W2008, router, nas, etc... nieuw netwerk/bedrijf/opzetten

Pagina: 1
Acties:

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 21:33
Beste heren en dames :),

Binnen een paar maanden zal ik misschien (met nadruk op misschien, als alles doorgaat) het netwerk beheren van een nieuw bedrijf. Omdat alles vanaf 0 begint en ik haat om op het laatste moment alles te beginnen plannen, ben ik nu al een beetje aan het rondkijken. Alles zal voornamelijk gebruikt worden voor development, administratie, hardware ontwerp, etc... Zowiezo: windows servers (AD) en google apps voor mail etc... dropbox voor offsite backup van development (code)

1ste fase zal sowieso een klein bedrijf zijn. Maar, als alles goed verloopt zal dit snel uitbreiden en daar moet dus rekening mee gehouden worden. Nu heb je natuurlijk duizend en 1 verschillende manieren om netwerken op te zetten, daarom zou ik beroep willen doen op jullie kennis en dan zeker wbt betrouwbaarheid.

First things first, Internet: benodigdheden: toegang vanaf buiten af (vpn), moet hoge upload aankunnen (mits de data offsite wordt gebackuped), wss failover ondersteuning en vooral: betrouwbaar! Geen reset's iedere dag.

Er bestaan 1001 routers die dit werk aankunnen, de vraag blijft en is, welke zijn hiervoor het best geschikt en liefst met een web interface om te configureren. Mogelijkheid om 3 gescheiden netwerken te maken waartussen gerouteerd wordt, (servers,clients en draadloos). En ook belangrijk: geen domme licenties om alles te kunnen gebruiken...

Achter beide netwerken komen gigabit switches. Deze moeten niet managed zijn, maar mag. Zoals gezegd, ik heb nog geen netwerk opgezet van deze grote / vooruit denken naar de toekomst. Ook dus graag stabiele accesspoints. Zelf heb ik al gewerkt met vannalles van linksys, dlink, belkin. De bekende WRTG54 heb ik altijd de beste gevonden. Al heeft die soms ook een willetje van zijn eigen. Enige ervaring die ik heb met switches zijn op dit ogenblik de: Cisco catalyst express 500 series. (2x met een 802.3ad link tussen de 2 (staan in 2 verschillende gebouwen).

Servers: zelf heb ik ervaring met supermicro en fujitsu siemens. Met beide heb ik geen enkel probleem en zal dus waarschijnlijk bij 1 van deze merken aankloppen. Nu zijn er altijd betere configuraties voor betere prijzen en vraag ik mij dus af wat HP en DELL in meerwaarde aanbieden.

Clients zijn niet belangrijk, deze zullen gewone dell of hp boxen worden. Het belangrijkste is de gedachten gang achter het netwerk. Met uitbreiding naar de toekomst toe.

Voor nas heb ik uitgekeken naar het volgende: http://www.netgear.co.uk/rnd3200.php?src=home van de netgear reeks heb ik al vele goeie dingen gehoord wbt stabiliteit en betrouwbaarheid. Bovendien is er een hele grote community achter. Ook vraag ik mij af of het veel uitmaakt als de nas verbonden is via iscsi aan een server of gewoon aan de switch. Het kan natuurlijk beide met deze nas. Vooral de netgear remote interesseert mij sterk. Aangezien er ook vanaf thuis uit zal gewerkt worden.

Dus even samenvatten want deze tekst hierboven is waarschijnlijk een doolhof geworden, waarvoor mijn excuses!

1 ==> router
2 ==> 3 gigabit switches verbonden met de router voor scheiding van de netwerken. Ik weet dat hiervoor ook VLAN's gebruikt kunnen worden. Hiermee heb ik helaas nog geen ervaring, al zal dit wss niet moeilijk zijn om op te zetten
3 ==> 2 servers voor windows server 2008, AD, DNS, DHCP, WSUS. Eventueel nog 1 extra wanneer de nas direct verbonden is.
4 ==> 1 netgear (model maakt nog niet zoveel uit) voor alle data. netgear reden: remote (geen vpn, etc), integratie met ad, vele opties die handig (kunnen) zijn.
5 ==> backups van de data. Nog altijd tape gebruiken of zijn er hier tegenwoordig al betere oplossingen voor? Bv een kleinere nas die iedere dag een kopie neemt.
6 ==> accesspoints voor draadloze toegang. (Al ben ik nog steeds fan van de kabel).
7 ==> telefonie, hiermee heb ik dus echt totaal geen ervaring. Juist met het programmeren van de ericsson centrale op het werk waar ik nu ben. (interne nummers wijzigen etc). Niet het grote werk.
8 ==> UPS. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 van APC. Dit is (dacht ik) het bekenste merk en is ook betrouwbaar, graag hiervan bevestigen door reallife ervaring. theorie is maar theorie...

Ik bedank jullie alvast voor het lezen van deze gigantische lange tekst. Ik weet dat een netwerkbeheerder een hele pak van deze dingen zo zou moeten weten maar, ik ben 21 jaar en heb nog niet zoveel ervaring kunnen opdoen. Nu beheer ik een klein netwerk met 2 domein controllers, dns, dhcp, simpele ipcop router, vmware esxi. Er is niet meer nodig hier. Het nieuw bedrijf zal veel meer moeten worden uitgekeken naar uitbreidbaarheid. Mits waarom ik beroep wil doen op jullie kennis en wijsdom. Uiteraard moeten we allemaal eens tegen de lamp lopen om er uit te leren, toch wil ik dit beperken tot het minimum :+ .

Nogmaals bedankt! Indien dit in het verkeerde forum staat, mijn excuses!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:57

StarWing

Huh ?!?

waarom 3 switches ? Je kan toch 1 switch gebruiken en met VLAN's werken (als je genoeg poorten hebt) ? Er bestaan ook router/firewalls met VPN en vlan ondersteuning.

Met een degelijke firewall kan je ook verschillende rules opzetten tussen de verschillende vlans, incl authenticatie met oa AD. (watchguard ea)

Huis-tuin en keuken apparaten zoals belkin ea wil je niet gebruiken voor een professioneel netwerk, gebruik dan liever degelijk materiaal als het goed moet zijn.

HP/dell/FS server => support contracten => server kapot, binnen x aantal uren staat een monteur bij je met de nodige hardware (afh van contract)

Waarom al direct een nas zetten als je daar amper 3 servers hebt ?Lokale storage zal prima voldoen, evt als het moet redundant zijn, kijken naar mirroring software (doubletake ea)

backuppen met tape kan je ook doen, je kan dan simpel de tape meenemen naar huis en offsite bewaren.

[ Voor 50% gewijzigd door StarWing op 12-08-2009 15:38 ]

Page intentionally left blank.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-03 21:24
Is het niet verstandiger om bij het begin te beginnen en de eisen en wensen van het bedrijf op papier te zetten en vervolgens daarbij technische oplossingen te verzinnen. Dit is zo'n grote valkuil in de ICT om direct in technische oplossingen te willen denken. Het gaat niet om wat de sysadmin leuk vind, maar wat voor de beste oplossing is voor het bedrijf. Het is uiteindelijk aan jouw als ICT verantwoordelijke de geadviseerde oplossing(en) te (kunnen) verdedigen bij de directie.

Om maar even wat vragen uit mn mouw te schudden.
- Hoeveel medewerkers werken er momenteel en naar hoeveel verwachten ze binnen afzienbare termijn te groeien? Een bedrijf dat van 8 naar 10 FTE (full time equivalent) groeit stelt andere eisen dan bijvoorbeeld een bedrijf dat van 40 naar 50 FTE gaat, terwijl het allebei een groei van is van 25 procent.
- Hoeveel medewerkers werken extern en welke data/applicaties hebben ze nodig?
- Hoeveel data hebben ze en hoeveel aangroei is er per maand/jaar?
- Hoe zit het met backup window, backup historie, (on)geplande downtime?

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• ShaneV
squaddie schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:48:
Is het niet verstandiger om bij het begin te beginnen en de eisen en wensen van het bedrijf op papier te zetten en vervolgens daarbij technische oplossingen te verzinnen. Dit is zo'n grote valkuil in de ICT om direct in technische oplossingen te willen denken. Het gaat niet om wat de sysadmin leuk vind, maar wat voor de beste oplossing is voor het bedrijf. Het is uiteindelijk aan jouw als ICT verantwoordelijke de geadviseerde oplossing(en) te (kunnen) verdedigen bij de directie.

Om maar even wat vragen uit mn mouw te schudden.
- Hoeveel medewerkers werken er momenteel en naar hoeveel verwachten ze binnen afzienbare termijn te groeien? Een bedrijf dat van 8 naar 10 FTE (full time equivalent) groeit stelt andere eisen dan bijvoorbeeld een bedrijf dat van 40 naar 50 FTE gaat, terwijl het allebei een groei van is van 25 procent.
- Hoeveel medewerkers werken extern en welke data/applicaties hebben ze nodig?
- Hoeveel data hebben ze en hoeveel aangroei is er per maand/jaar?
- Hoe zit het met backup window, backup historie, (on)geplande downtime?
Ik zou graag willen antwoorden op deze vragen maar, helaas is deze data nog niet beschikbaar. Daarom dat ik nu even ruim aan het denken ben. Deze data zal ik waarschijnlijk maar binnen een maand (+-) ontvangen. Dan is alles idd beter te plannen. Al kan het nooit kwaad met wat pre research. Het krikt de eigen kennis terwijl ook wat op. Je punten staan al op mijn todo lijst! bedankt!

@Starwing, daar heb je zeker goeie punten! Wat betreft vlan's, heb ik nog niet veel kennis over. Daar zal ik even wat moeten over gaan bij lezen.

Over local storage kan ik nog niet meedelen of dat voldoende zal zijn voor ons. Dat zal maar pas kunnen gebeuren wanneer de vragen van squaddie beantwoord kunnen worden. Wederom ik denk vrij ruim.

Alvast al bedankt aan beiden voor jullie tips!

Verwijderd

Als ik zo je tekst en inleiding lees dan denk ik dat het beter is om op zoek te gaan naar een écht netwerkbedrijf dat de initiële setup doet en dat eventueel later de nazorg doet of dat jij het dan van hen overneemt. Dat je als toekomstig netwerkbeheerder nog niet weet wat VLAN's zijn of doen en dat je wil gaan werken met huis/tuin/keuken materiaal dan ben je denk ik verkeerd bezig en zal dat het toekomstige bedrijf ook niet ten goede komen !.

Welke voordelen HP biedt tov supermicro: Om een server te installeren heb je bij hp de zogenaamde smartstart, smartstart erin booten van smartstart, even alles invullen, windows cd erin even wachten en klaar is kees, server meteen voleldig geinstalleerd met drivers etc..

• ShaneV
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:43:
Als ik zo je tekst en inleiding lees dan denk ik dat het beter is om op zoek te gaan naar een écht netwerkbedrijf dat de initiële setup doet en dat eventueel later de nazorg doet of dat jij het dan van hen overneemt. Dat je als toekomstig netwerkbeheerder nog niet weet wat VLAN's zijn of doen en dat je wil gaan werken met huis/tuin/keuken materiaal dan ben je denk ik verkeerd bezig en zal dat het toekomstige bedrijf ook niet ten goede komen !.

Welke voordelen HP biedt tov supermicro: Om een server te installeren heb je bij hp de zogenaamde smartstart, smartstart erin booten van smartstart, even alles invullen, windows cd erin even wachten en klaar is kees, server meteen voleldig geinstalleerd met drivers etc..
Pas op, ik zeg niet dat ik zal werken met huis/tuin/keuken materiaal. Ik zeg alleen dat ik met dat linksys toestel goede ervaring heb. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ik die merken zal gebruiken ;)

Ook weet ik wel wat VLAN's zijn, alleen heb ik er nog geen praktische ervaring mee ;) Heb het nog niet nodig gehad.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Kwa routers zou ik eens bij Sonicwall kijken. Die kunnen alles wat je wilt, aparte zones voor wifi eventueel enz. Ook kun je met vlans overweg en heb je een dual-wan mogelijkheid.

Verder is de router ook deels afhankelijk van je internetverbinding. Als je een glasverbinding krijgt, heb je natuurlijk weinig aan een pixje die bv maar 10mbit doet.

En telefonie.. tja, ook mogelijkheden genoeg. Ga je het conventioneel doen, of over IP? en bij IP toestellen, denk dan aan apart vlan voor telefonie, en eventueel PoE switches

maar ja, wat meer info is handig, 't is nu wat hints geven en thats-it

paar vragen: waarom google apps voor mail en geen exchange? wil je je data wel extern zetten bij een partij als google (privacy?)

NAS: waarom kan een server deze functie niet doen?

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 15-08-2009 22:00 ]

Pagina: 1