AMD Phenom II X4 965 heeft een FSB?

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Aangezien ik dit niet echt als een spelfout zie, heb ik deze in een apart topic gezet.

reviews: AMD's snelste processor: tegengas voor de Core i7?
De 965 is de opvolger van de Phenom II X4 955, die zijn werk op 3,2GHz doet. De 955 had hiertoe een multiplier van 16x; samen met de fsb van 200MHz leverde dat de standaard kloksnelheid op.
Naar mijn weten is AMD sinds de Athlon 64 van de FSB gestapt, omdat de memory controller 'on die' is, geïntergreerd dus.

Hierdoor is de FSB komen te vervallen en heeft deze nu een HyperTransport (HT) bus.
Het is misschien een mierenneukertje, maar vind wel dat alle info correct moet zijn, meeste mensen die deze reviews lezen, weet 80% ervan wel wat HT en HyperTransport is. De HT bus staat bij de productkoppelingen dan weer wél aangegeven.

Daarom het verzoek om FSB te vervangen voor HT. Overigens is het door mij gequotte stukje niet het enige stukje waar FSB word genoemt.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2009 12:47 ]

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Sowieso lijkt het me een slecht plan de 200MHz 'fsb' door HT te vervangen: de HT-snelheid is namelijk een product van de HT-multiplier en de HT ref clock, en de fsb wil jij door die laatste vervangen hebben.
Net als met de Core i7-processors, die in plaats van een fsb een baseclock hebben, vind ik dat het geoorlooofd is zowel de HT ref clock als de baseclock of bclk als fsb te bestempelen. Voor de context, het overklokken, vervult de HT ref clock namelijk grotendeels dezelfde rol als de fsb 'vroegah', en zal dit mijns inziens informatiever en relevanter voor de gemiddelde lezer zijn dan de HT reference clock bij zijn formele naam te noemen.
Desalniettemin heb ik net eenmalig de HT ref clock aan de fsb gekoppeld :)