarier-gedrag.

Ook omdat ik dan feitelijk verplicht ben een 2e schelp te kopen ivm matching.
Ik zou er toch een emailtje aan wagen naar het hoofdkantoor van Sennheiser, niet zozeer vanwege het geld voor vervanging maar meer uit principe. Van een merk als Sennheiser, AKG etc. verwacht ik gewoon een goeie service, zoals die in het verleden was, wat verder kijkend naar de garantie termijn :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Jep, ik ga morgen eens lief doen.

het rare is ook dat zowel ik als een kennis het idee heeft dat het herstelde kanaal zachter klinkt (hij wist niet dat ik eraan heb gefrot.... ik vroeg hem wat opviel), maar de weerstand van beide kanalen exact (!) hetzelfde is (296.1Ohm , fluke115 en fluke 8050)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 20-08-2009 00:50 ]

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 00:50:
Jep, ik ga morgen eens lief doen.

het rare is ook dat zowel ik als een kennis het idee heeft dat het herstelde kanaal zachter klinkt (hij wist niet dat ik eraan heb gefrot.... ik vroeg hem wat opviel), maar de weerstand van beide kanalen exact (!) hetzelfde is (296.1Ohm , fluke115 en fluke 8050)
Waar heb je de weerstand gemeten, na de spoel, overloop speaker ? Ben benieuwd wat de reactie zal zijn van Sennheiser :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Over de speaker+kabel.
Jaja slecht, maar op zich is het wel een vrij goede indicatie.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Boudewijn schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 01:12:
Over de speaker+kabel.
Jaja slecht, maar op zich is het wel een vrij goede indicatie.
Dan zou je zeggen dat er niets mis is. Kan het zijn dat door je reparatie de spoel gedempt{tegengewerkt) kan worden? Dat zou verklaren waarom je geen verschil meet, maar wel verschil hoort.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mwa, ik heb zelf niet aan de spoel gezeten, de soldering zit daar een cm of 3-4 vandaan.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Boudewijn schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:05:
Mwa, ik heb zelf niet aan de spoel gezeten, de soldering zit daar een cm of 3-4 vandaan.
Dan zou je bijna zeggend at het suggestie moet zijn...Wist die kameraad welke schelp gerepareerd was? Of kan het zo zijn dat jou bron een kanaal iets zachter weergeeft dan de ander (is absoluut niet ongebruikelijk en is je misschien nooit eerder opgevallen, alleen nu pas omdat je zo kritisch ging luisteren)?
Probeer eens een andere bron indien mogelijk

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb hem niet verteld dat er aan geshopt was, en al helemaal niet welke van de 2 aangepast is.

Als je de stekkertjes omdraait (en dus de bron-kanalen) , dan blijft het ook.

Aan de andere kant: ik neem het nu niet weer.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Boudewijn schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:05:
Pak eens een koperdraad vast van 20 cm en houd er helemaal aan de andere kant er eens een soldeerbout op. :)

Ik kan me eigenlijk best indenken dat de spoel ook wat te warm is geworden, slechts een paar windingen bij elkaar zijn gesmolten en het eindresultaat een zachter of minder sprankelend geluid is.
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:25:
Ik heb hem niet verteld dat er aan geshopt was, en al helemaal niet welke van de 2 aangepast is.

Als je de stekkertjes omdraait (en dus de bron-kanalen) , dan blijft het ook.

Aan de andere kant: ik neem het nu niet weer.
Ja, als het verschil miniem is blijft het natuurlijk moeilijk om te vergelijken.
Misschien zou je eens een mooi gemasterede stereo opname moeten luisteren welke je goed kent en dan eens aan een panning/balans knop moeten draaien om te kijken of je op een bepaald punt (niet in het midden) ineens het idee hebt dat de weergave beter klopt.

[ Voor 40% gewijzigd door Da_maniaC op 27-08-2009 22:38 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Da_maniaC schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:35:
[...]

Pak eens een koperdraad vast van 20 cm en houd er helemaal aan de andere kant er eens een soldeerbout op. :)

Ik kan me eigenlijk best indenken dat de spoel ook wat te warm is geworden, slechts een paar windingen bij elkaar zijn gesmolten en het eindresultaat een zachter of minder sprankelend geluid is.
Hij is geplastificeerd ;).

Ghehe ik een soldeerlass maak je door met een tang de warmte op te nemen tussen de las en de psoel.
Vervolgens in 3 seconden solderen....
Hij het weghalen van de isolatie heb ik dat uiteraard ook gedaan.
Ja, als het verschil miniem is blijft het natuurlijk moeilijk om te vergelijken.
Misschien zou je eens een mooi gemasterede stereo opname moeten luisteren welke je goed kent en dan eens aan een panning/balans knop moeten draaien om te kijken of je op een bepaald punt (niet in het midden) ineens het idee hebt dat de weergave beter klopt.
Mja daar heb ik dus een toonfiets voor genomen ;). Signaal gesplit en door die hoofdtel heen jagen.

Pagina: 1