Internetsnelheid wordt geknepen

Pagina: 1
Acties:

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
Sinds deze week heb ik een nieuw modem (Arris Docsis 3.0) van mijn provider Ziggo ontvangen. Met dit nieuwe modem zou ik 50 mbit/s moeten halen. Met mijn PC haal ik echter niet meer dan 30 Mbit/s. Zowel via verschillende speedtests op Internet als downloaden vanaf Usenet. Ik krijg geen volle snelheid. Lijkt wel op mijn computer de verbinding knijpt.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de helpdesk van Ziggo. Deze vertelde mij dat ik eens moest proberen om de pc in veilige modus met netwerkmogelelijkheden te starten en vervolgens een speedtest uit te voeren. En inderdaad, dan haal ik wel de volledige snelheid van 50 mbit/s! :?
Ik kreeg van de helpdesk het advies om mijn computer te formatteren...

Iets op mijn computer belemmert dus de snelheid, maar ik weet niet wat. Het gebeurt alleen in de normale modus van Windows. In de veilige modus met netwerkmogelelijkheden kan ik met volle snelheid leechen.
Ik heb al van alles geprobeerd. Wat heb ik tot nu toe reeds gedaan:

- spyware gecontroleerd, niets gevonden
- firewall uitgeschakeld
- antivirus (AVG) uitgeschakeld
- netwerkkaart vervangen
- TCP/IP opnieuw geinstalleerd

Allemaal zonder resultaat... :(
Iemand een idee waar het nog aan zou kunnen liggen?

Even voor de duidelijkheid:
Ik zit niet draadloos maar rechtstreeks via UTP op het modem.
Mijn besturingssysteem is Windows XP met Service Pack 3.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

QoS aanstaan? Je zult toch verder moeten gaan experimenteren. Welke firewall gebruik je, want sommige firewalls zijn nooit helemaal uitgeschakeld, zelfde voor virusscanners.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:54
Wat voor pc heb je? Misschien is de pc zo zwak dat ie de datastroom niet aankan als er nog services in de achtergrond draaien. Veilige modus start (bijna) geen services in de achtergrond op en dus is er (mogelijks) meer ruimte om data te ontvangen
gambieter schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 03:02:
QoS aanstaan? Je zult toch verder moeten gaan experimenteren. Welke firewall gebruik je, want sommige firewalls zijn nooit helemaal uitgeschakeld, zelfde voor virusscanners.
QOS kan niet de reden zijn, dat regel je op router niveau en niet op pc-niveau. Firewall en virus kan wel.

Steek een nieuwe HDD in uw pc, doe een verse install en test elke keer dat je iets gedaan hebt. Als je 'fresh" opstart, zit je in een gelijkaardige situatie als "veilige modus"

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

merkens11 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 02:30:
Vervolgens heb ik contact opgenomen met de helpdesk van Ziggo. Deze vertelde mij dat ik eens moest proberen om de pc in veilige modus met netwerkmogelelijkheden te starten en vervolgens een speedtest uit te voeren. En inderdaad, dan haal ik wel de volledige snelheid van 50 mbit/s! :?
Ik kreeg van de helpdesk het advies om mijn computer te formatteren...
Een van de weinige manieren om betrouwbaar je snelheid te testen is een groot bestand down te loaden van een snelle server.

probeer eens een paar van deze bestanden: http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin
Haal je daarmee wel 50mbit/sec, dan werkt je verbinding prima.. maar kan de host waarvan je normaal gesproken probeert te downloaden niet snel genoeg uploaden.
Welke usenet sever gebruik je eigenlijk? die van ziggo zelf is niet snel genoeg om 50mbit te uploaden.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Maar zijn verbinding is toch wel snel genoeg als hij in veilige modus wel de volle 50 mbit haalt? :) Het probleem zit hem niet in de manier van testen, maar puur in zijn pc of de configuratie ervan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
Ik ben er inmiddels achter gekomen wat de oorzaak was. Mijn virusscanner AVG bleek toch roet in het eten te gooien. Ik heb AVG verwijderd en daarna haalde ik de volle snelheid. Simpelweg uitschakelen hielp dus niet.

Probleem is dus opgelost.
Bedankt voor de reacties.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:54
als toch nog een gratis virusscanner zoekt: ik gebruik Avast en kan niet klagen over rare problemen bij hoge verbindingssnelheden...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AVG's link scanner is erg ranzig qua CPU verbruik, maar je kunt het prima uitzetten (of nog beter: bij installatie al uitvinken). Dan draait het zo snel als voor die gare link scanner toegevoegd werd :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Cloud schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:59:
Maar zijn verbinding is toch wel snel genoeg als hij in veilige modus wel de volle 50 mbit haalt? :) Het probleem zit hem niet in de manier van testen, maar puur in zijn pc of de configuratie ervan.
Verrek, overheen gelezen. 8)7
dion_b schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:49:
AVG's link scanner is erg ranzig qua CPU verbruik, maar je kunt het prima uitzetten (of nog beter: bij installatie al uitvinken). Dan draait het zo snel als voor die gare link scanner toegevoegd werd :)
Link scanner uit werkt inderdaad beter, maar 8.5 is wel een stuk zwaarder geworden dan de voorganger.
Hij is ook met linkscanner uit beduidend langzamer.
Cafe Del Mar schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:28:
als toch nog een gratis virusscanner zoekt: ik gebruik Avast en kan niet klagen over rare problemen bij hoge verbindingssnelheden...
avast vind ik persoonlijk een draak van een programma, misschien dat internet niet beinvloed wordt, het vertraagt je systeem wel duidelijk. Avira is dan een beter alternatief.

Lees dan ook even deze pagina door als je avira installeert: http://www.elitekiller.com/files/disable_antivir_nag.htm

In elk geval mooi dat het probleem nu opgelost is.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 14-08-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet de windows search-service eens uit(als je die hebt). Op een intern netwerk scheelde dat een factor 10. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nuttig linkje. Ik zit erover te denken om te upgraden, maar het uitschakelen van de nag is goed voor mijn moeder :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1