Beschikbaarheid computers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb een leuk idee'tje in gedachten of het werkt of niet, we merken het wel.

Op onze school hebben we een aantal zalen met computers.
Deze computers staan 24/7 aan.

Vaak lopen studenten naar de ene zaal en merken op dat alle computers bezet zijn.
Het zou mooi zijn als ik de beschikbaarheid van de computers op een centrale plek kan aangeven, denk hierbij aan een website.

Script:
Een script dat de usernames van bijv. 20 compu's uitleest bijv:

Jaap
Miep
Kees

3 users hebben een pc in gebruik, 17 computers zijn nog vrij.

Website:
Output naar een website bijv. "Op dit moment zijn er in zaal AB 17 computers vrij"

Is het mogelijk om dit te scripten. Zo ja, in welke taal kan ik dit het beste scripten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik principe moet dit mogelijk zijn. Waarop draaien de computers in die zaal(en)?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Je zou via een logon/logoff script bij kunnen houden welke computers er in gebruik zijn...
Logon/logoff is vb/cmd...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Compizfox schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:18:
Ik principe moet dit mogelijk zijn. Waarop draaien de computers in die zaal(en)?
Ze draaien Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Fastex schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:18:
Je zou via een logon/logoff script bij kunnen houden welke computers er in gebruik zijn...
Logon/logoff is vb/cmd...
En als iemand reset?

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Ja, dat is in principe wel mogelijk.
In welke taal maakt niet zo gek veel uit, kies er eentje waar je ervaring mee hebt. Om wat voor netwerk gaat het (windows, *nix, workgroups of domein)? Welke toegang tot netwerk- en beheersfuncties heb je? Is het mogelijk om een lokale client op elke PC te draaien die zich aan- en afmeldt op een server (dat is makkelijker dan PC's te gaan pollen en uit te zoeken of er iemand ingelogd is)?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 20:12
draaien die dingen met een domein ofzo? dan zou je het misschien vanuit je server kunnen doen ipv een script op elke pc draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Als iemand de computer reset, dan probeerd dezelfde computer (computernaam) zich nogmaals als in gebruik te melden en dan weet jij dat de computer nog steeds in gebruik is...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In het kader van energiebesparing lijkt uitzetten me een goed begin. Daarna is met een simpele "ping" te achterhalen welke computers in gebruik zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe het daar is, maar in Utrecht (Unnik-gebouw) was het zo dat inloggen aanzienlijk langer duurde dan opstarten. M.a.w. qua tijd maakt het dan weinig uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Reptile209 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:21:
Ja, dat is in principe wel mogelijk.
In welke taal maakt niet zo gek veel uit, kies er eentje waar je ervaring mee hebt. Om wat voor netwerk gaat het (windows, *nix)? Welke toegang tot netwerk- en beheersfuncties heb je? Is het mogelijk om een lokale client op elke PC te draaien die zich aan- en afmeldt op een server (dat is makkelijker dan PC's te gaan pollen en uit te zoeken of er iemand ingelogd is)?
Het gaat om een Windows netwerk. Ik heb een domain admin account.
Lokaal heb ik admin rechten, ik kan dus inderdaad een lokale client installeren (nog niet eens zo gek idee 8) )
Wel proggie adviseer je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Volgens mij geraak je strop omdat het uitloggen een handeling van de gebruiker vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
RemcoDelft schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:23:
In het kader van energiebesparing lijkt uitzetten me een goed begin. Daarna is met een simpele "ping" te achterhalen welke computers in gebruik zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe het daar is, maar in Utrecht (Unnik-gebouw) was het zo dat inloggen aanzienlijk langer duurde dan opstarten. M.a.w. qua tijd maakt het dan weinig uit...
's avonds om 23:00 uur gaan ze uit en 7:00 uur 's ochtends gaan ze weer aan.
De studenten loggen in en loggen uit, dus ze zetten de compu niet uit.
Dan wordt pingen lastig. Ik krijg dan de melding "20 computers bezet" terwijl er maar 2 users ingelogd zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Signs op 12-08-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Windows PowerShell heeft de Get-WmiObject-cmdlet:

Get-WmiObject -Class Win32_ComputerSystem -Property UserName -Computername <naam>

maar dan moet je wel de rechten daarvoor hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

In de task manager kun je in de tab gebruikers zien wie op een PC ingelogd is.
Dit kun je gebruiken om uit te zoeken waar die info van komt en of deze ook remote uit te lezen valt.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Dit is Programming, hier bouwen we onze progjes zelf in onze favoriete programmeertaal :). Laat de client gewoon elke minuut ofzo een berichtje naar de server sturen, simpel en snel je doel bereikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Reptile209 op 12-08-2009 18:40 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Signs schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

's avonds om 23:00 uur gaan ze uit en 7:00 uur 's ochtends gaan ze weer aan.
De studenten loggen in en loggen uit, dus ze zetten de compu niet uit.
Dan wordt pingen lastig. Ik krijg dan de melding "20 computers bezet" terwijl er maar 2 users ingelogd zijn :)
Ik zou een windows service schrijven die bij booten automatisch wordt gestart. Die installeer je op alle PC's. Bij booten wordt de status gereset. Bij log-on/log-offs wordt de status naar gebruikt/niet gebruikt gezet, door log-on / log-off events te monitoren.

Iedere status wijziging wordt doorgegeven aan een webserver, die zijn overzicht bijwerkt.

Situatie die je niet ondervangt is een onverwachte uitval zonder reboot. Hopelijk gaat je hardware niet zo vaak stuk dat je er rekening mee moet houden.

[ Voor 3% gewijzigd door SlaadjeBla op 12-08-2009 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
Kan dit niet allemaal veel eenvoudiger? Lokaal een script laten lopen dat de server 'pingt'. Dan weet de server dat er iemand is ingelogd, na een bepaalde idletime geen ping ontvangen te hebben kan je ervan uitgaan dat de gebruiker is uitgelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een computer antwoord ook op een ping als hij niet is ingelogt ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Bij PSTools (http://technet.microsoft....ysinternals/bb896649.aspx) zit het tooltje

PsLoggedOn - see who's logged on locally and via resource sharing (full source is included)

Hiermee kan je bekijken welke gebruiker er op een pc zit ingelogd. Daarmee kan je dus ook zien als er geen gebruiker zit in gelogd, of een pc uit staat.

Als je daar een mooi script van maakt, die elke x minuten een check doet, moet het volgens mij wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
JackPoint schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:30:
Bij PSTools (http://technet.microsoft....ysinternals/bb896649.aspx) zit het tooltje

PsLoggedOn - see who's logged on locally and via resource sharing (full source is included)

Hiermee kan je bekijken welke gebruiker er op een pc zit ingelogd. Daarmee kan je dus ook zien als er geen gebruiker zit in gelogd, of een pc uit staat.

Als je daar een mooi script van maakt, die elke x minuten een check doet, moet het volgens mij wel lukken.
Thnx! hier ga ik ff mee klooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joekoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09-2024
gewoon een simpel vbs scriptje dat de currently logged on user uitleest op basis van WMI.

Laat deze uitvoeren naar een willekeurig documentje en je kan er van alles mee doen.

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
Compizfox schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:27:
Dat zei ik ook niet ;). Run een script op de computers dat de server pingt. Bij het afsluiten danwel uitloggen zal het script niet meer runnen, zal de server geen pings meer ontvangen. Ergo, de server kan er vanuit gaan dat de computer niet gebruikt wordt. Met in deze geen 'echte' ICMP/PING maar een verbinding met de server openen, en dan tekst versturen.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Compizfox schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:27:
Hij bedoelt alive messages, geen IP 'ping'. Lijkt mij ook de 'beste' manier omdat je dan voorkomt dat een harde reset ofzo ervoor zorgt dat een machine niet uitgelogd wordt.

https://niels.nu

Pagina: 1