• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 06:16
Goedemiddag,

In CS3 kan je crop marks (snijtekens) aanmaken en die verplaatsen later als je dat wilt.
In CS4 maak je ze op dezelfde manier maar blijven ze vergrendeld.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Want we worden gek op werk :)

Soundcloud

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:03

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

CS4 werkt voor zover ik kon vinden niet meer met filters, maar alleen met effecten op objectniveau. Je Crop marks zijn geen filter meer maar een effect en hangen dan ook vast aan het object waar ze op toegepast zijn en als je dit object verplaatst verplaatsen ze dan ook mee.

Werk hier zelf nog met CS3, maar kun je ze in cs4 niet "uitbreiden"? (Object -> vorm uitbreiden / expand appearance o.i.d.)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 14:16
Kun je ze niet verwijderen en opnieuw toepassen?
Ik dacht dat Illustrator altijd snijtekens aan de buitenkant van het art board zette.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
In CS4 zijn de snijtekens volgens mij een onderdeel van het item waar je ze aan toe hebt gekend. Zie palet "Vorm" (zal wel "Shape" zijn in de engelse versie). Ze zijn dus te verplaatsen door het kader waar je ze aan hebt toegekend te verplaatsen of te verschalen.

Je kan evt. ook de snijlijnen zelf tekenen met lijntjes in de kleur "registratie"

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
willem169 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:59:
Kun je ze niet verwijderen en opnieuw toepassen?
Ik dacht dat Illustrator altijd snijtekens aan de buitenkant van het art board zette.
TS heeft het denk ik over het "effect" Snijtekens om binnen het document items te voorzien van snijtekens. Jij hebt het volgens mij over het genereren van snijtekens bij het printen of opslaan als PDF. Deze laatste zijn inderdaad gerelateerd aan je document instellingen (papier formaat).

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 06:16
Merijn70 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:07:
[...]

TS heeft het denk ik over het "effect" Snijtekens om binnen het document items te voorzien van snijtekens. Jij hebt het volgens mij over het genereren van snijtekens bij het printen of opslaan als PDF. Deze laatste zijn inderdaad gerelateerd aan je document instellingen (papier formaat).
Inderdaad, ik wil snijtekens maken in het document zelf. Hier op werk maken we namelijk stickers die we moeten voorzien van snijtekens. Aangezien de snijtekens herhaald moeten worden wil ik graag dat het "objecten" zijn. Dit is dus gewoonweg niet mogelijk in CS4 blijkbaar.

Wat hierboven al gezegd wordt : zelf snijtekens maken duurt te lang en is geen optie helaas.

Soundcloud

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Merijn70 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:01:
In CS4 zijn de snijtekens volgens mij een onderdeel van het item waar je ze aan toe hebt gekend. Zie palet "Vorm" (zal wel "Shape" zijn in de engelse versie). Ze zijn dus te verplaatsen door het kader waar je ze aan hebt toegekend te verplaatsen of te verschalen.
...
Dat zij ik dus ook al ;)
kaos- schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:22:
[...]

Inderdaad, ik wil snijtekens maken in het document zelf. Hier op werk maken we namelijk stickers die we moeten voorzien van snijtekens. Aangezien de snijtekens herhaald moeten worden wil ik graag dat het "objecten" zijn. Dit is dus gewoonweg niet mogelijk in CS4 blijkbaar.

Wat hierboven al gezegd wordt : zelf snijtekens maken duurt te lang en is geen optie helaas.
Werk hier zelf nog met CS3, maar kun je ze in cs4 niet "uitbreiden"? (Object -> vorm uitbreiden / expand appearance o.i.d.)
Bovenstaande al geprobeerd?

[ Voor 23% gewijzigd door floriske.nl op 13-08-2009 16:59 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 14:16
kaos-:
Dit is dus gewoonweg niet mogelijk in CS4 blijkbaar.
Dat ligt eraan, ik blijf er bij dat Illustrator niet is gemaakt voor het opmaken van drukwerk.
Als je het in InDesign opmaakt ben je van al het geneuzel af ;)

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

willem169 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:59:
[...]

Dat ligt eraan, ik blijf er bij dat Illustrator niet is gemaakt voor het opmaken van drukwerk.
Als je het in InDesign opmaakt ben je van al het geneuzel af ;)
Die vlieger gaat in dit geval niet zeker op, TS wil apparte objecten van snijtekens voorzien, niet 1 document.

edit:
niet goed gelezen, het gaat dus inderdaad om een herhaling, in dat geval, zie mijn verhaal hieronder n.a.v. de opmerking van willem169

Tenzij het telkens om het zelfde object gaat (meerdere van dezelfde stickers op 1 vel), dan is het idd een kwestie van 1 sticker maken met snijtekens in Illustrator en dan plaatsen en herhalen in Indesign.

En dit is eigenlijk niet eens het werk van de vormgever, maar van de DTP'er/Drukkerij, dan kan deze ook nog eens zelf kiezen hoe hij e.e.a. op het vel geplaatst wil hebben om zo efficiënt mogelijk te kunnen produceren.

[ Voor 27% gewijzigd door floriske.nl op 13-08-2009 17:07 ]

Pagina: 1