Wireless streamen: bandbreedte periodiek naar 0%

Pagina: 1
Acties:

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-03 07:15
Na de verhuizing heb ik een wireless routertje aangeschaft die het netwerkverkeer moet regelen voor mijn PS3, laptop, telefoon en eventuele gasten. Alles heeft verbinding en ik kan ook overal mee internetten. Streamen van laptop naar PS3 daarintegen werkt niet goed.

Situatie:

- laptop en PS3 via wireless verbonden
- op laptop draait PMS (Playstation Media Server) v1.10.51 (werkt geloof ik via Java)
Probleem:
De media server wordt gevonden en ik kan browsen door de mappen. Een stream start ook gewoon met goed beeld en geluid, en na ongeveer 15sec stopt het geluid en even later het beeld. Dan ongeveer 4 seconden later begint het geluid weer, gevolgd door het beeld, om even later weer te stoppen. Een vervelende cyclus.
In de netwerk monitor (van de windows taskmanager) wordt de wirelessbandbreedte voor 20-30% gebruikt tijdens het streamen, en na een tijdje gaat dit naar 0% --> beeld en geluid stoppen niet veel later. Het lijkt of de laptop na een tijdje doorheeft dat er iets fout is en het bandbreedte gebruik schiet weer naar 20-30%.

Geprobeerd:
- Via kabels -> geen problemen
- kabel in PS3, laptop via wireless -> probleem treed weer op
- kabel in laptop, PS3 via wireless -> geen probleem
- Wireless kanaal veranderd (ook al zijn er maar 2 andere netwerken in de omgeving) Omgeving gebruikt nu kanaal 1 en 6 en ik kanaal 11 -> geen verbetering
- router van mixed naar alleen G modus -> geen verbetering
- drivers van laptop en firmware van router geupdate -> geen verbetering

Router: Belkin G wireless router (dat is de naam volgens de doos) [partnr: F5D7234ed4]
Laptop: Intel Wifi Link 4965AGN, Vista Home Premium

Verder:
- Videobestanden staan op de laptop zelf (als het werkt weer op een externe schijf)
- Laptop hoeft niet te transcoden voor de gebruikte bestanden, deze kan de PS3 gewoon lezen. Dit geeft de media server ook aan.

Het probleem lijkt hem dus te zitten in het wireless streamen vanaf de laptop dat niet echt stottert maar periodiek naar 0% bandbreedte gebruik valt midden in het streamen.

Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft er een oplossing?
(Het doet een beetje afbreuk aan mijn "kijk een videotje relaxmoment" als ik mn laptop moet ophalen en aansluiten.... :P )

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
- wifi drivers up2date?
- buffer van het afspeelprogramma correct ingesteld, als u buffer te scherp is, is er weinig marge voor hickups?

• Flo
Wifi drivers zijn up to date. (geupdate zodra ik problemen had)

Buffer is niet te scherp volgens mij, en de gebruikte bandbreedte gaat periodiek naar 0%. Grafiekje in de taskmanager is (omschrijvend) allemaal tafels achter elkaar. Dus bijvoorbeeld 15 sec 20-30% en dan 4 sec 0% en dan weer 15 sec 20-30% en dan weer 4 sec 0% enz. Met iets teveel regelmaat voor een hickup denkik.

• Cafe Del Mar
Geprobeerd:
- Via kabels -> geen problemen
- kabel in PS3, laptop via wireless -> probleem treed weer op
- kabel in laptop, PS3 via wireless -> geen probleem
Het is dus duidelijk de wireless van uw laptop. Kan je grote bestanden kopiëren over het draadloze netwerk?

• Flo
Ik heb helaas geen ander apparaat in de buurt waar ik een groot bestand naar kan kopieren. (voor zover ik weet kan dat niet naar de PS3 of mn telefoon)
Heb even een snelle download getest (via ftp) voor 10min en dan gaat alles goed (15-20% bandbreedte gebruik). Uploaden kan ik echter niet zo snel naar het internet.

EDIT:
getest met uploaden via ftp en krijg hetzelfde verschijnsel!
Afbeeldingslocatie: http://www.operationknackebrod.nl/Flo/Files/beeld.jpg
Alleen dan met lagere snelheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Flo op 13-08-2009 14:01 ]

• Cafe Del Mar
Het is dus echt wel de wireless van uw laptop.
Ik veronderstel dat het uw router niet is, omdat je zegt dat er met wireless aansluiten van PS3 op de wired aangesloten laptop geen problemen optreden. (ik heb zelf geen PS3, wist niet dat dat bakje draadloos kon)

Probeer dezelfde up/download eens met een Linux-live-cd? Zo kan je zien dat het echt wel uw laptop is...

• Flo
Vanaf de ubuntu livecd ook een upload gedaan naar dezelfde site via ftp met ongeveer gelijke uploadsnelheid: geen terugval naar 0%, constante overdracht.
Er moet dus iets fout zitten in Vista of de Intel drivers?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wifi is ook niet 100 procent betrouwbaar, er zitten zo veel signalen op die frequenties. Het zou zelf kunnen gebeuren dat als de magnetron van de buren niet helemaal goed afsluit deze je signaal stoort als zij die aanzetten.

[edit]Post hierboven niet gelezen :)
Gebruik je de door Windows voorgesteld driver? In dat geval zou je de driver van de fabrikant kunnen proberen. Die is vast te downloaden van hun website.

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 14-08-2009 18:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Flo
Opgelost

Ik heb het apparaat ge-deinstalleerd in de device manager en daarbij ook aangeven dat de drivers verwijderd moesten worden. Daarna door windows drivers laten selecteren en installeren (ook via windows update) maar hierna werkte het wireless niet, "een probleem maar windows wist niet wat" en het waren drivers uit 2007. Weer ge-deinstalleerd en drivers verwijderd en de laatste drivers van de Intel site geplukt, geinstalleerd en het streamen gaat nu goed!

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1