Toon posts:

Mybook world edition 100Mbps / 1 Gbps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik al een tijdje een mybook world edition aangesloten op mijn router die dus alleen 100Mb/s ondersteunt, geen probleem allemaal, echter duurt het veel te lang om een backup te draaien. Nou heb ik mijn mybook direct op mijn pc aangesloten en gekeken naar de specs van de mybook world edition en de specs van mijn mobo Asus p5n-d deze zouden beide 1 Gb/s aan kunnen, ook heb ik gekeken naar de patchkabel die van categorie 5e is en dus eveneens die 1 Gb/s aan moet kunnen. Mijn pc geeft bij taakbeheer aan dat het netwerk nog op 100Mb/s draait en ook als ik een file verstuur naar mijn mybook gaat hij niet sneller dan 10,5MB/s. Hoe kan ik die 1 Gb/s wel krijgen? Als ik daar eventueel cat 6 kabels voor nodig heb mag ik mijn hele huis weer opnieuw gaan trekken :O Aangezien er binnenkort een Gb/s router komt ook ivm internet snelheidsverhoging.

Alvast bedankt,

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Voor gigabit is Cat5 voldoende, mits alle 4 de aderparen goed verbonden zijn. Voor 100 Mbit heb je namelijk maar 2 aderparen nodig en is de lengte van de kabel wat minder strict.
Controleer je bekabeling, probeer eens een ander kabeltje en controleer ook de instellingen van je netwerkadapter zodat die ook op gigabit kan connecten.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
De kabel was de patchkabel die bij de mybook zelf geleverd was, het zal mij raar lijken dat die dus niet geschikt zou zijn voor een 1 Gb/s verbinding, de patchkabel is +/- 1 meter lang

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 19:23 ]

• gertvdijk
  • Nu online
Dan nog: probeer een ander kabeltje. Elk kabeltje kan namelijk een defect aderpaartje hebben of krijgen waardoor de verbinding terugzakt naar 100 Mbit. Bovendien kan er ook een contactprobleempje zijn bij een van de connectors (PC of Mybook) waardoor een aderpaar niet helemaal goed werkt.

Tip: Kijk in je BIOS welk aderpaar niet werkt of slecht verbonden is. Dit kan bij de meeste Asus borden met een Nvidia Gigabit onboard netwerkkaart.

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 13-08-2009 19:27 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabel verwisseld met een andere (wat langere en oudere kabel cat 5e gigabit verfied), geen resultaat en nog steeds op 100Mb/s, ik zal eens in mijn bios zoeken voor de nvidia gigabit onboard kaart,

EDIT:
In de bios van mijn pc staat alles op status: normal, ik heb gekeken om het op mijn laptop te proberen, maar die trekt maar 100 Mb/s.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 19:38 ]

• gertvdijk
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:30:
EDIT:
In de bios van mijn pc staat alles op status: normal
Bij mij staat er per aderpaar ook een geschatte lengte van de kabel dat indirect de kwaliteit van de link aangeeft. Ook als je een slecht geknepen stekertje eraan hebt geknoopt en het op een of andere manier kortstluiting maakt staat er 'short'. Maar als ik het goed begrijp staan bij jou alle aderparen goed verbonden? Controleer dan de instellingen van je netwerkkaart in Apparaatbeheer (Windows). Je kan ook nog een Linux Live CD'tje pakken en kijken met ethtool wat daarin je verbindingssnelheid is om een driverprobleem uit te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 13-08-2009 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij staat het zo:
Pair > Status > Length
Lan1(1-2) > normal > n/a
Lan1(3-4) > normal > n/a
Lan1(5-6) > normal > n/a
Lan1(7-8) > normal > n/a
EDIT:
Een linux live cdtje is niet nodig, want ik heb dual boot, maar zal het eens proberen via linux :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 19:50 ]

• gertvdijk
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:49:
Bij mij staat het zo:
Pair > Status > Length
Lan1(1-2) > normal > n/a
Lan1(3-4) > normal > n/a
Lan1(5-6) > normal > n/a
Lan1(7-8) > normal > n/a
euhm... dat staat er bij mij als ik helemaal niets verbonden heb... Heb je toevallig twee netwerkkaarten in je PC en niet de onboard gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 onboard netwerkkaart en dat is die nvidia onboard 10/100/1000, tijdens het opstarten zit de kabel er altijd in.

EDIT:
Ik zal mijn settings eens herstellen, want ik heb namelijk wel de laatste bios update (had ik nodig, anders ondersteunde hij maar 2 cores van mijn quad core :P)

EDIT2:
Als ik de kabel erin stop die naar mijn router leid, dan geef hij >
Lan1(1-2) > normal > n/a
Lan1(3-6) > normal > n/a
Lan1(4-5) > short 10,7M
Lan1(7-8) > short 10,7M

Dat klopt ongeveer dat de kabel 10 meter is, hij is namelijk door een leiding naar beneden (de meterkast) getrokken vanaf boven.

EDIT3:
Als ik dan vervolgens mijn Mybook erop aan sluit, zegt hij weer;
Lan1(1-2) > normal > n/a
Lan1(3-6) > normal > n/a
Lan1(4-5) > normal > n/a
Lan1(7-8) > normal > n/a

En ook via die kabel nog steeds 100 Mb/s,, maar wat ik tot dusver kan aannemen is dat het niet aan mijn mybook ligt,

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 20:08 ]

Pagina: 1