iPhone development mono/unity

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bob_check_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Beste leden,

ik wil graag iPhone apps gaan ontwikkelen en als die-hard C# ontwikkelaar was ik blij verrast te horen dat dat tegenwoordig mogelijk is; in C# een iPhone-app ontwikkelen.
Dit moet als het goed is kunnen via mono, een open-source project dat de CIL van .NET omzet in de correcte apple/iphone-code. Dan is er ook nog eens een game development programma dat unity heet (unity3d.com), die mono al integreert en waarmee je dus als het goed is prachtige 3d-games kan maken voor op de iPhone, in C#.
Mijn vraag is; heeft hier iemand ervaring mee? Er zijn zoveel opties en weinig tutorials die ik kan vinden om dit een beetje op te zetten, dus ik vraag me af of er al iemand is die succesvol unity gebruikt, of een ander programma i.c.m. met mono (misschien zelfs gewoon visual studio?), en zijn ervaringen hier kan delen?
gr. Bob

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ben hier ook zeker in geinteresseerd. Tot nu toe dacht ik dat je alleen op een mac voor de iPhone kon ontwikkelen en had het dus al opgegeven. Maar als het op deze manier ook kan opent dat weer mogelijkheden.
Hoor dus ook graag of er mensen met ervaringen zijn....

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:19

OMX2000

By any means necessary...

Ik neem aan dat je hier al geweest bent : http://www.mono-project.com/MonoTouch . En zoals je daar dus kunt lezen is een van de voorwaarden dat je een Apple machine hebt om de emulator op te kunnen draaien.

Ik ben er zelf een beetje in geinteresseerd, aangezien ik op termijn een iPhone applicatie wil gebruiken als "extensie" van een website. Dus ik kijk ff vanaf de zijlijn mee hoe MonoTouch zich ontwikkeld.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_check_
Ja dat monotouch had ik gezien, maar zoals ik al eerder zei zou het via unity3d moeten kunnen zonder een apple machine. Tenminste, tot zover kwam mijn google-search. Maar gezien de weinige reacties zijn er denk ik geen ervaringen nog tot zover op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Ja, je kan prima ontwikkelen voor de iPhone zonder een Windows computer met Mono alleen kan je het vervolgens niet testen in een simulator en moet je het altijd proberen op het apparaat zelf. Volgens mij moet je dan wel een licentie nemen op de Ahead of Time compilatie voor Mono: http://www.mono-project.com/AOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_check_
Yep, voor zover ik overal lees zal ik toch echt een mac moeten aanschaffen of een virtual machine aanmaken die een osx kan runnen, hier ben ik nu mee bezig maar dat schijnt ook heel erg vaak fout te gaan.
Ben benieuwd wat nu de goedkoopste mac is die ik ergens kan regelen. Iemand ideeen?

• Bob_check_
Voor de geinteresseerden, het kan dus wel zonder Mac :)
Ik heb een VMWare image gedownload die al voorbewerkt was zodat hij meteen runt met of vmplayer of vmworkstation. Even reverten met snapshot, internet fixen, en vervolgens een kleine aanpassing waardoor de iphone sdk denkt dat het echt leopard 5.7 is, en is hij op dit moment aan het installeren.
Oftewel, een goede oplossing om toch iphone apps te ontwikkelen zonder een Mac te kopen :) Uiteraard voor het plaatsen op de app-store zal je toch wat geld moeten neerleggen, maar zoveel is dat niet..

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bob_check_ schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:55:
Voor de geinteresseerden, het kan dus wel zonder Mac :)
Ik heb een VMWare image gedownload die al voorbewerkt was zodat hij meteen runt met of vmplayer of vmworkstation. Even reverten met snapshot, internet fixen, en vervolgens een kleine aanpassing waardoor de iphone sdk denkt dat het echt leopard 5.7 is, en is hij op dit moment aan het installeren.
Oftewel, een goede oplossing om toch iphone apps te ontwikkelen zonder een Mac te kopen :) Uiteraard voor het plaatsen op de app-store zal je toch wat geld moeten neerleggen, maar zoveel is dat niet..
Mag ik vragen waar je dat image vandaan hebt? Ben ook zeer geinteresseerd...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Die image zal waarschijnlijk illegaal zijn, dus pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_check_
ione schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:40:
[...]

Mag ik vragen waar je dat image vandaan hebt? Ben ook zeer geinteresseerd...
Xelabo Mac OS X 10.5.5, even googlen en je komt erachter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje de discussie draait er een beetje om of dit allemaal wel of niet op een Windows bak draait. Maar wat ik me af vraag wat voor een versie hebben jullie van MonoTouch een beta versie of hebben jullie het gewoon gekocht op de site?

thx

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bob_check_ schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:08:
Yep, voor zover ik overal lees zal ik toch echt een mac moeten aanschaffen of een virtual machine aanmaken die een osx kan runnen, hier ben ik nu mee bezig maar dat schijnt ook heel erg vaak fout te gaan.
Ben benieuwd wat nu de goedkoopste mac is die ik ergens kan regelen. Iemand ideeen?
Ik denk dat je dan moet gaan kijken naar een MacMini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Toevallig ben ik nu bezig met Monotouch op een Intel netbook met OSX erop. Monodevelop is een nette IDE en alles werkt goed. Je maakt namelijk ook gewoon gebruik van de Iphone Simulator en de Interface Builder.

Alleen is debugging lastig zonder ondersteuning voor breakpoints, stack/watch trace. Kwestie van een hoop console.writeline's plaatsen :)

Ook de licentie kosten zijn aan de hoge kant want voordat je apps kunt publishen moet je eerst een Iphone Dev License hebben van $99 en daarnaast Monotouch voor $399.

[ Voor 19% gewijzigd door Furfoot op 15-10-2009 15:05 ]

Instagram

Pagina: 1