Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Toets maken] Word, Excel, Powerpoint

Pagina: 1
Acties:

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-11 09:22
Hallo Allemaal,

Ik ben docent informatiekunde leerjaar 1 en 2 en informatica bovenbouw die programmeren. (Havo, Vwo) In leerjaar 1 en 2 beginnen ze met Word, Excel en Powerpoint en bovenbouw gaan ze PHP en VB programmeren.

Ik ben bezig een toets te maken voor mijn leerlingen voor 2de leerjaar.
De toets gaat over de basis gebruik van Word, Excel en Powerpoint. Ze hebben hier doormiddel van opdrachten geleerd mee om te gaan.

Ik ben op zoek naar vragen als:

Microsoft Word - Hoe kun je een woord selecteren?
1; Ga met de muis op het woord en druk op ctrl+a.
2; Dubbelklikken op het woord.
3; Klik met de rechte muisknop op het woord en klik op 'selecteer woord'.
4; Dat is onmogelijk.

Ik heb nu ongeveer 15 vragen over word, moet hier nog een keer 15 van, van excel en powerpoint heb ik nog geen vragen.
Ben benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik vraag hulp omdat ik merk dat ik teveel hetzelfde aan het toevoegen ben. 8)7

Bekijk mijn site: Remko.me

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Of dit goed op GoT past kan ik niet zo goed inschatten; maar je topic hoort iig in een ander forum; dus ik verplaats hem even :)

CSA > OFF

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Ik denk dat dit topic snel toegaat, tweakers is er niet om je lesvoorbereidingen te maken...

• Remko.me
Tharulerz schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:54:
Ik denk dat dit topic snel toegaat, tweakers is er niet om je lesvoorbereidingen te maken...
Dan verwijder ik hem weer, geen probleem. Ik plaats hem wel op docentenplein
Spider.007 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:53:
Of dit goed op GoT past kan ik niet zo goed inschatten; maar je topic hoort iig in een ander forum; dus ik verplaats hem even :)

CSA > OFF
Als het niet toepasselijk is dan is dat okee hoor, dan plaats ik hem gewoon op docentenforum.

[ Voor 29% gewijzigd door Remko.me op 12-08-2009 16:56 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Microsoft Word - Als je een woord met een streepje er in gebruikt, hoe zorg je dat Word daar geen nieuwe zin begint:
1; Dat is onmogelijk
2; Ctrl , Streepje
3: Ctrl, Alt, Streepje
4: Ctrl, Shift, Streepje

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom geen methode kopen zoals Babbage? Dat gebruik ik bij mijn bruggers. Ze hebben dan een werkboek en een opdrachtenboek, maar het meeste krijgen ze uitgelegd op de pc zelf. Het programma kan ook meteen ingebouwde toetsen afnemen en je kunt zelf het lesprogramma samenstellen en toetswegingen invullen.

Het voordeel is dat je niet alleen multiple-gok vragen hebt, maar dat leerlingen ook echt binnen het programma in een nep-word/excel/powerpoint moeten werken om te laten zien dat ze het kunnen. En dat allemaal automatisch.

Waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Denk, dat je gewoon een documentje moet maken zoals je dat altijd doet en dan bij jezelf nagaan welke acties je allemaal ondernomen hebt. Bij elke actie is wel een vraag te bedenken. Mocht je dan niet genoeg hebben, zoek op google een word tutorial en maak vragen bij elk tutorial onderdeel dat wordt aangeboden. Zo kom je in ieder geval op een paar meer vragen, die niet allemaal hetzelfde zijn

Do what you love, do it often

• Remko.me
Gizz schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:01:
Waarom geen methode kopen zoals Babbage? Dat gebruik ik bij mijn bruggers. Ze hebben dan een werkboek en een opdrachtenboek, maar het meeste krijgen ze uitgelegd op de pc zelf. Het programma kan ook meteen ingebouwde toetsen afnemen en je kunt zelf het lesprogramma samenstellen en toetswegingen invullen.

Het voordeel is dat je niet alleen multiple-gok vragen hebt, maar dat leerlingen ook echt binnen het programma in een nep-word/excel/powerpoint moeten werken om te laten zien dat ze het kunnen. En dat allemaal automatisch.

Ik heb voorheen babbage gebruilkt. Wij hadden babbage 6+ maar directie heeft besloten leerjaar 1 en 2 slechts 7 weken per jaar te geven voor het leren van algemeen computer gebruik, hardware, office.

• djexplo
Nog eentje, om te zorgen dat de nerds geen 10 halen ;) :
Microsoft Word - Welke toetscombinatie gebruik je voor Hangul Hanja conversie
- Alt, Ctrl F7
- Alt F8
- Ctrl Shift F6
- Er bestaat geen automatische Hangul Hanja conversie in Word

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb voorheen babbage gebruilkt. Wij hadden babbage 6+ maar directie heeft besloten leerjaar 1 en 2 slechts 7 weken per jaar te geven voor het leren van algemeen computer gebruik, hardware, office.
Ahja, dat is niet echt veel. Al heb ik zelf ook maar 40 lessen van 50 minuten voor de hele riedel.

Is een praktische toets geen idee? Je levert bijvoorbeeld digitaal een kale lap tektst aan die moet worden opgemaakt zoals op het bijgeleverde afdrukje, (dus uitlijning, lettertypes, plaatjes etc.), waarna het moet worden opgeslagen als bestand X op locatie Y.

Dan hoef je alleen hun eindproduct na te kijken en zie je vanzelf of ze alles onder de knie hebben :)

Puur multiplechoice zou niks zijn voor mijn leerlingen. Veel kunnen het wel gewoon als ze het scherm voor zich hebben, maar als ze het dan onder worden moeten brengen of moeten kiezen uit meerdere opties zonder dat ze het programma erbij hebben zijn ze snel het spoor kwijt. En het is natuurlijk het belangrijkst als ze het kunnen met het programma voor hun neus :)

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 12-08-2009 17:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Remko.me
djexplo schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:04:
Nog eentje, om te zorgen dat de nerds geen 10 halen ;) :
Microsoft Word - Welke toetscombinatie gebruik je voor Hangul Hanja conversie
- Alt, Ctrl F7
- Alt F8
- Ctrl Shift F6
- Er bestaat geen automatische Hangul Hanja conversie in Word
Haha droog.. :P maak antwoord dik gedrukt kan ik ze in toets programma gooien.
macciez schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:02:
Denk, dat je gewoon een documentje moet maken zoals je dat altijd doet en dan bij jezelf nagaan welke acties je allemaal ondernomen hebt. Bij elke actie is wel een vraag te bedenken. Mocht je dan niet genoeg hebben, zoek op google een word tutorial en maak vragen bij elk tutorial onderdeel dat wordt aangeboden. Zo kom je in ieder geval op een paar meer vragen, die niet allemaal hetzelfde zijn
Hmmm, goeie. Ga ik zo is doen. Ik had op die manier al wel wat vragen gemaakt, maar toch valt het nog aardig tegen. Niveau kan namelijk niet te hoog zijn.

Ik kan natuurlijk ook altijd vragen uit babbage 6+ halen.
Gizz schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:07:
Ahja, dat is niet echt veel. Al heb ik zelf ook maar 40 lessen van 50 minuten voor de hele riedel.

Is een praktische toets geen idee? Je levert bijvoorbeeld digitaal een kale lap tektst aan die moet worden opgemaakt zoals op het bijgeleverde afdrukje, (dus uitlijning, lettertypes, plaatjes etc.), waarna het moet worden opgeslagen als bestand X op locatie Y.

Dan hoef je alleen hun eindproduct na te kijken en zie je vanzelf of ze alles onder de knie hebben :)
Heb ik ook aan zitten denken. En misschien ga ik dat ook wel doen. Misschien anders gewoon 3 vragen random van elk programma en vervolgens praktische toets. Probleem is dat we theorietoets moeten toepassen omdat we anders geen certificaat mogen afgeven. Moet minimaal zoveel theorietoetsvragen hebben gesteld.
Volgens mij ligt het rond de 20, zou ik even moeten opzoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Remko.me op 12-08-2009 17:10 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zie pm ;) Ik heb nog wel wat boeken van mijn word/office/popwerpoint opleiding met diverse vragen.

Mocht hier niets in staan.. zijn er vast ook wel boeken te kopen hiervoor inclusief oefeningen.

Mijn V&A

• djexplo
Office - Als ik mijn taal instellingen op NL hebt staan, en de volgende waarden in een tabel "0.1 0,2 0.3", wat geeft Excel of Word dan als ik de sommatie er van vraag.
- 0.4
- 0.3
- 0.6
- Het goede antwoord staat er niet bij

• Remko.me
Gizz schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:07:
[...]

Puur multiplechoice zou niks zijn voor mijn leerlingen. Veel kunnen het wel gewoon als ze het scherm voor zich hebben, maar als ze het dan onder worden moeten brengen of moeten kiezen uit meerdere opties zonder dat ze het programma erbij hebben zijn ze snel het spoor kwijt. En het is natuurlijk het belangrijkst als ze het kunnen met het programma voor hun neus :)
Ze krijgen 3 praktijk opdrachten, met die opdrachten leren ze omgaan met office en de computer. Ze krijgen dit in het 1e leerjaar en 2e leerjaar verdieping hiervan. Hiervoor krijgen ze cijfers. Afsluitend moeten wij dit nogmaals toetsen.

Alle cijfers samen moet minimaal een afgeronde 6 zijn om het certificaat te mogen ontvangen.
djexplo schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:09:
Office - Als ik mijn taal instellingen op NL hebt staan, en de volgende waarden in een tabel "0.1 0,2 0.3", wat geeft Excel of Word dan als ik de sommatie er van vraag.
- 0.4
- 0.3
- 0.6
- Het goede antwoord staat er niet bij
Bedankt voor je vraagjes, ik heb ze opgeslagen!

[ Voor 19% gewijzigd door Remko.me op 12-08-2009 17:18 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik vind je voorbeeld eigenlijk helemaal geen goede. Ik kan zo uit mijn hoofd nog wel vijf methoden verzinnen om binnen Word een woord te selecteren. En dus zijn er vast nog wel meer manieren dan dat ;)

Wat zijn je 15 Word-vragen?

In Excel zou je vragen kunnen stellen over bepaalde (niet al te moeilijke) formules. Als ik in OFF kijk, is een vraag over hor/vert zoeken een must. Verder een over absolute en relatieve verwijzingen ($ etc). En over tabbladen en over verbergen van rijen/kolommen.

Bij Powerpoint wil je imho vooral ook ingaan op wat je er mee doet. Dus: is het goed om dertig regels tekst met 10 dpi te nemen? Wat is beter voor een presentatie van 20 minuten: 5, 10, 20 of 40 slides?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mijn mening ik ben geen leeraar, maar IT'er

geef ze gewoon een leeg blad en zeg dit moet je bereiken binnnen het uur en laat ze aan de slag. Op die manier denken ze ook na hoe iets te doen, bewijzen ze ook wat ze waard zijn etc.

nu maak je "gecertificeerden" zonder ervaring

You don't need eyes to see, you need vision

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Gizz schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:01:

Dat wordt bij mij op school ook gebruikt, werkt goed

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14
ECDL toets? Die toets heb ik ook moeten maken ( :') ) en die had ook een hoop vragen. Over alle office programma's

Verwijderd

Ik denk dat je je niet alleen moet richten op Word, aangezien dit alleen bij 1 pakket wordt geleverd. Laat ze kennis maken met Google Docs, OpenOffice. De leerlingen zijn dan beter voorbereid op de toekomst, OpenDocument, aangezien .doc, .ppt, .xls? later niet meer geaccepteerd zal worden. Google Docs wordt bijvoorbeeld vaker gebruikt op scholen omdat je al je documenten thuis en op school hebt liggen + exporteren/opslaan als pdf en odt!

Het is volgens mij ook belangrijker dat ze een oplossing op een probleem kunnen vinden op het internet (of help files?), zodat ze zelf ook wat leren ;)

@F_J_K: "Bij Powerpoint wil je imho vooral ook ingaan op wat je er mee doet. Dus: is het goed om dertig regels tekst met 10 dpi te nemen? Wat is beter voor een presentatie van 20 minuten: 5, 10, 20 of 40 slides?" -> dit is totaal afhankelijk van de soort presentatie die je geeft. Soms kan je namelijk wel 10min praten over 1 slide en soms kan dit binnen een halve minuut. Je kan beter vragen hoe je een presentatie in zou delen als je bijvoorbeeld iets over Windows *uh* wil vertellen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14
Dat was ook maar een voorbeeld. Bij veel (grote) afbeeldingen zit je zo aan tientallen slides, dus dan gaat het verhaal ook niet op ;)

• Remko.me
Ik wil even iedereen bedanken voor de tips, input en hulp.

Ga er morgen avond verder mee aan de slag en laat dan weten hoe het uiteindelijk geworden is met jullie input. Ik kan helaas niet alle vragen hier neerplenzen en mijn voorbeeld was een verkorte versie.

Leerlingen zijn nogal goed met het gebruik van google.. ze zouden zo dit topic kunnen vinden. ;) :P

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:28
Ondanks dat ik dit een interessant topic vind vraag ik me af of dit de juiste plek is, aangezien er op GoT genoeg middelbare scholieren rondhangen. Best mooi om zo je toetsvragen van te voren door te nemen >:)

edit: je was me voor.

Wat betreft toetsvragen. Al die sneltoetsen zijn handig, maar is het echt een leerdoel om die uit het hoofd te kennen? Wat rutgerlak voorstelt lijkt mij persoonlijk het meest nuttig.

In de catagorie powerpoint is dit misschien een bron van inspiratie:
http://presentationsoft.a...presentation_mistakes.htm

[ Voor 28% gewijzigd door Terror op 14-08-2009 23:00 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1