Subwoofer, twijfels over Hz range.

Pagina: 1
Acties:

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12 22:29
Ik heb recentelijk een subwoofer gekocht van FUSION. Namelijk de dubbele 10" subwoofer.
Afbeeldingslocatie: http://pan1.fotovista.com/dev/1/0/01029501/g_01029501.jpg
Het plaatje is niet geheel correct aangezien hier het erop lijkt dat de versterker is ingebouwd.

Nou kreeg ik er een mooie 600w versterker bij ( Fusion EN-AM6001 ) en wat kabels. Ik heb hem eventjes aangesloten op de computer, hij doet de kasten trillen. Goedgekeurd >:)

Alleen had ik mijn twijfels toen ik een Hz test deed, want mijn subwoofer blijft ook lekker trillen bij 1 Hz.
Nu heb ik opgezocht of dit schadelijk is maar kan ik geen goed antwoord vinden. Bij de ene youtube video verbrand de subwoofer, de andere trilt gewoon lekker door. Volgens de gebruiksaanwijzingen die ik eventjes gedownload heb voor meer informatie, gaat de versterker (frequency response) van 10 Hz tot 250 kHz.
De subwoofer zelf zou het van 35 Hz tot 500 Hz moeten doen, maar gaat gewoon tot 0 Hz.

Dit integendeel tot mijn eigen computer speakerset, de Logitech G51, die stopt echt met trillen op zo`n 35 Hz. Dat vond ik erg vreemd, ook al ziet het er grappig uit. Ik heb maar gedurende zeer korte tijd 1 Hz getest, langer durf ik niet. Ik heb m`n research gedaan, maar kan geen antwoord vinden.

Mijn vraag is dan, hoort mijn subwoofer dit aan te kunnen ?
Is dit wel goed voor de subwoofer of gaat hij dan meteen stuk ?

Verwijderd

Dit is toch een sub voor in een auto?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

De woofer hoort dat aan te kunnen ja, zolang je het maar niet echt hard zet. En dat is gewoon normaal. Dat het beweegt betekent niet dat je iets hoort. Maar de meeste popmuziek komt sowieso niet onder de 40hz.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Onder de 20hz is het sowieso redelijk zinloos; het menselijk gehoor hoort dat niet.

Het aantal hz geeft aan het aantal trillingen per seconden, 1hz = dus 1 trilling per seconde. Dit betekent dat de subwoofer in 1 seconden 1 uitslag laat zien. In theorie dus.

Nu zijn er 2 dingen waardoor deze ultra lage tonen slecht kunnen zijn voor een luidspreker.

Als je met veel vermogen 1 trilling per seconden wilt gaan opwekken dan is je uitslag enorm (de uitslag bij gelijkblijvend vermogen neemt af naarmate de toon hoger is), hierdoor kun je eerder tegen het maximale van de speaker aankomen. Daarnaast hoor je niets dus is er het risico dat je teveel vermogen in de speaker pompt.

Als je < 20hz overigens wel iets hoort is het niet de luidspreker zelf maar een resonantie of luchtstroom van de behuizing of iets in huis.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• BastiaanCM
Roger Black Het is inderdaad een subwoofer voor in de auto. Ik zei ook dat ik hem "eventjes" op de PC heb aangesloten. Ag, buiten de auto kan hij ook hard dus why not :-) Ik heb al een deal met m`n geweldige buren die komen echt wel langs als het ze te lang en te hard is.

Jivecar Dat Hz weet ik, trillingsfrequentie per tijdseenheid ( seconde )
1 Hz hoor je natuurlijk niet maar het ziet er wel leuk en freaky uit :D Ik zal alleen voorzichtig zijn met het volume, want bij gewoon volume is de uitslag best behoorlijk.

Maar wat ik me dan nog afvraag, is waar Frequency Response voor staat, aangezien de speaker gewoon doorknalt lager dan deze waarde. ( Wikipedia geeft niet helemaal duidelijkheid )

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het gebied waarin de sub trillingen omzet in bruikbaar en hoorbaar geluid

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Jouw Logitech set is blijkbaar beter doordacht dan je subwoofer + amp.
Een goede subwoofer setup filtert de frequenties af (actief of passief) waar je sub geen goed geluid van kan maken. Dat kost alleen maar vermogen van je versterker waar je niets voor terugkrijgt. Leuk dat je sub nog uitslaat bij 1Hz, maar behalve een optisch effect heb je er niks aan en stresst 't alleen je versterker.

Maar ja, een auto boombox is bedoeld om op een autoradio / head unit aangesloten te worden, en dan krijgt 'ie toch al geen frequenties <20Hz voor z'n kiezen, dus hebben ze bij Fusion waarschijnlijk gedacht dat 't de kosten van een extra affiltering niet waard zou zijn...

• BastiaanCM
Klinkt erg logisch Afterlife, dank voor de post :-)

Word ook in een auto aangesloten. Laat ik eerst maar eventjes 18 worden, m`n rijbewijs halen en dan nog een auto fixen :P
Pagina: 1