iMac G4 soldeerproject

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/407/img2771s.jpg

Na wat gestoeid te hebben met mijn good old iMac G4 is helaas de connector van een kabel, die naar het beeldscherm gaat, afgebroken bij z'n soldeerpunten. Als ik de connector vasthoud op z'n plek, dan werkt het systeem nog prima, dus in die zin is er niets kapot. Hoe kun je zelf zoiets repareren of is een nieuw moederbord de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Solderen? Als je het op z'n plek kan houden met je hand, zou een stukje tape niet genoeg zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:43
Hetelucht soldeerbout en flux denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:49
Solderen met een hele fijne soldeerbout en op lage temperatuur (koud solderen). Daarnaast ervoor zorgen dat de soldeer niet over meerdere contactpunten vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

SiliconError schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:16:
Solderen? Als je het op z'n plek kan houden met je hand, zou een stukje tape niet genoeg zijn dan?
Hotglue lijkt me dan een sterkere oplossing :)

Tape heeft vrij weinig houvast op zo`n oppervlak..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Solderen is, gezien mijn soldeer-skills, niet echt een optie..

Wat moet ik me precies voorstellen bij hotglue? Is dat om de connector op het bord te plakken?

Misschien een andere optie.. Is er iemand in de omgeving Leiden/Bodegraven die mij hiermee zou kunnen/willen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens gaan kijken bij het elektronica-forum, daar zitten de experts op soldeer- en reparatiegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Edit: Ik zou het zeker niet zelf doen, de kans dat het mis gaat is erg groot, bijvoorbeeld dat de baantjes van de print los komen (als je te veel hitte gebruikt). Zijn alle baantjes/eilandjes nog goed trouwens? Die kunnen door het los trekken van de kabel ook los gekomen zijn en dan moet je echt oppassen.

Hotglue (lijmpistool) zou ik niet doen, want de kans is groot dat je later toch moet gaan solderen en dan heb je allemaal smeltende lijmsmurrie tussen je soldeer zitten.

[ Voor 58% gewijzigd door GekkePrutser op 12-08-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Oke.. Vraagje aan de admin: kan dit topic naar het electronica-forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-08 22:20
gewoon lijmen als solderen geen optie is.
voorbeeld:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=398217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wel eerst de stekker/ het snoer goed vastzetteten, omdat er anders alsnog spanning op deze verbinding komt :)

Eventueel kan de TS ook gewoon zo`n reparatie-/onderdelenwinkel binnenlopen.
Daar hebben ze dat binnen 15 minuten gefixt (exclusief opwarmen soldeerbout en dichtschroeven)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Ik zou gewoon even naar een elektronica / reparatie zaak ofzo gaan, en deze het laten reparen, dan weet je in ieder geval dat het goed opgelost wordt.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Op verzoek naar EL :)

ACS > EL

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het heel goed zelf doen met een normale (maar goede) soldeerbout echter het vraag wel wat ervaring.

http://www.curiousinvento...s/Surface_Mount_Soldering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik woon in Benschop en ik denk dat ik dat wel kan solderen, alleen geen garantie ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je moet toch juist niet geleidende lijm hebben? Anders verbindt je alle contactpunten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

g0tanks schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:28:
[...]
Je moet toch juist niet geleidende lijm hebben? Anders verbindt je alle contactpunten.
No offence maar ik zou zelf nooit zo'n verbinding proberen te fixen met die lijm. Kapotte traces e.d. gaat prima zolang je het spul maar ergens op kan smeren, het hecht alleen aan een oppervlakte, je kunt er dus totaal niet een kleine gap mee fixen tussen pinnen van connectoren en PCB.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
DaWaN schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:24:
Ik woon in Benschop en ik denk dat ik dat wel kan solderen, alleen geen garantie ;)
Je hebt een PM!

Als ik de reactie's hier zo lees, dan is de algeme trend dat het best te doen is, mits je ervaring hebt. Dat heb ik niet, dus ga ik er niet aan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Zo te zien zijn de pootjes gewoon van de pads losgekomen (beetje zwak gesoldeerd in de fabriek), al wie wat ervaring heeft met kleine pitch SMD solderen heeft dat in 5 minuten weer vastgesoldeerd (goed positioneren, drupje flux, even de pootjes opwarmen met de soldeerbout en klaar).
Wel kan er nog blijken dat de pads toch wat losgekomen zijn van de board oid, waardoor de herstelling toch mislukt, maar aangezien ie nu ook niet werkt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je met hotglue ook erg ver komt. Dat geleid niet en kan je gewoon in het midden aanbrengen. Een lijmpistool kost 5€ ongeveer.

Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:39
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:14:
Ik denk dat je met hotglue ook erg ver komt. Dat geleid niet en kan je gewoon in het midden aanbrengen. Een lijmpistool kost 5€ ongeveer.

Veel succes :)
Topic is al aardig oud :P (5 maanden) ik denk dat de TS al een oplossing heeft of het heeft opgegeven :)
Pagina: 1