Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CAI installatie uitbreiden, welke methode is het beste?

Pagina: 1
Acties:

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik heb deze vraagstelling al gedeeltelijk in het Ziggo ervaringen topic geplaatst, maar deze raakte op de achtergrond vanwege (het naar mening geneuzel over) de snelheidsverhogingen.

Hieronder mijn (uitgebreidere) vraag:

Huidige situatie:

- De bekende groene kabel komt de meterkast in en gaat naar een TRAS-1000/B.
- Op de TRAS-1000/B zit een UMU-01 splitter gemonteerd. (zat bij alles-in-een doe-het-zelf pakket)
- DATA uitgang van UMU-01 gaat naar het modem.
- TV/R uitgang van de UMU-01 gaat naar Hirschmann EDC01 einddoos in de woonkamer.

In de woonkamer is de digitale SD decoder van Humax en een LCD televisie aangesloten op de EDC01 einddoos.

Nieuwe gedeeltelijk gerealiseerde situatie:

Ik heb gisteren coax door een loze leiding naar een slaapkamer getrokken en aldaar ook een EDC01 einddoos van Hirschmann geplaatst.

Ik heb nu dus voor de volledigheid van dit bericht 2 aansluitingen in huis.

Welke opties heb ik nu?

Optie 1:
- Een passieve multitap op de TV/R aansluiting van de UMU-01.
- TV aansluitingen op multitap.
- Modem op DATA uitgang UMU-01.

Optie 2:
- Een actieve (niet retourgeschikte) versterker met ingebouwde multitap.
- TV aansluitingen op multitap versterker.

Optie 3:
- Een actieve (wél retourgeschikte) versterker met ingebouwde multitap.
- TV aansluitingen op multitap versterker.

Optie 4:
- Een actieve (wél retourgeschikte) versterker met ingebouwde multitap.
- TV aansluitingen op multitap versterker
- UMU-01 laten vervallen en modem op retourgeschikte aansluiting versterker.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik zou voor optie 1 gaan. (Dat is ook de optie die ik gebruik).

Je signaal hoort sterk genoeg te zijn voor een 2-poorts splitter. Je zal hier dus zo goed als niets aan verlies op merken. Wel moet je natuurlijk fatsoenlijke kabel gebruiken (Koka799 of vergelijkbare).

Mocht je toch het signaal te zwak vinden, dan kun je een simpele versterker tussen je tras en je multitap zetten, maar ik verwacht niet dat je dat nodig hebt.

Belangrijkste is wel: Goede kabels, goede connectoren, en goede apparatuur. Dus niet met een bouwmarktsplittertje een plastic coaxstekker monteren op een stukkie wibra-snoer.

Met Hirschmann, Astro, Tratec of Bosch zit je altijd goed.

• F4T4L_3RR0R
Ik gebruik Hirschmann stekkers, Hirschmann einddozen en Belden (Hirschmann is onderdeel van hen) H125 kabel.

Laat ik benadrukken dat ik zeker niet wil bezuinigen. Ik betaal liever eenmalig wat meer, waar ik dan jaren plezier van heb.

Edit:

Moet wel toevoegen dat ik in de toekomst een derde aansluiting wil realiseren. Wellicht verandert dat jouw advies?

[ Voor 21% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 12-08-2009 16:03 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik wil er wel even bij opmerken dat als je gebruik gaat maken van de retourgeschikte versterker zoals op www.sluitallesaan.nl, dan hoef je geen splitter meer te gebruiken. Modem kan dan op uitgang 1 van je versterker en tv's op de overige 2 (en heb je nog een uitgang over).

Ik zou als optie 1 voldoet hiervoor gaan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:02:
Ik gebruik Hirschmann stekkers, Hirschmann einddozen en Belden (Hirschmann is onderdeel van hen) H125 kabel.

Laat ik benadrukken dat ik zeker niet wil bezuinigen. Ik betaal liever eenmalig wat meer, waar ik dan jaren plezier van heb.

Edit:

Moet wel toevoegen dat ik in de toekomst een derde aansluiting wil realiseren. Wellicht verandert dat jouw advies?
Voor een 3e aansluiting zal het misschien wel nodig zijn om een versterker te nemen. Je kan dan de 2-weg tap vervangen door een 3-weg versie. Die hebben echter wel meer verlies (2-weg is 5.6db geloof ik, 3 weg is 7.4db bij de taps die ik had). Maar goed, dan doet een standaard Hirschmann versterkertje (GHV10 ofzo) een hoop. 10db versterking, 7.4db in je tap, blijft er nog 2,6db over. Dat raak je wel kwijt aan connectorverliezen en kabelverliezen, maar op je einddoos zul je dan, tov je ingang, weinig verliezen hebben.

• F4T4L_3RR0R
Ik zit te twijfelen tussen een Tratec en Hirschmann versterker.

De Hirschmann heeft maar een aansluiting die retour geschikt is, en bij de Tratec zijn alle aansluitingen retour geschikt. De Tratec heeft als enige "Kabel Keur" en wordt ook meegeleverd bij het installatiepakket voor interactieve televisie met een Cisco decoder.

Hieronder de verschillen:

Tratec:

Aansluiting 1: 0 dB versterking
Aansluiting 2: 2 dB versterking
Aansluiting 3: 4 dB versterking
Aansluiting 4: 8 dB versterking

Retour 1: 2 dB versterking
Retour 2: 2 dB versterking
Retour 3: 2 dB versterking
Retour 4: 2 dB versterking

(actief retour)

Hirschmann:

Aansluiting 1: 12 dB versterking
Aansluiting 2: 10,5 dB versterking
Aansluiting 3: 10,5 dB versterking
Aansluiting 4: 10,5 dB versterking

Retour 1: 0 dB versterking

(passief retour)

[ Voor 11% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 13-08-2009 15:46 ]

• F4T4L_3RR0R
Heb bovenstaand bericht aangevuld/aangepast na nieuwe research van mijn kant.

Edit:

Ik heb een paar plaatjes gemaakt ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/29mr9fr.png

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2upqn8y.png

[ Voor 53% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 13-08-2009 19:24 ]

• F4T4L_3RR0R
Mijn keus is op de Tratec versterker gevallen.

Ik wil op de toekomst voorbereid zijn omdat alle aansluitingen retour geschikt zijn en bij de Hirschmann geeft de enige retour geschikte aansluiting teveel versterking. Dit is juist de aansluiting waarbij weinig tot geen versterking gewenst is, omdat de kabellengte het kortste is. (1 meter ongeveer)

Ook heeft de volgende illustratie mij over de streep getrokken:

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/3312bky.png

• F4T4L_3RR0R
Eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/aljia0.jpg

Nou, bijna dan. Moet nog een kabel naar een andere kamer trekken.

[ Voor 33% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 16-08-2009 02:28 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:17:
Mijn keus is op de Tratec versterker gevallen.

Ik wil op de toekomst voorbereid zijn omdat alle aansluitingen retour geschikt zijn en bij de Hirschmann geeft de enige retour geschikte aansluiting teveel versterking. Dit is juist de aansluiting waarbij weinig tot geen versterking gewenst is, omdat de kabellengte het kortste is. (1 meter ongeveer)

Ook heeft de volgende illustratie mij over de streep getrokken:

[afbeelding]
Deze snap ik even niet... In je overzichtje staat juist dat de Hirschmann een passieve retour heeft (0dB versterking), dat zou hem juist geschikt maken...

In ieder geval, je eerste opzet, met 1 splitter, heeft geen versterker nodig. Een versterker zou zelfs problemen kunnen geven als je kabel-signaal al aan de sterke kant is. De vuistregel is eigenlijk bij 2 punten geen versterker nodig is, tenzij de totale kabellengte (dus de lengte van beide kabels bij elkaar opgeteld) ruim over de 30 meter gaat. Dan het raadzaam zijn om een versterker te plaatsen, maar dat is weer heel erg afhankelijk van het aangeboden signaal.

Ik heb zelf een installatie van 2 einddozen en een splitter (alles van Hirschmann) en een totale kabellengte van over de 30 meter. De ontvangst is perfect. Als het signaal een keer stoort, dan stoort het ook aan de bron en komt de storing dus van buiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• F4T4L_3RR0R
De retour poort van de Hirschmann versterkt het retour signaal dan wel niet, maar het binnenkomende signaal op die poort wordt met 12 dB versterkt! Iets wat absoluut onbruikbaar is als het modem direct naast de versterker komt te staan.

Ik had eventueel een passieve multitap kunnen gebruiken, maar dan zal ik elke aansluiting dempen met zo'n 12 tot 16 dB.

In plaats daarvan heb ik meteen een versterker gekocht. Kost niet veel meer en is wel future proof. Vooral aangezien ik nog een coax moet aansluiten.

Meterkast -> woonkamer = 12 meter
Meterkast -> slaapkamer1 = 14 meter
Meterkast -> slaapkamer2 = 19 meter

Dus 45 meter kabel totaal.

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Als je ooit ITV (Interactieve TV) wil gaan gebruiken moet je de WCD in de woonkamer (of waar dan ook) wel weer vervagen voor een 1-gats doos. Dit komt omdat de ITV box voor het retour gebruikt maakt van een stukje frequentieruimte dat in het radio spectrum ligt (tussen de 88 & 108Mhz).

Just so you know.

• F4T4L_3RR0R
Lijkt me stug dat een ITV box tussen de 88 en 108 MHz moduleert.

Heb je een bron?

Dit kan enorm storen op het kabelnetwerk.

Ook laat de Tratec versterker (geleverd bij ITV) alleen retoursignalen onder de 68 MHz door.

[ Voor 45% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 19-08-2009 17:24 ]

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:22:
Lijkt me stug dat een ITV box tussen de 88 en 108 MHz moduleert.

Heb je een bron?
Mmm, beetje rare reactie. Maarja, het is ook warm vandaag.
Ik zou zeggen kijk eens naar mijn reacties op dit forum en geef dan maar eens oordeel zou ik zeggen. Zou ik wat van Ziggo weten?
Of kijk eens naar het plaatje dat je per slot van rekening nog zelf gepost hebt ook ;)

Succes.

• F4T4L_3RR0R
Dat plaatje gaat uit van een doos met één gat in het midden. Deze wordt niet meegeleverd bij het ITV installatiepakket en men gaat er in dat plaatje vanuit dat deze al aanwezig is. Er wordt alleen een andere frontplaat meegeleverd.

Ik maak gebruik van Hirschmann EDC01NL einddozen, welke retour geschikt zijn, met dezelfde doorlaat frequenties als de Tratec versterker. :)
Pagina: 1