Toon posts:

RAID 1 degraded - vragen/oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist bleef mijn pc wat hangen.
Na een tijdje gaf deze aan dat 1 van de 2 80GB HDD's in mijn RAID 1 array is overleden.
Is een Western Digital 800JD.

Voor het geld van een nieuwe 80GB kun je tegenwoordig heel wat meer storage kopen. Iets waar ik toch al aan zat te denken.
Echter is het nu zo dat mijn data (die ik gelukkig nog heb, ben nog nooit zo blij geweest met mijn RAID1!), op de andere 80GB staat in het array.
Andere SATA poorten heb ik niet meer over.

Werkt het volgende idee:
- defecte 80GB afkoppelen.
- nieuwe grotere schijf (zit te denken aan een 320GB: http://www.informatique.nl/110680/wd-re3-320gb.html) aansluiten.
- Laten rebuilden
- Nadat de data op beide schijven staat, de andere 80GB afkoppelen.
- 2e nieuwe grote schijf aansluiten.
- Array vergroten naar 320GB.

Of... kan ik beter die bijna 80GB aan data tijdelijk op een externe schijf zetten en het array opnieuw bouwen met de nieuwe schijven?

Of... is er nog een kans dat de RAID software er naast zit en er niks met mijn schijf aan de hand is?
Met diverse test tools van Western Digital is het mij nog niet gelukt om een test uit te voeren op deze schijf, daar hij de disk niet ziet omdat deze in een array staat. Daar iemand nog tips voor?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

ik denk dat je array gewoon kaduk is (of in ieder geval de kapotte schijf). Hiermee zou ik geen risico's nemen. Jouw voorstel om het geheel op lossen kan gemakkelijk uitgevoerd worden. Twee maal rebuilden en een resize en je bent er (plus dat je altijd nog een extra copie van de data op de werkende 80GB schijf hebt staan).

Eventueel zijn er ook wel goedkope PCI sata kaartjes te vinden. Als er een lieve tweakert in de buurt woont die nog zo'n ding heeft liggen ben je helemaal snel klaar. Scheelt weer een berg rebuildtijd.

-_-

Verwijderd

- backup maken van huidige data
- 2 nieuwe schijven kopen
- beide nieuwe schijven gebruiken om een nieuwe array op te bouwen
Of... kan ik beter die bijna 80GB aan data tijdelijk op een externe schijf zetten en het array opnieuw bouwen met de nieuwe schijven?
Dat dus ja :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat je beschrijft zou moeten werken, heb ik recent nog gedaan onder Linux. Echter: maak eerst een backup op een externe disk voordat je hier aan begint. Je kunt het op zijn minst proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Helder. :)
Want die data op de 80GB is toch waardeloos zonder dat deze in een array hangt?
In een andere pc zal er voor die pc geen data op lijken te staan, correct?

Maar is er nog een manier om die defecte 80GB te testen met een tool? Nu wordt ie namelijk niet gezien.
Ben namelijk benieuwd wat er nou precies defect is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 21:07 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 14:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gebruik HDTune is, deed het bij mij ook terwijl hij hem in de verkenner niet zag e.d.
Proberen kan altijd :)

Trouwens, die 320GB is nog wel duur. Voor dat geld heb je 1TB.

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:06:
Helder. :)
Want die data op de 80GB is toch waardeloos zonder dat deze in een array hangt?
In een andere pc zal er voor die pc geen data op lijken te staan, correct?

Maar is er nog een manier om die defecte 80GB te testen met een tool? Nu wordt ie namelijk niet gezien.
Ben namelijk benieuwd wat er nou precies defect is.
Als je je goede disk in een andere pc hangt, dan zal hij gewoon te lezen (en te beschrijven) zijn als een losse disk. Dat is het voordeel van raid1, dat je nog wat aan je data hebt als een van je schijven in het array komt te overlijden.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bolletje92 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:17:
Gebruik HDTune is, deed het bij mij ook terwijl hij hem in de verkenner niet zag e.d.
Proberen kan altijd :)

Trouwens, die 320GB is nog wel duur. Voor dat geld heb je 1TB.
Verkenner ziet hem nog wel.
Windows zag zelf altijd maar 1 schijf voor die RAID set, niet 2.
Blijkbaar wordt op de ICHR8 chip een of andere truc gedaan waardoor de 2 fysieke schijven niet zichtbaar zijn voor tools. Ook voor HDD tune niet.

Heb je een linkje naar die 1TB?
Heb juist voor de 320GB gekozen omdat dit een RAID edition is met 60 maanden garantie.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 14:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:30:
[...]
Heb juist voor de 320GB gekozen omdat dit een RAID edition is met 60 maanden garantie.
Ok, ok, 1 euro duurder :P

pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Alsnog 3 jaar garantie en de doorvoersnelheid is erg hoog van die F1.

• M2M

M2M

medicijnman

[...]

Blijkbaar wordt op de ICHR8 chip een of andere truc gedaan waardoor de 2 fysieke schijven niet zichtbaar zijn voor tools. Ook voor HDD tune niet.

voor de link: zie pricewatch. Vermijd in dit geval samsung spinpoint F1's, die blijken problemen met raid systemen te hebben. WD caviar (green) of hitachi's zijn uitermate geschikt.

en uiteraard zie je in je verkenner schermpje maar 1 schijf staan. Raid1 betekend dat alle data gespiegeld wordt over twee schijven. Je hebt dus fysiek twee schijven met exact dezelfde data. Zo niet, dan is er iets fout gegaan en moet het geheel gerebuild worden. In windows zie je slechts 1 schijf. De controller copieerd elke schrijfactie naar beide schijven.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 12-08-2009 21:50 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Samsung maakt leuke schermpjes, HDD's koop ik toch liever WD's voor.
Dat van die schijven klopt wel, alleen begrijp ik dus niet dat diag tools de individuele schijven ook niet zien.

Waarschijnlijk omdat het een goedekope controller is, die HP 6i's in servers @ work hebben daar geen last van. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan het trouwens zo zijn dat de schijf defect is geraakt doordat Windows automatisch de disks naar een x-aantal minuten uitschakelt? Bij activiteit worden ze dan weer opgestart.

Er staat enkel data (zoals foto's, documenten en e-mail op deze raid set), geen OS of onderdelen daarvan.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 16:02

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:06:
Kan het trouwens zo zijn dat de schijf defect is geraakt doordat Windows automatisch de disks naar een x-aantal minuten uitschakelt? Bij activiteit worden ze dan weer opgestart.
Nee, anders zouden er wel heel veel schijven kapot gaan wereldwijd :)

We do what we must because we can.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]

Dat is het idee achter een raid controller ja :+
Dat ding bundelt je twee disken naar één volume wat als diskvolume wordt aangeboden aan het OS - en dus ook de tools die via de driver op dat OS de schijf benaderen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Heb m'n nieuwe disks erin gehangen.
Oude defecte schijf aangekoppeld op een andere Sata poort die ik nog vrij had.
Bij boot gaf de Intel controller nog aan dat de disk defect was.
Uit de RAID 1 set gehaald (die inmiddels toch niet meer bestond omdat de andere disk weg was).
Windows gestart, WD test tool gedraaid, geen errors gevonden...? Windows ziet de disk + data ook gewoon...

Disk helemaal niet stuk? Hikje in de intel controller? of wat?
Pagina: 1