IDE Harde schijf niet te initialiseren

Pagina: 1
Acties:

• Jozef 54
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07-2025
Ik heb vanmiddag met behulp van een PCI-IDE kaart een IDE harde schijf in mijn PC gezet (op mijn moederbord zit geen IDE-aansluiting).
Ik zie de schijf (HITACHIE IC35L120AVV207-0) bij schijfbeheer alwaar ik de schijf moet initialiseren. Als ik dat doe krijg ik de foutmelding: Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat.
Wat doe ik fout?

Verwijderd

Heb je alle drivers geinstalleerd? Zijn ze sowieso up to date? Ook van je moederbord enz.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 19:26 ]

• Jozef 54
Toen ik de PC na de inbouw van de HD startte kreeg ik de melding dat ITE IT8212 ATA RAID controller werd geïnstalleerd. Ik vind het overigens vreem dat de IDE harde schijf niet met zijn naam genoemd wordt maar met: ITE Disk Array 0 SCSI Disk Device

Verwijderd

Er zat vast een CD met drivers bij de kaart. Installeer de drivers.
Controleer ook de kabels. Je moet een IDE-kabel en stroom aansluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 19:36 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Is die kaart wel te gebruiken op de manier zoals jij hem wil?

Het is een RAID controller, dus je moet 2 identieke schijven aansluiten, en dan eerst een array maken denk ik.

Voor het doel wat jij ermee wil bereiken is hij niet geschikt denk ik.

Koop een USB > ATA controller, of sluit hem aan op een andere PC bij je thuis, en pomp de bestanden over via netwerk.

Verwijderd

Ik moet de 1e RAID-kaart nog tegenkomen die een simpele single schijf niet gewoon als simpele single schijf kan aanspreken.

• Jozef 54
Ik zie nu dat daar geen VISTA-drivers op staan. Zoals ik al in mijn vorige bericht zei heeft Vista die driver volgens mij zelf al geïnstalleerd.

Verwijderd

Zou goed kunnen maar dat wil nog niet zeggen dat ie het goed heeft gedaan. Ik zou op de site van de fabrikant toch even zoeken naar drivers voor je OS. En reboot een keer .. dat helpt ook wel eens.

• Jozef 54
Ik kan nergens de naam van de fabrikant vinden. Ik denk dat ik een miskoop heb gedaan.
Reboot helpt ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Jozef 54 op 13-08-2009 19:49 ]

Verwijderd

Probeer eens een ander PCI-slot. Dat helpt heel soms ook.

Een miskoop zal wel meevallen. Er zal iets niet goed zitten. Gewoon wat dingen uitproberen. Google de foutmelding eens en zo.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 19:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:37:
Ik moet de 1e RAID-kaart nog tegenkomen die een simpele single schijf niet gewoon als simpele single schijf kan aanspreken.
Oké, zou best kunnen dat het werkt hoor. Ik heb geen ervaring met RAID.

Verwijderd

Je kunt ook nog eens kijken of de jumpers van je schijf zelf wel goed staan. Of dat de schijf überhaupt wel in orde is. Het makkelijkst is testen met een andere IDE-schijf.

• Jozef 54
De schijf heb ik vanmiddag uit een andere computer gehaald en daar werkte hij nog prima. Ik heb de jumpers ook al bekeken en die staan op master (wat volgens mij moet) en de HD hangt aan het uiteinde van de IDE-kabel. Ik heb helaas geen ander PCI-slot meer over om het te proberen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.station-drivers.com/page/ite.htm

Controleer eventjes of hier een goede driver bijstaat,

En eventjes een tip, dat apparaat wat je opgaf wat vista geinstalleerd heeft door Google halen met daarachter Vista drivers geeft Google dit als bovenste resultaat.
Sommige fabrikanten, zoals Sweex etc.., maakt gebruik van een chipset van een andere fabrikant, wat in dit geval ook zo is. Dan kunnen de drivers van de chipsetfabrikant gebruikt worden in plaats van de drivers van het merk welke deze kaarten in elkaar zet en uitleverd aan de leveranciers,

En de benaming klopt, hij maakt er namelijk een "raid setup" van, wat zijn eigen naam heeft. Dat verklaard waarom hij het ziet als een SCSI disk device,

[ Voor 92% gewijzigd door Vorkie op 13-08-2009 20:05 ]

Verwijderd

Uninstall de kaart en schijf eens in hardware management. Dan PC uit. Schijf loskoppelen. Booten. Kaart laten installeren. PC uit. Schijf aansluiten. Booten. Schijf laten installeren. Rebooten.

Mss dat het dan werkt. Ik vermoed nog steeds een driverprobleem.

En gebruik een 80-aderige IDE-kabel en niet een 40-aderige.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 20:04 ]

• Jozef 54
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:02:
Uninstall de kaart en schijf eens in hardware management. Dan PC uit. Schijf loskoppelen. Booten. Kaart laten installeren. PC uit. Schijf aansluiten. Booten. Schijf laten installeren. Rebooten.

Mss dat het dan werkt. Ik vermoed nog steeds een driverprobleem.

En gebruik een 80-aderige IDE-kabel en niet een 40-aderige.
Tja, dat heb ik allemaal gedaan, maar helaas, de fout blijft hetzelfde. Er zit een 80-aderige IDE-kabel bij en die heb ik gebruikt. Ik zag bij het opstarten van de PC dat er nog een IT8212 Setp Utility is. Maar dat is allemaal vrij ingewikkeld. Iik kon daar bijvoorbeeld ook een instelling op IDE zetten, maar die instelling houdt ie niet vast. Hij blijft dan op Raid 0 staan.
Er ziiten op de PCI-IDE kaart 2 IDE-connectoren. |Het aansluiten op de andere connector hielp ook niet.

Verwijderd

Ik zou toch maar kijken of er in die setup dan niet het een en ander ingesteld moet worden.

Met 1 schijf aan de controller kun je geen RAID-0 maken. Dan snap ik de foutmelding wel in Windows ..

Je moet toch ergens de setting kunnen opslaan dat je hem als gewone schijf wilt gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 22:01 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Jozef 54
Ja, die had ik ook al gezien. Wijkt iets af van mijn IT8212 Setup Utility. In de handleiding die je aangeeft wordt gezegd dat als er sprake is van 1 HD je de zaak op normal kunt zetten. Bij mijn utility is er geen keuze voor Normal maar wel voor IDE. Maar zoals ik al eerder schreef als ik kies voor IDE dan houdt hij die instelling NIET vast. De volgende keer staat ie weer gewoon op Raid 0.

Bovendien praat de maual niet over Vista. Ook in de beschrijving die ik bij de PCI-kaart kreeg wordt niet gesproken van Vista.

Ik denk dat ik er maar mee stop en de levrancier ga vragen of ik de spullen mag terugsturen.

Verwijderd

Wanneer zie je die setup? Bij booten? Want dat is onafhankelijk van het OS.

Je zet 'm daar dus op IDE. Mss moet je dan nog ergens die setting opslaan of bevestigen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 23:15 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

franssie

Save the albatross

terugsturen is een optie. Als laatste check kan je eens een ander OS proberen om te kijken of die de disk wel herkent.
Dit is denk ik dus je 2e hd, dus als je je 1e hd afkoppelt en dan een ubuntu install opstart?

en wat vindt je bios er eigenlijk van? ziet die ook raid of alleen windows?

edit:/ met hlpdsk dus vwb bios, ik denk eigenlijk dat 90+% daar iets fout gaat, en ja dat kan door incompatibiliteit tussen je kaart en bios komen.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 13-08-2009 23:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jozef 54
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:14:
Wanneer zie je die setup? Bij booten? Want dat is onafhankelijk van het OS.

Je zet 'm daar dus op IDE. Mss moet je dan nog ergens die setting opslaan of bevestigen.
Die setup zie ik bij het booten. Ik kan dan met Ctrl-Y die setting opslaan, maar de volgende keer staat ie weer op RAID 0

Verwijderd

Dat is wel merkwaardig. De schijf zit aan het eind van de IDE-kabel op de 1e IDE-poort van de kaart?

Je zou eigenlijk moeten kijken of je de combinatie van kaart en schijf in een andere PC kunt testen.
Het kan aan veel dingen liggen. Defecte kaart. IRQ-probleem. Een of andere setting op het moederbord. Waarschijnlijk is het een kleinigheidje. Een setting ergens. Maarja dat is dan een kwestie van proberen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 23:42 ]

• Jozef 54
Bedankt voor alle reacties. Ik heb het bijltje erbij neergegooid. De PCI-kaart heb ik naar de leverancier teruggestuurd.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan altijd nog een IDE <-> SATA Bridge kopen op DX :)

404 Signature not found

Verwijderd

Die had ie al en dat werkte niet ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm.. op sommige controllers werken sommiggen inderdaad niet.

heb er hier 4.. 2 verschillende..

1 set werkt wel op mn ICH9R ( en doet ook gewoon ULTRADMA 100 :)

de andere set werkt er niet op.. maar wel weer op een Jmicron controllertje... en op een AMD SB600 controller :o!

( alleen jammerlijk maar ULTRADMA33 :/ )

404 Signature not found

Pagina: 1