betaalbare ac/dc stroomtang/ameperetang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt ben ik dus opzoek naar een stroomtang, vooral voor kleinere gelijkstromen. Momenteel heb ik er eentje van Voltcraft maar die is zo accuraat als een bloempot om (kleinere DC) stroom mee te meten.

Wat zijn de eisen?
Betaalbaar (100 euro ofzo)
Liefst eentje om op de multimeter aant te sluiten (dus niet met het display op de tang zelf).
DC-metingen (betrouwbaar) ook voor stromen van 50mA - 10A (meer en minder mag ook).

Is voor automotive zowel als hobby gebruik.

Of bestaat zoiets gewoon niet door de manier waarop een stroomtang werkt? (ik zie at het meestal maar 1mV/A is, dus beginnend vanaf 1A in combinatie met de meeste multimeters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

die zouden wel gewoon moeten bestaan, je hebt gewoon stroomtangen met verschillende meetwaardes. (ik neem aan dat degene met lagere meetstromen ook kleiner van afmeting zijn..)

[edit:] om maar ff n willekeurige link te pakken:
http://accessories.picotech.com/current_clamps.html
redelijk duur, bovenste is al 100 piek, wel van 10 mA tot 60A maar das pas t begin van de zoektocht.
iig de 1e vraag, bestaan ze, is al beantwoord :)

[ Voor 42% gewijzigd door AlexanderB op 12-08-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Oef, dat ze bestaan vind ik best wel leuk, bedankt daarvoor. Maar Ik zie overal merken en prijzen maar heb echt geen idee waar nu op te letten. Met Fluke heb ik goede ervaringen maar ik gebruik stroomtangen niet vaak genoeg om hun prijzen te rechtvaardigen. Welke merken/types zijn dus aan te raden?

PS: 100 euro is als het echt niet anders kan wel te doen maar ik zou echt liever wat lager gaan indien mogelijk

[ Voor 16% gewijzigd door Tunboy op 12-08-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://nl.farnell.com/flu...c-dc-fluke-i30/dp/1327556

Dit lijkt me wat je zoekt ,alleen voldoet niet aan je budgettaire eisen.
Ik kan echt niets vinden met een beetje goede meetkwaliteit voor een prijs daaronder.

Helaas dus :/

De cheapass prut is vaak gewoon te lomp (als een bloempot...). En ja fluke is niet enorm goedkoop.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Nee, 300 euro is me echt te veel, had op Farnell ook al eens wat rondgekeken maar was al snel gestopt na het sorteren op prijs. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kijk of je dat model op ebay kunt vinden, of 2e hands.
Ik vrees dat er weinig naders opzit... het spul is helaas gewoon duur.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

O.a. display electronica heeft de peaktech 4250 a 50 euro:
http://www.display.nl/Mee....v.-multimeter/P4250.html
pdf: http://www.display.nl/ind....getfile&product_id=25729
deze doet 10mA/mV en 100mA/mV en gaat tot 60A. Zelf nooit mee gewerkt, dus de betrouwbaarheid kan ik je niets over zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 13-08-2009 00:22 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep.... 10mA.

Maar de nauwkeurigheid is 1.5%.
Is dat over het hele bereik, of per gemeten ampere?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Dat is hoe veel de meting maximaal afwijkt, niet 1,5% van het maximale bereik (dat zou wel erg idioot zijn).

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:06:
Jep.... 10mA.

Maar de nauwkeurigheid is 1.5%.
Is dat over het hele bereik, of per gemeten ampere?
Goede vraag. Als je op google de handleiding zoekt, dan staat daar dit in:
Current Clamp accuracy:
DC A-range:
1 mV/10 mA ± (1.5 % ± 5 mA) 10 mA ~ 20 A
1 mV/100 mA ± (2 % ± 20 mA) 100 mA ~ 40 A
± (4 % ± 0.3 A) 40 A ~ 60 A
Stel dat je een stroom meet die 50mA-DC is, dan kan de meter alles aangeven tussen (WORST CASE)
(50mA*1.1015)+5mA=55,75mA en
(50mA*0.985)-5mA=44,25mA
Dat is nogal een afwijking ja, en dan hebben we de afwijking van de multimeter zelf nog niet eens gehad. Let wel, bij een wat hogere stroom valt het ietwat mee. Neem als voorbeeld 10A-DC:
(10A*1.015)+5mA=10.155A
(10A*.985)-5mA=9,80A

Misschien is het ook handig om te vermelden waarom je zulke kleine stromen zo nauwkeurig wilt meten. En waarom het persé met een ampere-tang moet. Als je de mogelijkheid hebt om tijdelijk het circuit te onderbreken, dan kan je met een shunt namelijk veel goedkoper en nauwkeuriger meten.

edit:
Overigens is 1,5% voor een stroomtang helemaal zo gek nog niet. Als je kijkt naar de Fluke serie 330 stroomtangen van een paar honderd euro dan zit je op bijv: 2% +/-5counts. bron

[ Voor 16% gewijzigd door Illusion op 13-08-2009 03:23 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Illusion schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 03:12:
[...]

Goede vraag. Als je op google de handleiding zoekt, dan staat daar dit in:

[...]

Stel dat je een stroom meet die 50mA-DC is, dan kan de meter alles aangeven tussen (WORST CASE)
(50*1.1015)+5=55,75mA en
(50*0.985)-5=44,25mA
Dat is nogal een afwijking ja, en dan hebben we de afwijking van de multimeter zelf nog niet eens gehad.
Mijn punt ja .
Ik was er niet zeker van, maar het is best een lomp verschil.

Als ik dat soort stromen wil meten pak ik gewoon mijn multimeter. Ja dat is idd een invasieve oplossing, maar het is tenminste nauwkeurig en relatief goedkoop (als je de 300E voor de fluke niet meerekent :+).

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Invasief???

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja je moet hem tussen de andere componenten schakelen. Voor een stroomtang hoef je niets te onderbreken oid.

• Tunboy
Wanneer mogelijk de stroomkring onderbreken is inderdaad het beste... maar soms is dit een hele karwei, of zelfs niet mogelijk. Soms zorg je hierdoor ook dat je, bijvoorbeeld bij een auto, de verbruiksstand, de klok, de radio-presets enzo wist. Ook bij stekkers is het niet simpel de plus uit te trekken en de min te laten steken, aangezien deze in dezelfde stekker zitten, je moet dan de plus met de multimeter gaan overbruggen en de min met een draadje ofzo, iets dat veel werk vergt en bij een klein foutje al voor een kortsluiting kan zorgen, iets dat met een amperetang uitgesloten is. Dat zijn dus de redenen dat ik een stroomtang wou.
De reden dat ik wil dat ze geen eigen display heeft maar aangesloten moet worden op de multimeter is simpel. Je moet een kabel meten die ergens diep in een onverlichte kast, dashboard, motorcompartiment ofzo zit, maar waar zit je display dan? idd, ook daar ergens, onleesbaar... Tangen met eigen display zijn trouwens ook groter dus kleinere kans dat ze gaan passen waar je ze wil.

Ik vind die afwijkingen van die Peaktech persoonlijk nog wel meevallen als ze niet gelogen zijn! Heb nog nooit gehoord van Peaktech maar 50 euro voor een product dat exact beweerd te doen wat ik zoek en wat bij 'echte' merken 300 euro kost... dit zint me wel.

Als niemand iets negatiefs kan vertellen over die Peaktech ga ik hem proberen en zal ik later mijn ervaringen hier met jullie delen.
(alternatieven zijn ook steeds welkom, ik bestel toch maar pas volgende week ofzow...)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Een kleine tip voor de lagere stromen: zit je onder het bereik van je tang dan kan je je draad meerdere keren rond de stroomtang wikkelen om zo de gemeten waarde met het aantal wikkelingen te vermenigvuldigen. Nauwkeurigheid zal niet 100% zijn, maar tis een eenvoudige manier om je meetbereik te verruimen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tunboy schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:53:

Ik vind die afwijkingen van die Peaktech persoonlijk nog wel meevallen als ze niet gelogen zijn! Heb nog nooit gehoord van Peaktech maar 50 euro voor een product dat exact beweerd te doen wat ik zoek en wat bij 'echte' merken 300 euro kost... dit zint me wel.

Als niemand iets negatiefs kan vertellen over die Peaktech ga ik hem proberen en zal ik later mijn ervaringen hier met jullie delen.
(alternatieven zijn ook steeds welkom, ik bestel toch maar pas volgende week ofzow...)
Bij dit soort dingen denk ik altijd: If it sounds too good to be true ... ;).

• Tunboy
@naftbak:
Haha, nu je het zegt, dat wist ik eigenlijk al. Niet dat alle te meten kabels zich daartoe lenen maar toch zeer bedankt me hier terug aan te herinneren!

@Boudewijn:
Ja, ik weet het, maar het KAN wel he. Ook heel de reden van dit topic. Soms IS iets echt too good to be true, maar dat kan je alleen weten doordat mensen er ervaringen mee hebben. Sinds ik shoppen over de wijde wereld (ebay/webshops etc) ontdekt heb heb ik wel vaker dingen aangekocht die 'too good to be true waren'... Het kan dus wel, aan de andere kant ben ik op het wereldwijde web ook een hele hoop rommel tegen gekomen.

Mensen die me willen behoeden van een 'foute' aankoop, speak now or hold your silence forever of iets van die strekking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Offtopic:
Ging over gebruik van het woord invasief:
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:03:
Ja je moet hem tussen de andere componenten schakelen. Voor een stroomtang hoef je niets te onderbreken oid.
Dat begreep ik, maar ik zette hier een paar vraagtekens bij, omdat ik er tot nu toe stellig van overtuigd van meende te zijn dat deze term uitsluitend in de medische wereld wordt gebruikt. Maar ik kan me vergissen.

Ik ben het verder eens met de al gegeven antwoorden. Het principe van een ampèretang berust op het meten van het magnetisch veld om een geleider. En dat is nogal aan strooiing onderhevig, Daar kun je met alle precisie die je beschikbaar hebt niets aan doen. M.a.w. je krijgt nooit echt uiterst nauwkeurige resultaten hoe duur zo'n tang ook is. Hooguit behoorlijk acceptabel. Met name bij hogere stromen en het een paar keer lussen bij kleine stroompjes is inderdaad een bekende praktijktruc.
Bij een ampèremeter gaat wel alle stroom door de meter, van strooiing is geen sprake. Daar bestaan dan ook wel hoogprecisiemeters.
In principe gebruik je een tang dus alleen als het niet anders kan of als je haast hebt en het steekt niet zo nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom gaat btw de nauwkeurigheid van een stroomtang achteruit als je de draad eromheen wikkelt?
Ja je hebt per ampere een percentage afwijking, en omdat de stroom toeneemt heb je meer afwijking.... of speelt er hier meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Misverstandje, want dat beweert ook niemand. Er is alleen gezegd dat de nauwkeurigheid geen 100% is. En dat is een stroomtang sowieso niet. Het feit blijft dat je een strooiveld hebt met alle onnauwkeurigheden vandien.
Door een aantal keren te wikkelen elimineer je juist de onnauwkeurigheid in het dat bereik bij waarden die anders beneden z'n meetbereik zitten. Door b.v. 3 keer doorlussen meet je een waarde die 3 keer zo hoog lijkt. Een truc die in de praktijk heel veel wordt toegepast, even door 3 delen en klaar

Je hebt ook niet per ampère een percentage afwijking, want dat zou betekenen dat je bij 1% fout bij een stroom die 100 maal zo groot is 100% afwijking hebt. Natuurlijk is dat niet zo. De procentuele fout zal ongeveer gelijk blijven dan wel bij hogere stromen zelfs iets afnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 14-08-2009 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoi techneut,

Ik ging ook niet op jou in, wat jij zegt was wel duidelijk :).

Het ging mij om deze opmerking:
naftebakje schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:11:
Een kleine tip voor de lagere stromen: zit je onder het bereik van je tang dan kan je je draad meerdere keren rond de stroomtang wikkelen om zo de gemeten waarde met het aantal wikkelingen te vermenigvuldigen. Nauwkeurigheid zal niet 100% zijn, maar tis een eenvoudige manier om je meetbereik te verruimen.
Uit de zinsnede over de nauwkeurigheid maak ik op dat die afneemt, maar waarom is meerdere malen wikkelen onnauwkeuriger dan 1x?

Stel ik heb een 1A stroom, dan is mijn afwijking 15mA (die 1.5%).
Als ik hem er 4x omheen wikkel, dan is de stroom 4A en heb ik een 60mA afwijking.

Lees ik nu teveel in zijn post of missen wij iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Boudewijn,
Ik las het iets anders dan jij, vandaar mijn opmerking "misverstandje". Maar ik stel voor dat naftabakje even vertelt hoe hij het precies bedoelde. Ik denk dat je in die zin meer leest of wil lezen dan datgene wat er mee wordt bedoeld.

Ruwweg blijft normaliter dat foutpercentage hetzelfde. Bij die 1,5 % wordt dan inderdaad de mogelijke afleesfout 4 x 15 = 60 mA. Die je dan achteraf evenals de gemeten waarde natuurlijk weer door 4 deelt.
De clou is dat je bij heel lage stromen beneden het meetbereik komt en mogelijk helemaal niets meet of iets wat nergens op lijkt. Kijk dus in de specificaties naar die meetgrens. Een paar keer lussen kan dan uitstekend helpen om wel in z'n normale meetbereik te komen. Dat is alles, maak het niet onnodig moeilijker dan het is.

NB.
Iets waar je wellicht nooit tegenaan zal lopen is dat je hiermee ook de bovengrens van het meetbereik verlegt. Als die 600 A is (een waarde die ik regelmatig tegenkom) dan verleg je dat bij die zelfde 4 lusjes naar 150 A. Daarboven zal hij het voorlopig nog wel doen, maar de nauwkeurigheid neemt bij nog meer toenemen van de stroom sterk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar dat is logisch, de gemeten stroom wordt dan ook +-4x zo groot, dus de maximale maximale werkelijke stroom wordt +-4x zo klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Zo is het maar net!

@techneut: waar kom jij dan zo vaak 600A tegen? Da's toch al een flinke stroom zo lijkt me!

Ik weet nog steeds niet wat te doen... gewoon bestellen dan maar zeker, en dan zien we wel. Het zal in elk geval nauwkeuriger zijn dan mijn Voltcraft, dewelke maar vanaf 1A blijkt te beginnen.

Toch bedankt allemaal voor deze grondige uiteenzetting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tunboy schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:53:
@techneut: waar kom jij dan zo vaak 600A tegen? Da's toch al een flinke stroom zo lijkt me!
....
Dat zijn kleine stroomtangetjes die bij mutimeters worden geleverd. Ze hebben een overzetverhouding van 1000/1 en gaan met nog redelijk betrouwbare meetresultaten maximaal tot ongeveer 600 A. Het meetbereik is heel groot, je kunt de multimeter zowel op een mA-bereik zetten als op ampères.
Al met al, zo wonderbaarlijk is dit niet.

Edit:
Maar laat hierover geen misverstanden ontstaan, ik noemde dit maar even terzijde. Mijn opmerking benadrukte alleen dat het maximumbereik bij dat doorlussen ook naar beneden verschuift. Zo'n tangetje van max. 600 A ben jij met de beoogde toepassingen niet mee gebaat. Bedenk gewoon dat een tang nooit een precisieinstrument is, al is hij nog zo duur.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 17-08-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Techneut schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:21:
@Boudewijn,
Ik las het iets anders dan jij, vandaar mijn opmerking "misverstandje". Maar ik stel voor dat naftabakje even vertelt hoe hij het precies bedoelde. Ik denk dat je in die zin meer leest of wil lezen dan datgene wat er mee wordt bedoeld. ...
Ik bedoelde ermee dat ik niet zeker ben wat de invloed is op nauwkeurigheid. Enerzijds heb je het fenomeen dat je bij hogere uitlezing binnen een meetbereik een hogere nauwkeurigheid hebt (dus kan het ook zijn dat je door de hogere gemeten waarde net in een hoger bereik komt en dus onnauwkeuriger bent); anderzijds verander je de koppeling tussen de stroommeettang en de stroomvoerende geleider (waarbij ik niet direct een inschatting kan maken van de invloed die dit heeft, kan verwaarloosbaar zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Overduidelijk zo dunkt me.
Je kan zelf als je de gelegenheid hebt en als je dat echt wilt weten een "ijkstaatje" maken. Ik bedoel daarmee dat je een aantal dingen gewoon meet met een ampèremeter in een zo nauwkeurig mogelijke klasse en deze waarden noteert. Als je nog een multimeter hebt doe je de meting met de tang gelijktijdig en noteert die meteen ook er naast. Heb je die tweede meter niet, dan doe je de meting met de tang onder de zelfde condities er direct achteraan. Dat staatje zal een zeker verloop vertonen waaruit je een hele reeks tussenliggende meetwaarden kan interpoleren, al dan niet door er ook even een grafiekje van te maken.
Geet je heel veel inzicht.
Pagina: 1