Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL 200x] Linking best practices

Pagina: 1
Acties:

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 16:01
Voor mijn werk gebruiken we zeer gecompliceerde excel modellen die allemaal in elkaar gelinkt zijn. Deze 'cloud' van files en links zorgt nogal eens voor problemen omdat de updates niet doorkomen, of omdat de updates meerdere files openen en dan Excel laten crashe, out of memory error messages etc.

Ik ben daarom op zoek naar een soort van 'best practices' voor geavanceerde excel modellen die veel files nodig hebben. Ik kan zelf wel wat bedenken (een dripple down die nooit terug naar boven linkt) maar als iemand toevallig een site / boek of iets dergelijks kent zou dat prettig zijn. De exacte inner-workings van excel berekeningen ken ik namelijk ook niet ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met het gevaar een open deur in te schoppen en binnen OFF met gevaar voor eigen leven: voor zeer complexe modellen wil je geen Excel gebruiken, zeker niet als het meer dan 1 Excel-bestand omvat.

Gebruik dan hooguit Excel als front-end voor het 'echte' model als je bang bent dat je gebruikers niet overweg kunnen / willen met een andere omgeving.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 16:01
Very true, maar dat gaat niet veranderen. Het is en blijft excel helaas en dan moeten we er het beste van maken door het slim op te zetten.

Verwijderd

F_J_K schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:31:
... voor zeer complexe modellen wil je geen Excel gebruiken, zeker niet als het meer dan 1 Excel-bestand omvat.
Met deze combinatie ben ik het eens. Echter, meer bestanden (of tabbladen) is bijna nooit nodig.

Excel heeft een slechte naam gekregen omdat 90% van de mensen die het gebruiken er eigenlijk niet goed mee om kunnen gaan (omdat de drempel zo laag is). Als de gebruiker Excel net zo serieus zou nemen als bijv. C#, dan is het relatief eenvoudig om ook heel complexe zaken in Excel te doen.