Toon posts:

Videokaart ineens niet goed meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 8a9 maanden een Acer Aspire X1700 met een Geforce 9300 GE videokaart.
Bij ontspanning (Vista) kan je kijken wat voor classificatie je systeem heeft en dit was altijd 4.0, nou heb ik laatst World of Warcraft geinstalleerd en toen ik het wilde spelen zag ik dat hij enorm sloom was.
Toen ik vervolgens keek bij de classificatie was die ineens 2.0.
Er is voorheen wel o.a. Prince of Persia, Red Alert3 en Command and Conquer 3 op gespeeld zonder problemen

Ik heb vandaag de hele PC leeg gegooid en windows opnieuw geinstalleerd en nu geeft hij meteen 2.0 als classificatie.

Mijn vriend heeft een oudere laptop met een oudere videokaart en daarop draait hij prima.
Waar kan dit probleem vandaan komen en hoe los ik het op.
En als ik gewoon een te slechte videokaart heb welke is dan aan te raden, hij moet in een MiniPC passen.

Alvast bedankt

Bianca

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Controleer je drivers eens, want je hebt blijkbaar wel gewoon beeld. Een teken dat je videokaart op zich prima functioneert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste driver gedownload via Nvidia voor zover ik weet dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dit nog handig, een printscreen van de classificatie:
http://img36.imageshack.us/img36/7938/classylf.jpg

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:41:
Ik heb de laatste driver gedownload via Nvidia voor zover ik weet dus daar zou het niet aan moeten liggen.
welk onderdeel geeft 2.0 aan? de score is altijd onderdeel van het "minste" onderdeel. Vaak is dit een teken van een verkeerde driver o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door neliz op 12-08-2009 21:08 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

Topicstarter
Zie link in het bericht boven die van jou.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 11:28
Het is sowieso een kut kaart, dus die 2.0 is zo vreemd toch niet toch?

Facts don't care about your feelings

Verwijderd

Topicstarter
Daarom zeg ik:
En als ik gewoon een te slechte videokaart heb welke is dan aan te raden, hij moet in een MiniPC passen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Download GPU-z eens even. Misschien heeft hij zich wel teruggeklokt ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/9586/gpuzv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/7483/gpuz2.jpg
Printscreens van GPU-z

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een suggestie.
Hij lijkt het goed te doen, maar schijn bedriegt.
Doet het nog steeds niet zoals het hoort.

• Rutger Mulder
  • Laatst online: 22-04 01:30
Die score van 2 voor die videokaart lijkt me meer dan normaal. De 9300 is vaak gebruikt als igp (integrated graphics processor), die zijn meer bedoeld voor internetten, office en filmpjes. Ik kan me ook niet voorstellen dat je ooit een score van 4 hiervoor hebt gehad.

Hier is nog een review van de acer. Je kan er sommige games wel op draaien, maar dan moet je ze op de aller laagste settings die maar mogelijk is zetten. Ik zie dat je een Q6600 processor en 3GB RAM hebt, dus dat is verder nog prima, het is dus alleen je gpu. Als je echt wat wil gaan gamen kun je beter een echte videokaart halen.

Ik heb ook ff die acer kast/model bekeken en daar heb je amper ruimte in om een andere videokaart te plaatsen. Ik heb verder ook geen idee of je wel voedingskabels voor een gpu heb op z'n acer. Beetje moeilijk advies geven hiervoor. Het hangt af van de inbouw ruimte, eventuele voedingskabels als het pcie slot niet genoeg power kan leveren, welke budget je hebt en welke games je wilt gaan spelen. Maar een echte game pc zal het nooit worden.
Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.co.uk/images/products/600x400/211/acer-aspire-x1700.3230163.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.co.uk/images/products/600x400/223/acer-aspire-x1700.3230175.jpg

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Rutger Mulder schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:04:
Die score van 2 voor die videokaart lijkt me meer dan normaal. De 9300 is vaak gebruikt als igp (integrated graphics processor), die zijn meer bedoeld voor internetten, office en filmpjes. Ik kan me ook niet voorstellen dat je ooit een score van 4 hiervoor hebt gehad.
Toch wel, kijk hier. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door LoneRanger op 12-08-2009 23:23 ]

Only fools are enslaved by time and space.

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft ook geen die hard gamer pc te worden.
In principe ben ik nu dus op zoek naar een betere 3d kaart.
Budget is tot ongeveer € 80,-.
Als ik spellen als WoW en RA3 kan spelen is het goed.

Edit: dus er is wel iets mis dus waardoor hij niet goed werkt??

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 23:23 ]

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Misschien is de 9600gt van Nvidia wat voor jou? Een kaart die elke game nog makkelijk aankan. Kost in de pricewatch zo'n 70 a 75 euro.

Hier een linkje: pricewatch: Asus EN9600GT MG/HTDP/512MD2

[ Voor 35% gewijzigd door Sydney08 op 12-08-2009 23:27 ]

Tomorrow is not today!

Verwijderd

Topicstarter
Spacey23 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:26:
Misschien is de 9600gt van Nvidia wat voor jou? Een kaart die elke game nog makkelijk aankan. Kost in de pricewatch zo'n 70 a 75 euro.

Hier een linkje: pricewatch: Asus EN9600GT MG/HTDP/512MD2
Dat valt mee...
Die past ook in mijn PC?

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik ga er van uit dat hij past in je pc ja. Wat voor moederbord heb je, en wat voor voeding?

edit: zie net dat je een behoorlijk kleine kast hebt, dus durf helaas niet te zeggen of hij past.

Kijk anders even of er nog veel ruimte vrij is rondom je huidige videokaart.

[ Voor 52% gewijzigd door Sydney08 op 12-08-2009 23:33 ]

Tomorrow is not today!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je voor een nieuwe videokaart gaat, doe jezelf een lol en ga met je PC onder de arm naar Paradigit. Die verkopen deze PC's zelf en kennen ze vrij goed. Je zult niet de 1e zijn met deze vraag en zij weten hier ook prima mee om te gaan. Ook zullen ze je geen rotzooi aansmeren, en ze zetten hem er zelfs voor je in als je ze lief aankijkt :)

En nee, ik werk niet bij Paradigit, maar het is wel mijn vaste PC-dealer. Groot geworden door service en dat merk je nog altijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag hem eigenlijk niet openen omdat hij geseald is vanwege garantie.
Veel ruimte is er denk ik niet.
Foto achterkant:
http://img38.imageshack.us/img38/1766/dscf74963426028.jpg

• bcastelijns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05-2025
Het kan zijn dat de koeling van de videokaart niet goed werkt. Misschien draait de ventilator te langzaam (mogelijke oorzaak: stof).

Verwijderd

Topicstarter
Hij lijkt goed schoon te zijn. Heb nog een aantal keer flink geblazen.
De pc is gisteren door een pc reparateur onderzocht en die kon ook al niks vinden.
Het enige wat hij kon adviseren was Vista opnieuw installeren (heb ik gedaan en score ging niet omhoog) en als het daar niet aan lag naar acer opsturen of eventueel een nieuwe 3d kaart erin doen.
Naar acer opsturen zie ik niet zitten want dan doen ze toch waarschijnlijk een nieuwe zelfde 3d kaart erin en ben ik hem een aantal week kwijt.
Moet denk ik toch maar op zoek naar een nieuwe 3d kaart.

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je dit lijstje bekijkt dan gebruik je de driver die de laagste score haalt met jouw kaart.
Volgens dat zelfde lijstje zou je dan beter deze versie kunnen proberen.
3.40 punten t.o.v. 4.80 a 5.50 punten.

Het is niet perse de oplossing maar het lijkt me het proberen waard en kun je iig wegstrepen dat het een driver probleem is. :)

Die 8247 bovenaan in het lijstje lijkt me een utopie en de 7511 kon ik zo gauw even niet vinden in de meuktracker.

Only fools are enslaved by time and space.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je moet dus een LP kaart hebben. Gewone kaarten passen er niet in. Je kan ook niet al te krachtige kaarten erin doen omdat je dan zit met die voeding die het niet aan kan of de warmte in de behuizing.

• Rutger Mulder
Het blijft een raar rating systeem van microsoft, vaak totaal niet realistisch.

Ik heb even in de pricewatch gekeken en ik denk dat de ATI HD4670 misschien wel wat is. Dit is een low profile kaart en heeft geen extra voeding nodig. Je hebt een 512MB en een 1GB versie, deze zijn bijna even duur. Die met 512MB heeft het geheugen op 1000Mhz draaien en die van 1GB op 800MHz, dus het kan best zijn dat die van 512MB vaak sneller is. Anandtech HD4670 512MB review

Als je aan de voeding nog een 6pin PCIe voeding hebt kun je wellicht een basic ATI HD4770 overwegen. Deze is iets langer dan de low profile kaart, maar als ik op de foto van z'n acer kijk kan dat misschien net. Deze ligt wel iets boven je budget, maar is wel weer een stuk sneller dan de 4670.

Als je het zelf niet aandurft om de kast te openen kun je misschien beter even bij de winkel langs gaan en kijken of ze je daar kunnen helpen met het uitzoeken en monteren van een nieuwe videokaart, dan zie je gelijk of het past en werkt.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Rutger Mulder schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:40:
[...]

Het blijft een raar rating systeem van microsoft, vaak totaal niet realistisch.

Ik heb even in de pricewatch gekeken en ik denk dat de ATI HD4670 misschien wel wat is. Dit is een low profile kaart en heeft geen extra voeding nodig.
Ik ben de hele PW langslopen maar ik zie geen HD4670 LP? Het gaat hier om de hoogte hé niet om de lengte...

• Rutger Mulder
Bolletje92 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:58:
[...]

Ik ben de hele PW langslopen maar ik zie geen HD4670 LP? Het gaat hier om de hoogte hé niet om de lengte...
bedankt voor de herinnering, het was al laat. :)

Mja dan blijft er niet veel keuze ben ik bang.

Verwijderd

Topicstarter
Nou vandaag een hele wereldreis gemaakt om een goeie videokaart te krijgen.
Niemand die standaard LP kaarten in huis heeft tot we bij Norrod kwamen.
De verkoper gaf aan dat hij meestal gewoon de brackets verving voor smallere en dat wilde prima.
Dus we hebben de gok gewaagd en het geprobeerd.
En ja hoor het werkt prima met een rating van 4.8.

Het probleem lag wel aan de oude videokaart hij bleek vrij stoffig maar zelfs na het schoonmaken draaide het ventilatortje niet meer goed uit zichzelf.
Nu hopen dat WOW gaat lukken.

Iedereen bedankt voor de adviezen, het is uiteindelijk dus een Geforce 9500GT geworden.

• Rutger Mulder
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:08:
Nou vandaag een hele wereldreis gemaakt om een goeie videokaart te krijgen.
Niemand die standaard LP kaarten in huis heeft tot we bij Norrod kwamen.
De verkoper gaf aan dat hij meestal gewoon de brackets verving voor smallere en dat wilde prima.
Dus we hebben de gok gewaagd en het geprobeerd.
En ja hoor het werkt prima met een rating van 4.8.

Het probleem lag wel aan de oude videokaart hij bleek vrij stoffig maar zelfs na het schoonmaken draaide het ventilatortje niet meer goed uit zichzelf.
Nu hopen dat WOW gaat lukken.

Iedereen bedankt voor de adviezen, het is uiteindelijk dus een Geforce 9500GT geworden.
Top dat het toch nog gelukt is :). Met die 9500GT zal je wel een goede verbetering moeten merken.
Pagina: 1