Toon posts:

Sata DVD-brander probleem onder Vista ultimate 64bit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een zelfbouw PC met een asus crosshair moederbord. Daarin heb ik een Pioneer DVR-215D Sata brander gemonteerd. Nu kan ik wel CD's/DVD's die origineel zijn of al gebrand zijn lezen/afspelen alleen geen Lege CD's/DVD's lezen. Wanneer ik een Lege CD/DVD in de brander doe probeert hij deze in te lezen. Wanneer ik dan de lege CD/DVD wil openen loopt deze computer vast. Ook in verschillende brand programma's loopt de boel vast wanneer er een lege schijf in word gedaan.

Sata drivers update gedaan. Firmware update DVD brander gedaan.

Verhelpt het probleem niet. IDE branders/spelers werken perfect. Andere Sata controller geprobeerd ook geen succes.

Iemand bekent met dit probleem?

Alvast bedankt.

• hanssuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-01 16:47
Heb je SATA in IDE mode of AHCI mode draaien?

Het is namelijk een feit dat SATA controllers in AHCI mode vaak niet goed overweg kunnen met SATA optical drives.

Heb zelf ook problemen ondervonden sinds ik Windows laatst opnieuw geinstalleerd had met AHCI enabled.

PSN ID: Hanssuh

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Verwijder eens alle software die met branden te maken hebben, nero, alcohol, daemon tools, dvd spelers etc.
Dan kontroller en brander verwijderen bij hardware.
Reboot.
Nero installeren en proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hanssuh hoe kan ik die AHCI mode uitschakelen dan? of moet ik dan vista opnieuw installeren? En als ik dat doe wanneer krijg ik de optie tot AHCI aan te zetten of uit te laten?

Jan : heb alleen windows mediaplayer geinstalleerd. zal het eens proberen alles te verwijderen en dan nero te installeren.

• hanssuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-01 16:47
AHCI kun je meestal niet zomaar uitschakelen. Dit is een instelling die je in BIOS moet aanpassen. Hiervoor zul je in de meeste gevallen je pc moeten formatteren en Windows opnieuw installeren. Het zit (zeker als je Intel Matrix Storage driver geinstalleerd hebt) zo diep in het systeem gebakken dat je het er niet zonder reinstall uit krijgt gehaald.

Wat je dus ook gebruikt, AHCI of IDE, dit zul je in bios in moeten stellen voordat je besturingssysteem opnieuw installeert.

Echter geen garantie dat dit je probleem oplost.

En inderdaad wat jan99999 aangeeft, alle brand en emulatie software uitzetten en dan proberen.

--------------------------------------------
Ik heb/had zelf ook problemen in Vista 64 dat bij het branden van iso files soms de brander vast slaat na lead-in zodra hij buffer van HDD wil gaan gebruiken. Toen ik alle emulatiesoftware had stop gezet ging het in meeste gevallen wel goed.

Ik weet dus niet zeker of dit nu met de AHCI configuratie of de software te maken heeft. Beste is alle mogelijkheden uit te proberen.

PSN ID: Hanssuh