Ik denk dat de TS eerst specifiek moet zijn:
VAN welk OS
NAAR welk OS
HOE zijn de partities nu ingedeeld (bijv: 250G harddisk met een NTFS6 partitie C van 230GB en een EX-FAT unmapped partitie van 20GB met label 'RECOVERY')
Als we deze 3 dingen weten, kunnen we heel wat meer. Overigens:
Bij eigenlijk ELK OS vanaf NT4, met de DOS-versies van Windows buiten beschouwing gelaten, is het mogelijk om onafhankelijk van de partitie indeling van een HDD op te starten vanaf de installatie CD, en de hele partitie layout aan te passen.
Mochten er fouten zijn, dan zal ik de oplossing daartoe toch ergens anders zoeken. Ik zal zeker niet naar dingen zoals merken kijken, maar meer in de lijn van de hardware zelf. Als een image-DVD van een OEM mis gaat, gebruik dan een echte DVD. Ik snap niet wat je bedoelt dat er dingen in het deployment niet meekwamen (is dát je reden om te downgraden van OS?), je moet het OS als een laag zien, en de drivers van de hardware als een aparte laag die je later zelf dient te installeren. Zoek op wat voor hardware je hebt, gebruik daarvoor desnoods een programma zoals Everest(shareware) of HWInfo32(freeware), en download de drivers.
Wil je opnieuw een OS installeren, dan zal ik, tenzij de hardware érg oud is, af raden om ook maar iets met DOS te doen. Doe het vanuit Windows Setup. Wil je van een NT-achtige Windows (NT4/2000/XP/Vista/7) naar een DOS-achtige gaan, dan gebruik je vanuit de command prompt FDisk om partities te bewerken, dit vanwege het gebrek aan NTFS ondersteuning.
Blijf je bij het booten vanaf een origineel installatiemedium van een NT-based OS fouten houden, nogmaals: check je hardware. Misschien is je geheugen defect, of heb je geen driver geinstalleerd voor je SATA/RAID controller (F6 tijdens setup bij XP en ouder, diskette vereist; of, bij Vista en nieuwer, gebruik de grafische interface en verwijs setup naar de driver op een USB-stickje of andere CD/DVD)