Little Penguin schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:44:
Ik zit even de boel hier door te lezen en vraag me af of 't geen idee is om het gebruikte script zodanig aan te passen dat als me zich als bijvoorbeeld Firefox identificeert, om dan de browser als desktop browser te waarderen als de rest van de UA niet geparsed kan worden?
Of hetzelfde voor IE ook verstandig is weet ik even niet, maar misschien dat het daar ook wel mogelijk is?
Het gebruikte script is niet het probleem, dat is de
WURFL-api die een behoorlijk goed track-record heeft mbt het kunnen classificeren van mobile browsers. Het probleem zit 'm in de web-patch die voor herkenning van desktop browsers zou moeten zorgen, maar dus geen rekening houdt met de 'identify-as' setting van Opera die wat afwijkende UA's genereerd (o.a. 'Opera 10.00' versus 'Opera/10.00'* -> klein verschil, grote gevolgen omdat het risico van een betere proximity met een Opera mobile UA dan zienderogen toeneemt als 'Opera 10' niet ook als mogelijke desktop versie vermeld staat).
* ja, ik weet dat Opera vanaf een bepaalde bèta 'Opera/9.8 ... Version/10.00'
is gaan gebruiken; ook dit heb ik toegevoegd aan de web-patch
Ik heb dus wat entries aan de web-patch toegevoegd en zal die ook submitten aan WURFL. Zo hebben we nog wel meer fixes (ook in de API) gesubmit en dragen we dus ook op die manier weer ons steentje bij aan de OS-community

Fuzzillogic schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:45:
Nou zal er vast een heeeeele discussie aan vooraf gegaan zijn (die mij dan ontgaan is) of er wel/niet gebrowsergesnifft moet worden... maar waarom sniffen? Ik vind het storend als een website voor mij gaat beslissen of ik wel/niet de mobiele versie voorgeschoteld krijg... M'n mobile browser is prima in staat een website te renderen as is, en die wil ik dan ook gewoon zien.
Ja, hier is een hele interne discussie aan vooraf gegaan, want waarom zouden we dit soort zaken openbaar moeten bediscusseren?
Waarom sniffen? Omdat er simpelweg geen andere manier is. Allerlei aanbevelingen van het W3C (media-queries, media-dependent stylesheets) en de
OMA (user-agent profiles) worden of niet ondersteund of massaal genegeerd door mobile (browser)vendors. Tel daarbij op de verschillende manieren waarop telco's mobiel internet proberen te proxieën en daarbij ook de request-vars aanpassen. Overigens gaat WURFL niet enkel uit van de UA-string maar gebruikt ook bepaalde andere request-headers die typerend zijn voor mobiele devices.
That said, ik heb het niet bekeken verder, maar ik gok dat t.net dan nog wel een relatief nette manier van sniffen/redirecten erop nahoudt

Als je de
Device Detect pagina goed leest zie je dat we met bepaalde gradaties werken. De laagste gradatie wordt pas geredirect naar tweakers.mobi, maar zet wel een cookie zodat bij terugkeer bijna elke vorm van styling wordt uitgeschakeld (dat redirect gedrag heb ik voor de devicedetect pagina zelf overigens nu uitgeschakeld). Tevens biedt deze pagina de mogelijkheid om je 'grade' aan te passen - iets wat volgens mij uniek is en door geen enkele andere partij die mobile-detectie doet nog gedaan wordt.
False positives (of negatives - het is maar hoe je het bekijkt) zijn echter inherent aan een dergelijk systeem, hence ook de opmerking op die pagina om dat soort zaken toch vooral te melden zodat we het nog beter kunnen finetunen. Dit topic is wat dat betreft al een goed voorbeeld waarmee we het systeem kunnen verbeteren, en niet alleen voor onszelf maar voor alle partijen die gebruik maken van WURFL
Anyway, ik was al bezig met een .plan om meer inzicht te geven in dit systeem en onze achterliggende motivaties, maar door deze bugmelding ben ik daar nog niet ver mee gekomen

Het zit er echter aan te komen!
Voor nu heb ik de patches mbt de Opera desktopbrowsers verwerkt en online gezet; een bezoekje aan
http://tweakers.net/devicedetect zou nu de goede deviceId moeten geven en aanpassen in je sessie. Eventueel zal je nog een 'reset' moeten doen van een eventueel geforceerde F-grade.