Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik probeer via de camcorder (die firewire heeft) ouwe VHS banden over te zetten naar PC.
Alleen er is een probleem. In het begin leek het goed te gaan tot ik erachter kwam dat er steeds een blauwe scherm verscheen op de camcorder LCD tijdens de opname.
Op sommige stukken (met name buiten verlichte stukken) verschijnt het om de 5 seconden in andere stukken om de 1 minuut. De blauwe scherm verschijnt voor 1 tot 3 sec maar de audio gaat gewoon tijdens dat stuk door.

De tape is zeker niet beschadigd want op TV laat die het gewoon normaal zien met dezelfde VCR speler.
Als ik de Nokia N95 aansluit met TV out komt het wel goed in beeld op de camcorder.
Ik heb dit gevonden lijkt hierop maar bij is het weer met de VCR verhaal.
Hier is een video hoe dit komt, het zal wel beveiligd zijn maar dit is een voorbeeld hoe het ook gaat met mijn eigen opnames.
De camcorder is Sony TRV420e

Weet iemand waardoor dit komt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 21:47 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33

Umbrah

The Incredible MapMan

De recorder heeft waarschijnlijk een instelling dat onder een bepaalde kwaliteit signaal er 'blue' wordt weergegeven, dat is een instelling die waarschijnlijk gewoon in het menu staat. Kun je die niet vinden, check de handleiding, maar zowiezo is het van belang dat je in het topic vermeld wat voor camcorder het betreft.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:44:
De recorder heeft waarschijnlijk een instelling dat onder een bepaalde kwaliteit signaal er 'blue' wordt weergegeven, dat is een instelling die waarschijnlijk gewoon in het menu staat. Kun je die niet vinden, check de handleiding, maar zowiezo is het van belang dat je in het topic vermeld wat voor camcorder het betreft.
Waarom zouden de makers dat doen? Het heeft toch niet echt nut?

Hier is de manual. Ik zou echt niet weten in welke categorie ik moet zoeken en waarmee dit te maken heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 21:59 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:56:
Waarom zouden de makers dat doen? Het heeft toch niet echt nut?

Hier is de manual. Ik zou echt niet weten in welke categorie ik moet zoeken en waarmee dit te maken heeft.
Je kan het waarschijnlijk ook niet instellen.

Er kunnen gewoon diverse oorzaken zijn waardoor de camcorder gaat "muten" met een blauw scherm :
- Het al genoemde macrovision signaal, maar dat lijkt me hier niet van toepassing..
- Slechte tracking en/of bandloop kan storingen veroorzaken, maar aangezien het beeld op de TV goed is is dat hier ook niet van toepassing denk ik.
- Wat ook nog kan is dat de VCR uitgang gewoon niet goed samenwerkt met de analoge ingang van de camcorder, ik heb dit zelf ook wel meegemaakt waarbij het beeld uitviel en/of blauw werd op het moment dat er felle/heldere beelden vertoond werden.
Bij gebruik van een andere VCR was dit probleem afwezig.

Wat voor type/merk VCR gebruik je eigenlijk?
Misschien dat je hier nog instellingen kan veranderen zoals een eventuele TBC funtie aan of uit zetten?

Verwijderd

Topicstarter
De type is Sony SLV-SE620
Er was een optie voor OSD met die heb ik gespeeld geen resultaat.
Ook is er een optie voor Smart Trilogic maar dat hielp ook niet.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 22:30 ]

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:23:
De type is Sony SLV-SE620
Er was een optie voor OSD met die heb ik gespeeld geen resultaat.
Ook is er een optie voor Smart Trilogic maar dat hielp ook niet.
Speciale functies zoals TBC vind je alleen bij de duurdere S-VHS recorders.
Ik zie zo ook zo snel geen oplossing. :(
Wat je eventueel nog kan proberen is om het videosignaal door een ander apparaat met video in/uit te laten lopen voordat het de camcorder ingaat, zo heb ik een gelijksoortig probleem ooit eens kunen oplossen.

Zoals al opgemerkt, het beste zou zijn om het ook met een andere (geleende?) VCR te proberen.

Nog even checken hoe heb je de VCR aangesloten op de camcorder?
Ik neem aan via een SCART verloop blokje (Video Uit) en de meegeleverde composiet A/V kabels van de camcorder?

Verwijderd

Topicstarter
Scart Blokje - Svideo direct naar camcorder
Scart Blokje - A/V kabel left audio/right audio via dit - vanaf daar weer left/right in de 4 polige 3,5mm jack

Op marktplaats heb ik gekeken het valt me hoe duur het is. Ik kan beter tijdens het kopen testen.
Zal deze goed zijn? Hoeveel kosten ze ongeveer 2e hands dat wel goed zal werken? Lenen zal ik ook wel kijken maar ik heb liever voor altijd 1 goeie oplossing want ik weet zeker dat ik meteen weer veel tapes ga krijgen van andere familieleden om op te nemen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 22:52 ]

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:46:
- A/V kabel left audio/right audio via dit - vanaf daar weer left/right in de 4 polige 3,5mm jack
Weer dat S-Video !??
Nogmaals, bij een gewone VCR (dus niet S-VHS) wordt er geen S-Video signaal gebruikt!
Er is alleen een composiet (CVBS) signaal beschikbaar!
Geen idee hoe je signaal nu precies loopt maar S-Video kan het dus nooit zijn.

Zelf gebruik ik de bijgeleverde Sony composiet A/V-kabel welke direct in het SCART verloop blok gaat welke in de VCR zit.
Sluit het dus eerst eens op die manier aan, dus zonder de S-Video aansluiting!

Sony composiet A/V kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bluepc.nl/images/YAK053-1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 12-08-2009 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik een S-VHS want ik krijg toch wel signaal. Ik ga nu proberen met composite.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer hetzelfde probleem met composite.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 23:07 ]

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:07:
Ik heb weer hetzelfde probleem met composite.
Was gewoon om te controleren of alles goed was aangesloten.
Onder bepaalde omstandigheden kan het composiet signaal ook via de S-Video verbinding lopen, zoals bij jou ook al het geval was.

Dan houd het wel zo'n beetje op natuurlijk. :(

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:10:
[...]

Was gewoon om te controleren of alles goed was aangesloten.
Onder bepaalde omstandigheden kan het composiet signaal ook via de S-Video verbinding lopen, zoals bij jou ook al het geval was.

Dan houd het wel zo'n beetje op natuurlijk. :(
Hoeveel zou er een ongeveer kosten die wel goed zal doen?
Zal deze goed zijn LINK
iniedergeval ben ik blij dat het niet aan de camcorder ligt maar aan de VHS

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 23:21 ]

Verwijderd

Als ik je verhaal dus goed begrijp probeer je video's over tezetten naar je pc en daarvoor gebruik je je camcorder als het ware als capture kaart ?

VHS speler - camcorder - computer ?

Verder kun je in de manual vanaf pagina 146 even de troubleshooting doornemen en kijken of je foutcodes ziet in het scherm van je camcorder.

Mocht bovernstaande kloppen dat je het zo probeerd over te zetten dan kan het zijn dat je je camcorder niet als capture device kan gebruiken en dat bepaalde signalen in het geheel op elkaar storen. Maar ik ben benieuwd hoe je het één en ander hebt aangesloten :)

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:16:
Hoeveel zou er een ongeveer kosten die wel goed zal doen?
Zal deze goed zijn LINK
iniedergeval ben ik blij dat het niet aan de camcorder ligt maar aan de VHS
Dat is niet met zekerheid te zeggen.
Het aanbod op marktplaats varieert zoveel en je weet vaak niet in wat voor staat de apparatuur zich bevindt.
Zelf heb ik voor 30~35 een paar mooie Panasonic recorders aangeschaft en voor 50 een JVC S-VHS met TBC.
Deze waren gelukkig wel in goede staat.

Ook weet je natuurlijk niet of een andere VCR wel goed werkt in combinatie met je camcorder.
De analoge ingang van de camcorder is natuurlijk ook maar een extra, vaak ongedocumenteerde, funtie.
Probeer eventueel dus eerst nog eens te testen met een andere geleende VCR.

Stop in geen geval zomaar een kostbare/dierbare videoband in een willekeurige, onbekende, VCR!
Je zal niet de eerste zijn waarbij de tape vernield wordt doordat de VCR in slechte staat is.
Altijd eerst testen met onbelangrijk materiaal!
Juist als je voor andere mensen belangrijk materiaal wilt gaan overzetten is het belangrijk dat je apparatuur in orde is!

Je kunt natuurlijk ook nog een DVD-Recorder overwegen voor het digitaliseren van VCR tapes.

Het is allemaal niet zo eenvoudig blijkt maar weer.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37
't Is op zich een hele mooie manier om VHS naar DV te capturen, vooral als je het materiaal nog wil bewerken op je pc. Heb laatst zelf ook een oude VHS band gecaptured, en was alleemaal nog een aardig geklungel met kabeltjes en verschillende kaarten. Uiteindelijk via de composiet en audio L/R van een PVR500 (dubbele PVR150) met MediaCenter via de hardware encoder direct gecaptured naar een MPEG2 bestand. Omdat ik het toch niet wilde gaan bewerken maar alleen op DVD wilde branden hoefde het nog maar heel licht getranscode te worden om volledig DVD compatible te zijn. PVR150 schijnt op zich niet al te best bekend te staan voor dit doel door bepaalde instellingen in recentere drivers, maar voor mij voldeed het resultaat, aangezien het bronbestand al vrij beroerd was.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:39:
[...]

Stop in geen geval zomaar een kostbare/dierbare videoband in een willekeurige, onbekende, VCR!

bedankt voor de tip want dat was ik namelijk van plan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:39:
't Is op zich een hele mooie manier om VHS naar DV te capturen, vooral als je het materiaal nog wil bewerken op je pc. Heb laatst zelf ook een oude VHS band gecaptured, en was alleemaal nog een aardig geklungel met kabeltjes en verschillende kaarten. Uiteindelijk via de composiet en audio L/R van een PVR500 (dubbele PVR150) met MediaCenter via de hardware encoder direct gecaptured naar een MPEG2 bestand. Omdat ik het toch niet wilde gaan bewerken maar alleen op DVD wilde branden hoefde het nog maar heel licht getranscode te worden om volledig DVD compatible te zijn. PVR150 schijnt op zich niet al te best bekend te staan voor dit doel door bepaalde instellingen in recentere drivers, maar voor mij voldeed het resultaat, aangezien het bronbestand al vrij beroerd was.
Ik wou ook eerst via mijn TV kaart (Avermedia M135) cappen, tot dat The_Doman met de tip kwam om via mijn camcorder te doen. De verschil zie ik wel duidelijk, maar mijn TV kaart staat er ook niet bekend om de hoge kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:27:
Als ik je verhaal dus goed begrijp probeer je video's over tezetten naar je pc en daarvoor gebruik je je camcorder als het ware als capture kaart ?

VHS speler - camcorder - computer ?

Verder kun je in de manual vanaf pagina 146 even de troubleshooting doornemen en kijken of je foutcodes ziet in het scherm van je camcorder.

Mocht bovernstaande kloppen dat je het zo probeerd over te zetten dan kan het zijn dat je je camcorder niet als capture device kan gebruiken en dat bepaalde signalen in het geheel op elkaar storen. Maar ik ben benieuwd hoe je het één en ander hebt aangesloten :)
Ja, je begrijpt het.
Ik denk dat zoals The_Doman het zegt dat het aan de VCR ligt, morgen hoop ik daar achter te komen.

Zo is het aangesloten
Scart Blokje - A/V kabel left audio/right audio via dit - vanaf daar weer left/right in de 4 polige 3,5mm jack

• The_Doman
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:20:
Ik wou ook eerst via mijn TV kaart (Avermedia M135) cappen, tot dat The_Doman met de tip kwam om via mijn camcorder te doen. De verschil zie ik wel duidelijk, maar mijn TV kaart staat er ook niet bekend om de hoge kwaliteit.
De meeste TV kaarten kunnen met de juiste software en instellingen, best een goed resultaat geven.
Het probleem is alleen dat de TV/capture kaarten ontworpen zijn voor TV uitzendingen en niet voor de onstabiele/onregelmatige signalen welke uit de meeste VHS recorders komen.
Voor goede resultaten is dan een TBC in het digitaliseringsproces onontbeerlijk.

Bij sommige (duurdere) S-VHS recorders is zo'n schakeling aanwezig.
Bij veel camcorders heeft de analoge ingang ook meteen een (soort) TBC functie.
Bij de bepaalde DVD recorders is soms ook een TBC functie aanwezig.

Zelf heb ik hier ook een oude Panasonic DVD recorder waarbij de TBC functie zelfs werkt als ik een (VHS) videosignaal er alleen maar doorheen stuur, dit is daarna perfekt stabiel om te capturen met een TV-kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een gekocht voor 3 euro, nog steeds dezelfde probleem.
Daar heb ik getest ik zag geen problemen ook thuis ging ik cappen ik merkte niks maar nu ik die DV-AVI bestand bekijk zie ik dat het kei vaak voorkomt terwijl ik tijdens de opname niks ervan heb gezien 8)7 .
Ik sluit dus de VCR weer aan op de camcorder, zie ik weer dat het gewoon terugkomt en heel vaak ook, terwijl het eerst er niet was.

Misschien dat ik daar wel weer zal kijken naar de duurdere VCRs.
Is een VCR te herkennen die dit probleem niet heeft of zijn er specifieke features waarop ik op moet letten?

[ Voor 213% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 22:57 ]

Verwijderd

Maar gaat het hier nu om bestaande banden, koop, of eigen opname's, zoals al in een ander topic aan je werd gevraagd, gezien de Macrovision beveiliging :

Capture kaart vs TV kaart

Anders is het misschien handig om eens naar een Dazzle te kijken, heb ik prima ervaringen mee, zet zorgeloos je eigen opname's over :

http://www.pinnaclesys.co.../Dazzle+Video+Creator.htm

Edit = typo

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om eigen opnames

• The_Doman
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:34:
Misschien dat ik daar wel weer zal kijken naar de duurdere VCRs.
Is een VCR te herkennen die dit probleem niet heeft of zijn er specifieke features waarop ik op moet letten?
Aangezien je nu al met twee VCR's precies dezelfde poblemen hebt in combinatie met je camcorder zou ik niet zomaar weer een (dure) VCR gaan aanschaffen.

Ik blijf het vreemd vinden dat het digitaliseren via je camcorder zo problematisch gaat.
Zelf heb ik dit al met diverse VCR's gedaan in combinatie van mijn TRV120 D8 camcorder en bij de meest mensen werkt dit ook probleemloos lees ik.

Wat je nog wel een als test met die VCR's zou kunnen doen is inplaats van een videotape het RF (kabel?) signaal van de VCR tuner te digitaliseren.
Als dat dan wel goed gaat is ontstaat er toch ergens een probleem bij het afspelen van de opnames.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie gaan het niet geloven, ik opende de verkeerde bestand gisteren! Ik hoop dat jullie erom lachen en niet boos worden.
Maar het is dus uiteindelijk toch goed gelukt.

Ik zal uitleggen waardoor het komt.
Mijn bureaublad was een tijdje een zooitje sinds ik begonnen ben met cappen, allemaal tijdelijke bestanden op de bureaublad. Lege plekken tussen bestanden etc dus WinDV gooide de capture daar ergens tussen!
Ik had een paar test opnames gedaan en de eerste VCR (sony) opname test met WinDV (op 12 aug) had ik gesleept naar de zijkant. De goeie opname met de Daewoo was gisteren dus ook op het bureaublad maar ik opende die van 12 aug. Het is heel dom van me, maar ik was ook een beetje geïrriteerd toen ik die bestand opende en erachter kwam..... Hier is een desktop foto zodat het wat duidelijker wordt.

The_Doman, Ik ben jouw erg dankbaar. Bedankt voor jouw tips en waarschuwing over firewire ;)
Alle anderen ook bedankt.

• The_Doman
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:07:
Jullie gaan het niet geloven, ik opende de verkeerde bestand gisteren! Ik hoop dat jullie erom lachen en niet boos worden.
Maar het is dus uiteindelijk toch goed gelukt. .
No problem. :+
Bij elkaar is het toch nog heel wat nuttige informatie zo.
Maar inderdaad mooi dat het nu toch werkt zoals gepland. 8)

Verwijderd

Eigenlijk verdiend hij een rauw ei op zijn hoofd ( gwappie )

Ben blij dat het wel gewoon goed werkt, daar gaat het om, blije gezichten :)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica