Toon posts:

Meer LAN aansluitingen creeeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen:
Ik woon in een studentenhuis en maak momenteel gebruik van een draadloze router voor een internet verbinding. Het is echter erg instabiel, daarom wil ik overstappen op bedraad internetten, maar de LAN poorten in de router zijn op.

Hoe kan ik mijn kabel aansluiten? Ik heb nog een 2e router, maar kan ik die er gewoon achter zetten? Wat zijn mijn andere opties.

Bij voorbaat dank!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De 2e router zou je idd kunnen gebruiken, maar een simpele switch er tussen zetten moet het ook prima doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

2 routers achter elkaar geeft gezeur :)
Beter 2 a 3 tientjes uitgeven voor een 8poorts switch, dan heb je lan aansluitingen in overvloed :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tweede router kan gewoon, mits je DHCP uitzet op het ding en de kabel vanaf de huidge router in een LAN poort doet (de WAN poort dus leeglaten). Dan werkt je router als switch.

Andere optie waarvoor je niets hoeft in te stellen is inderdaad een switch kopen. Dit is echter niet beter dan een goed ingestelde tweede router.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ik222 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:05:
Andere optie waarvoor je niets hoeft in te stellen is inderdaad een switch kopen. Dit is echter niet beter dan een goed ingestelde tweede router.
Euh, jawel. En wel omdat dat ding, itt die router, purpose-built is om te switchen. Gebruikt minder stroom, kan minder kapot gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

CyBeR schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:34:
[...]

Euh, jawel. En wel omdat dat ding, itt die router, purpose-built is om te switchen. Gebruikt minder stroom, kan minder kapot gaan.
Kortom, gewoon een swich er aan hangen. Goedkoper, makkelijker en precies waar zo'n ding voor gebouwd is. de extra functionaliteiten van een extra router heb je simpelweg niet nodig.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:34:
[...]

Kan minder kapot gaan heb je gelijk in maar ja hij heeft hem nog liggen dus zolang het werkt kan hij hem gebruiken. Minder stroom, oke misschien een beetje als je op de Watt nauwkeurig gaat meten maar het stroomverbruik van een simpel thuisroutertje is al dusdanig laag dat dat ook echt geen verschil maakt op je energierekening. Zeker als je bijvoorbeeld wifi uitzet in de configuratie is dat verschil echt compleet te verwaarlozen.

Oftwel die dingen zijn nou niet echt sterke punten om een nieuwe switch aan te schaffen terwijl je nog een prima bruikbare router heb liggen. Kijk in een bedrijfssituatie is het wat anders maar gewoon voor thuis is het prima :)

@Edgarz: Ja als je toch iets moet kopen dan beter een switch natuurlijk maar als de TS nog een 2e router heeft liggen in die prima te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 13-08-2009 22:17 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pak dan gelijk een 8 poort gigabit switch. dan kun je in huis ook wat sneller babbelen met elkaar

dan sluit je gewoon 1 poor van de router aan op de switch. en alle pc's ook op die switch

Iperf

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03 18:14
offtopic:
^^
inderdaad gigabit switches hebben autosensing, dus geen nood aan een crosswire etc gewoon straight UTP werkt..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

ik222 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:15:

@Edgarz: Ja als je toch iets moet kopen dan beter een switch natuurlijk maar als de TS nog een 2e router heeft liggen in die prima te gebruiken.
Een 4 port 100 Mbit switch heb je al voor €20. Een al liggende router is gratis. Absoluut waar wat je zegt. Alleen voor een n00b kan dit wel erg veel problemen opleveren in de configuratie. Maar het kan ook prbleemloos gaan natuurlijk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een 2e router kan je er niet zomaar achter knopen. Ook niet als de WAN aansluiting niet wordt gebruikt.
In die 2e router _moet_ echt naar de configuratie worden gekeken. Zoals reeds gezegd, DHCP moet uit maar ook het IP nummer wat het ding heeft, moet er 1 zijn die niet conflicteerd met andere IP's in hetzelfde netwerk.

Gezien de simpele vraag van de TS, geloof ik niet dat hij erg thuis is in deze materie en dan moeten we 'm niet opzadelen met z'n reeds voordehand liggende routertje, maar gewoon adviseren dat ie een paar tientjes uitgeeft voor een switch. Dat is pas echt plug en play en geen gedonder met instellingen.

Alles kan stuk.

Pagina: 1