Symptomen van OC'en

Pagina: 1
Acties:

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat te ver overklokken niet goed is voor je PC is me bekend. Maar ik vraag me af wat nu de symptomen zijn wanneer een bepaald onderdeel van je PC te ver buiten spex draait.
Bij videokaarten zie je duidelijk of je geheugen te snel draait (witte pixels) of je core (foute textures). Maar kun je bijvoorbeeld ergens aan merken dat je RAM op een te hoge snelheid drait? Of je PCI-kaarten met een te hoge snelheid worden aangesproken?

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

t3q

Say yes to teq

Als je opeens veel blauwe schermen en ongeldige bewerking krijgt zijn dat wel symptomen van te ver oc'en

Life goes as it goes.

• Milly
  • Niet online
Ok, dat snap ik (ben ik jammergenoeg al vaak tegengekomen :)). Maar ik vraag me dus af of je kan onderscheiden welk onderdeel het niet trekt.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Soms maakt je geluidskaart rare geluiden bij het spelen van muziek als ie het niet trekt.

Je netwerkkaart kan ook vaag doen. Dat opeens de verbinding wegvalt bijvoorbeeld.

Verwijderd

Gewoon proberen, als je denkt dat het je netwerkkaart is trek je die eruit, is die het niet, haal je je geluidskaart eruit :)

3D Mark 2000 crasht meestal als eerste als je tever hebt overgeklokt, crasht 3d mark en kom je gewoon terug in windows is je voltage te laag :)

• Milly
  • Niet online
Ik zal even een voorbeeldje geven: toen ik onlangs bezig was met m'n systeem naar z'n grenzen te pushen (Duron op een KT7), en ik bij 8,5x109 3DMark2000 draaide, dropte de framerate bij de 2 high detail tests naar 5 fps, terwijl het wel goed ging bij 8,5x108. Waar ligt dat dan aan? Aan een te hoge FSB? Aan te snel geklokt geheugen (hostclock+pciclock)? Aan een te hoge AGP-bus snelheid?

Andere voorbeelden zijn (afgezien van BSOD's en meldingen over corrupte bestanden) het ineens heel schokkerig bewegen van m'n muispijltje, het traag opbouwen van 2D-beelden, dat soort zaken.

edit:

Sinterklaas, ik snap hoe ik te werk moet gaan. Maar wat ik me dus afvroeg was of er bekend is welke symptomen waardoor worden veroorzaakt. Dat scheelt weer tijd met uitzoekn :))

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Het lullige is dat veel tweakers er nogal verschillende opvattingen van het begrip 'stabiel' op na houden. Als ie 1 keer de 3D Mark goed doorloopt en 10 minuten een koetje draait zonder al te heet te worden, dan noemt men een machine al snel stabiel. In principe moet je verschillende delen van je PC langdurig belasten om te kijken of er een keer iets foutgaat. Als een PC bij 24 uur }:O 1 rekenfoutje maakt, dan is ie dus officieel niet stabiel. Kun je wel zeggen 'boeie, 1 rekenfoutje in 1 dag', maar het betekent dus wel dat er iets niet goed zit, en dat eventuele problemen die je met je systeem hebt terug te voeren zijn op het overclocken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Milly
  • Niet online
Hehe idd. Maar het vervelende is dat Windows ook wel eens (eens...) crasht als je PC helemaal niet is overgeklokt. Soms kun je dus helemaal niet weten of de crash nu door ome Bill of door jezelf komt :).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 02 maart 2001 12:11 schreef millyways het volgende:
Hehe idd. Maar het vervelende is dat Windows ook wel eens (eens...) crasht als je PC helemaal niet is overgeklokt. Soms kun je dus helemaal niet weten of de crash nu door ome Bill of door jezelf komt :).
Daarom moet je ook intensief testen met verschillende software waar error checking inzit. Dus grote files zippen/unzippen is een goeie test voor je geheugen/harddiskinterface, Prima95 goed voor een CPU stresstest, quake3/3dmark voor videokaart, etc.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 12:11 schreef millyways het volgende:
win2000 + prime95 + 3dmark

je moet gewoon je pc iets warmer laten worden dan normaal (5C+ ofzo).. (je luchttoevoer gedeeltelijk afsluiten dus)

dan 24uur prime95 laten draaien onder win2k..

vervolgens doe je een 3dmark demo ofzo aanzetten die je ook 24u kan laten draaien..

als die twee geen errors geven heb je een acceptabel stabiel systeem...

-kijk wel in de eerste paar uur per test geregeld naar je pc.. daarna minder snel.

-vergeet niet dat je em iets warmer moet laten worden en dat je vooral HEEEL lang achter elkaar moet testen.

-laat eerst je pc eens 2 weken inbranden voordat je deze tests doet.

zip schijnt een goed programma te zijn als de pci buiten zijn specs loopt..
maar dat hoef je niet uren achtereen te doen.

ohja.. een ventilator boven op je pci kaarten blazen is geen overbodige luxe bij 39Mhz+

je 3Com'etje en sblive kunnen goed een koelblok gebruiken.

scsi?? kijk daar maar mee uit.. zou er beneden de 39 mee blijven..

heb daar al nare verhalen over gehoord..
tenzij je een high-end adaptec hebt natuurlijk...

• Milly
  • Niet online
Hey, bedankt allemaal :)
Pagina: 1