ESD Polsbandje, waaraan bevestigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ontvang binnenkort de onderdelen waarmee ik voor het eerst zelf een pc in elkaar ga knutselen, en bij het doorlezen van wat howto's over het in elkaar zetten kwam ik ESD tegen. Ik heb ondertussen een anti-statisch polsbandje gekocht waaraan ook een koordje zit met een klemmetje, klopt het dat ik deze gewoon aan de kast vast moet maken, dat het dan verder niet uitmaakt op wat voor ondergrond ik zit?

(Ik moet dit even zeker weten, deze pc heeft me nogal wat geld gekost en het zou wel heel kl*te zijn als er hierdoor straks een onderdeel kapot zou gaan ;-) )

Alvast enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

als er een krokodillenbekje aan zit kun je hem aan de randaarde van een stopcontact clippen

(mits dat stopcontact geaard is natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Colan op 12-08-2009 12:23 ]

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Aan de aarde van hetgeen waar je aan werkt (meestal het frame van de kast). Dus, ja het klopt. Het is de bedoeling dat er geen potentiaal verschil is tussen de componenten en jezelf. Wel eerst de stekker uit het stopcontact halen natuurlijk!

Aan het de aarde van het stopcontact is een slecht en mogelijk gevaarlijk idee. Zeker als ik naar de electrische installaties kijk in het gemiddelde huis. Tevens kan je dan nog een behoorlijk potentiaal verschil hebben tussen de componenten en jezelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 12-08-2009 12:28 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste polsbandjes hebben volgens mij een weerstand ingebouwd van 1 Mohm dus aansluiten op de randaarde in stopcontact is prima (anders polsbandje even doormeten voor de zekerheid). Polsbandje aansluiten op een behuizing die nergens anders op aangesloten is heeft erg weinig zin; dan kan je net zo goed het polsbandje weglaten.

De componenten zijn verpakt in materiaal dat geen statische electriciteit opbouwt. De bedoeling van zo'n polsbandje is dat je jezelf aardt en geen statische electriciteit opbouwt. Hierdoor zal het spanningsverschil tussen jou en je componenten nooit veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zet het trouwens aan een ongeverft deel van je kast als je hem daaraan zet.
Als er een forse laag verf op zit geleidt dat alsnog niet.

Wil dat werken, dan moet wel de stekker in de voeding zitten (de powerswitch van de voeding mag off zijn), anders ben je alsnog niet verbonden met de aarde.

Anders is het stopcontact idd een alternatief.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwarmings buizen is ook een goed alternatief. Deze zijn standaard geaard :)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
remy007 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:26:
Verwarmings buizen is ook een goed alternatief. Deze zijn standaard geaard :)
niet dus. In heel veel (oude) huizen zijn een deel van de koperen buizen vervangen door kunststof.
In nieuwe huizen wordt de verwarming dan met een extra draad geaard, maar in veel oudere huizen dus niet!

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

....het zal aan mij liggen maar ik heb me nog nooit wat aangetrokken van ESD enzo, dus wat mij betreft is het n fabeltje, ik zet al 10 jaar computers in elkaar en dr is nog *nooit* iets stuk gegaan door esd.

echter als je het volgens de esd 'regels' wilt doen, moet je het polsbandje vastmaken aan de computer.
jij en de computer zijn hetgeen waar geen statische electriciteit op mag opbouwen, dat staat compleet los van wat de rest van de wereldbol op dat moment aan het doen is.
bandje aan de kast, niet met je vingers aan de contacten/pinnen van onderdelen komen (alleen bij de randjes oppakken) en vooral geen wollen trui aandoen (lijkt me momenteel sowiso geen probleem ;)) en niet op n hoogpolig tapijt aan t werk. (ook onhandig ivm kwijtraken van schroefjes als ie perongeluk wegspringt, en dus omdat dat tapijt statisch wordt.)

succes :) en vooral, don't panic! computers kunnen n heleboel hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 12-08-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

AlexanderB schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:10:
....het zal aan mij liggen maar ik heb me nog nooit wat aangetrokken van ESD enzo, dus wat mij betreft is het n fabeltje, ik zet al 10 jaar computers in elkaar en dr is nog *nooit* iets stuk gegaan door esd.
ESD kan de levensduur negatief beinvloeden. Dus het blijft wel werken, maar het gaat eerder kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 12-08-2009 18:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:10:
En elke electronica fabrikant investeert in maatregelen en onderzoek naar ESD als het een fabeltje is? Hier nog wat foto's van de mogelijke effecten.
Afbeeldingslocatie: http://images.pennnet.com/articles/cr/thm/th_155956.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ami.ac.uk/courses/topics/0181_ftes/images/fm_ftes_imgb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elecfans.com/article/UploadPic/2009-4/2009424171913981.gif

http://bunniestudios.com/blog/images/ams1117_50x_lrg.jpg (grote afbeelding)
echter als je het volgens de esd 'regels' wilt doen, moet je het polsbandje vastmaken aan de computer.
jij en de computer zijn hetgeen waar geen statische electriciteit op mag opbouwen, dat staat compleet los van wat de rest van de wereldbol op dat moment aan het doen is.
Nope...als je alleen aan de PC behuizing vastzit kan de statische lading nog steeds niet wegvloeien. Hieronder zomaar wat links die allemaal hetzelfde zeggen; grounding, grounding en grounding.

http://www.intel.com/Assets/PDF/pkginfo/ch_06.pdf
http://www.pcworld.com/ar...ic_damage_to_your_pc.html
http://www.pluginstorage.com/html/save_the_boards.html

Het gaat inderdaad zeer waarschijnlijk goed als je niet ESD safe werkt maar ik vraag me echt af wat daarmee de winst is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RocketKoen schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:32:
[...]

niet dus. In heel veel (oude) huizen zijn een deel van de koperen buizen vervangen door kunststof.
In nieuwe huizen wordt de verwarming dan met een extra draad geaard, maar in veel oudere huizen dus niet!
Juist. De geleiding van de waterkolom (want daar hebben we het over) is niet stabiel.
Wat als er iemand verderop in de straat de leiding openbreekt?

Doe dus maar niet ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niets via de verwarmingsbuis kwijtraken want die is toch niet geaard, en ik ga al helemaal me vingers niet bij onze versleten, oude stopcontacten houden :P
Maar bedankt allemaal ;-)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zorg meestal gewoon dat ik niet te veel met m'n tengels aan de printplaat zelf zit. Dus een videokaart bijvoorbeeld aan de randen aanpakken, of aan de koeler.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

[quote]AlexanderB schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:10 ....het zal aan mij liggen maar ik heb me nog nooit wat aangetrokken van ESD enzo, dus wat mij betreft is het n fabeltje, ik zet al 10 jaar computers in elkaar en dr is nog *nooit* iets stuk gegaan door esd. [/quote]:

ik al 15 jaar, maar 5 jaar geleden kwam ook iemand naar me toe met die stelling(Die geopperd was door haar dochter, wiens vriendje ook iets met computers deed, en het wel beter zou weten dan ik). Die weigerde dit ook te accepteren als waarheid, ondanks dat ik de feiten keurig onderbouwd voor haar neus uitlegde. Jouw configuratie is niet die van iemand anders, maar ik zal je ff de inderecte gevolgen uitleggen wat ESD kan veroorzaken, of beter gezegd instabiele massa of massa op een andere fase;

- Harddisk binnen een paar uur geheel kapot
- DRAM instabiel
- Moederbord doorgebrand(geknalde IC's of uitzettende condensators)
- Videokaart geheugen instabiel door dump vanaf de monitoren op de videokaart.

Ongeaard aansluiten kan an sich weinig kwaad, maar in je huis hangt meer rommel aan dat electriciteitsnet, het is niet volgens de regels, maar als je het gebruikt, gebruik dan ook stekkerdozen zonder massaconnector, zoniet krijg je een rondzingende massa die zich ophoopt en uiteindelijk de kortste weg naar GND gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik regelmatig tegenkom is speciaal voor dit werk gemaakte werktafels.
Voorzien van een hele rij geaarde stopcontacten en de aarde daarvan ook op een aparte blanke schroefklem waar je een kabelschoen onder kwijt kan. Op die tafel ligt een antistatische mat, voorzien van een aardleiding die je aan de genoemde aardklem verbindt en een klemmetje waar je het kabeltje van het polsbandje bevestigt.

Allemaal onzin? Mensen die dat zeggen zullen het vast beter weten, ik laat ze graag in hun waarde. Maar waarom zouden fabrikanten van bedrijfselectronica, misschien wel eens gezien, hele rij kasten met rekken uitwisselbare printkaarten, deze kasten standaard voorzien van zo'n bandje? Gepaard aan een hele reeks instructies aan de technische dienst. Aanstellerij? Of gedraagt consumentenelectronica zich volgens hen beter dan bedrijfselectronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30
BCC schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:13:
[...]

ESD kan de levensduur negatief beinvloeden. Dus het blijft wel werken, maar het gaat eerder kapot.
Dit is echt onzin. Het is kapot, of het is niet kapot.

Moet ook eerlijk bekennen dat ik zo'n bandje nog nooit heb gebruikt. Nog nooit iets mis gegaan (< 1996).

Verder heb ik vaak gelezen dat het vastpakken van de pc kast voldoende is, maar dat betreft natuurlijk alleen uitbouwen :).

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 16-08-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat valt ook onder het met beleid omgaan met de spullen en is heel wat anders dan het volledig ontkennen van ESD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

pennywiser schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:35:
Dit is echt onzin. Het is kapot, of het is niet kapot.
Zeer zeker niet, de gevolgen van ESD kunnen jaren later pas naar voren komen..
Je moet zorgen dat:

1: Er geen potentiaal verschil is tussen de onderdelen waar je mee werkt.
2: De opgebouwde ESD moet naar een aardpunt kunnen ontladen.

Als je die regels in acht neemt is voor TS de beste optie: Maak je kast vast aan een aardpunt
en maak je polsbandje vast aan je kast.

tip: pak onderdelen altijd uit het zakje zonder 'electronica' aan te raken. Eventueel opgebouwde ESD heeft dan de mogelijkheid direct via de diverse massa punten te ontladen. Daarna kun je de kaart gerust overal vastpakken waar nodig is.

Om even op de fabeltjes terug te komen..
In de 20+ jaar dat ik met (computer) electronica werk (en zeer regelmatig zonder ESD maatregelen) heb ik nooit iets direct defect gehad of binnen commerciele levensduur van de apparatuur.. zelfs niet wanneer ik vonken heb zien overspringen ;)
Echter, op professioneel vlak neem ik toch altijd de voorzorgs maatregelen.. want better save then sorry.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:53

Twazerty

AVCHDCoder developer

ESD vind ook een beetje overdreven allemaal. Bij mij is er ook nog nooit iets kapot gegaan. Ik vind ESD overbodig als:
Je componenten vastpakt op metalen koelers of de randen van printplaten. Moederborden pak ik bv vast aan de koelers en de IO spul aan de achterkant. Videokaarten meestal aan de koeler. Hardeschijven alleen aan de behuizing. Drives, tja daar kan niet echt iets kapot. Geheugen alleen aan de randen. Gewoon geen elektronica vastpakken en dan gebeurd er niets. Als dat ESD echt zo belangrijk was dan was er hier al veel kapot gegaan.

Sowieso ben ik nooit statisch geladen iit sommige mede aardbewoners. En voor het inbouwen altijd even de kast goed vastpakken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
ESD gaat hem om op- en -ontlading, opgebouwde potentiaalverschillen (statische elektriciteit, tienduizenden volts) die in een heel korte tijd (dus hoge stroom) door gevoelige elektronica worden vereffend. Hierbij is zowat alles gevaarlijk, kom je met een stuk gevoelige elektronica tegen iets wat goed geleid zal een er te hoge ontlading (ESD) zijn als die electronica (of jij) opgeladen was (ook al was dat geleidende iets geaard), kom je tegen iets geïsoleerd dan kan dat ferm opgeladen zijn waardoor er via jou naar de aarding weer ESD kan zijn. Vaak spelen onopvallende een grote rol, zachte bureaustoelen zijn bijvoorbeeld beruchte ESD generatoren (al vaak gehoord dat vervangen van de houten door stoffen stoelen enorm veel problemen geeft).
Met je polsbandje wil je een weerstand van 1 à 10 MegaOhm tussen jezelf en de aarding (indien geen aarding, neem dan het bloot metaal van de kast hiervoor, resulteert ook in hetzelfde potentiaal voor alles), dat zal ervoor zorgen dat bij een statische ontlading deze met een kleine stroom kan wegvloeien zonder schade aan te richten, meet dat polsbandje even na voor de zekerheid.

Als ik aan een PC bezig ben gebruik ik geen polsbandje, ik ben er gerust in dan met deze 2 "regeltjes" het risico op ESD minimaal is:
-Iets uit de kast halen: eerst metaal van kast aanraken, en dan uithalen.
-Iets in kast steken: kast al aangeraakt hebben, niet op bureaustoel rondrollen (kan je ferm opladen), component opnemen aan de metalen bracket, kast aanraken met de andere hand, en insteken.

[ter info] Ik ben hersteller van elektronica, herstel (nieuwe) toestellen die gemaakt zijn voor zeer zware omstandigheden, en vanuit die ervaring "weet" ik dat ESD daadwerkelijk een probleem is. Gezien de eisen die aan toestellen die ik herstel worden gesteld wordt van mij verwacht dat ik altijd een oorzaak vind van elk defect.
ESD voel je (meestal) niet, zie je niet, ruik je niet, maar door uitsluiting van andere factoren en onderzoek naar omstandigheden kan ik toch regelmatig ESD als de meest waarschijnlijke oorzaak aanduiden. Er zijn serieuse voorzieningen (geaarde grond, EDS schoenen, ESD matten op de tafels met aparte aarding, polsbandjes, geïoniseerde luchtpistolen,...) en als die niet correct gebruikt worden merk ik dat in de uitvalpercentages.
pennywiser schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:35:
[...]Dit is echt onzin. Het is kapot, of het is niet kapot.[...]
Nee hoor, in een keer kapot door ESD komt bijna niet voor, meer zaken die opeens niet meer (helemaal) werken, na een dag spelen of bij extreme temperaturen (na een nacht -20°/55° bijvoorbeeld, daar zal je bij je PC niets van merken, maar levensduur kan wel ferm afnemen). Ook IC's waarvan een I/O pinnetje opeens niet meer werkt, of die hun specificaties niet meer halen, kunnen door ESD veroorzaakt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 16-08-2009 11:13 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ga zo wel even een test doen.. memory test laten lopen en dan met een electronisch gas aansteker de DIMM bewerken terwijl ik de kat aan het aaien ben. Eerst MET en dan ZONDER polsbandje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Helemaal correct. Bovendien, ESD is van zichzelf meestal een vrij subtiel effect.

Als je een vonk ziet overslaan door elektrostatisch opgebouwde lading betekent het dat het van iets heel goed geleidends naar iets anders goed geleidends overslaat, en dat is bij elektronica meestal het aardvlak of een ander voedingsvlak - spul waar niet veel mis kan gaan. Het gaat er juist om dat je per ongeluk een pinnetje, testpunt of balletje op een pcb aanraakt en daar gaat een paar mA lopen door dat ene kleine stukje circuit. Je merkt er verder helemaal niks van, maar het heeft een grote kans om je elektronica te beschadigen.

Zeker bij het bouwen van je eigen elektronica (bekende microcontrollers) merk je heel gauw hoe destructief ES lading is, en hoe snel dat ESD veroorzaakt. Ik heb bijvoorbeeld op twee LPC2xxx-devboards de SCL- en SDA-poorten verkloot door ESD, deze werkten de ene seconde wel, ik verzet m'n krokodillenklemmetje en opeens werken ze niet meer. Dit zijn de enige uitgangen die heel slecht kunnen worden beveiligd tegen ESD. Gewoonlijk worden uitgangen en ingangen van chips beveiligd, dus stel je voor dat dat niet wordt gedaan - dan is er zowat niet te werken met microelektronica.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DukeBox schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:13:
Ik ga zo wel even een test doen.. memory test laten lopen en dan met een electronisch gas aansteker de DIMM bewerken terwijl ik de kat aan het aaien ben. Eerst MET en dan ZONDER polsbandje..
Hmm. dat was een snelle test. Met polsbandje en de kat ging prima.. zodra ik de aansteker pakte was 1 kneep voldoende om het systeem te laten vastlopen en deze gaat nu niet meer aan.
Opzich ook wel logisch aangezien de aansteker niet geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Twazerty schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:02:
ESD vind ook een beetje overdreven allemaal. Bij mij is er ook nog nooit iets kapot gegaan. Ik vind ESD overbodig ....
Kan zijn dat het aan een klein beetje ongelukkige uitdrukkingsvaardigheid ligt, ik zou analoog hieraan ook kunnen zeggen dat ik een hagelbui overbodig vind. Onzin natuurlijk, want die is er gewoon of je nou wilt of niet. Tenzij je maatregelen tegen ESD bedoelt.
Je componenten vastpakt op metalen koelers of de randen van printplaten. Moederborden pak ik bv vast aan de koelers en de IO spul aan de achterkant. Videokaarten meestal aan de koeler. Hardeschijven alleen aan de behuizing. Drives, tja daar kan niet echt iets kapot. Geheugen alleen aan de randen. Gewoon geen elektronica vastpakken en dan gebeurd er niets.....
En dat zijn dus die maaregelen, door iedereen simpel toe te passen. Voor dag in- dag uit werken aan gevoelige electronica vergemakkelijkt een polsbandje gewoon een boel.
Sowieso ben ik nooit statisch geladen iit sommige mede aardbewoners. En voor het inbouwen altijd even de kast goed vastpakken.
Waarmee je dus toch rekening met statische lading houdt, ook al ben je er stellig van overtuigd dat je die nooit hebt. Kortom je houdt er ondanks alles heel verstandig rekening mee, het enige is dat je je zelf een beetje tegenspreekt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:53

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik neem idd een paar maatregelen maar een polsbandje gaat mij te ver. Ik ken er wel meer die beweren dat je zonder polsbandje het zaakje sloopt. Dat vind ik gewoon zwaar overdreven :)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laat gewoon de kabel in stopcontact en voeding zitten zodat het geheel geaard blijft en tijdens de werkzaamheden raak ik rgelmatig de kast aan, zodat m'n lichaam niet kan opladen.
Verder inderdaad altijd voorzichtig zijn met het vastnemen van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:26:
Ik laat gewoon de kabel in stopcontact en voeding zitten zodat het geheel geaard blijft..
Dat doe ik ook wel eens.. maar het zal niet de eerste keer zijn dat een pc spontaan aanspringt als je er een kaart in stopt.. :+

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 16-08-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Nog nooit iets met ESD gedaan, ik vind het ook veelal onzin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
Standeman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:27:
Aan de aarde van hetgeen waar je aan werkt (meestal het frame van de kast). Dus, ja het klopt. Het is de bedoeling dat er geen potentiaal verschil is tussen de componenten en jezelf. Wel eerst de stekker uit het stopcontact halen natuurlijk!

Aan het de aarde van het stopcontact is een slecht en mogelijk gevaarlijk idee. Zeker als ik naar de electrische installaties kijk in het gemiddelde huis. Tevens kan je dan nog een behoorlijk potentiaal verschil hebben tussen de componenten en jezelf.
Dit is de enige correcte manier, het gaat om het potentiaal verschil, niet zozeer om "aarde"..
Zie http://www.computerhope.com/esd.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

ID-College schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:27:
Constructief :(
it0056 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:41:
[...]
Dit is de enige correcte manier, het gaat om het potentiaal verschil, niet zozeer om "aarde"..
Zie http://www.computerhope.com/esd.htm
Bij mij op het werk zijn altijd het oppervlakte, het object en het mannetje verbonden aan de randaarde van het stopcontact. En ze hebben ook speciale schoenen.

[ Voor 54% gewijzigd door BCC op 16-08-2009 19:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En anders lees je de draad en zie je de argumenten eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mooi zo houden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:25
Leer je dat niet op het ID-college? :z Het is een risico dat je neemt, zeker als je veel met hardware werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Beetje oneindige discussie dit zeg... :Y :O

Het is volgens mij is het erg overdreven, al zit er natuurlijk een kern van waarheid in.

Als jij eerst een halfuur gaat sloffen over een rubberen mat en je gaat dan hardware aan de electronica aan zitten pakken, tja dan gaat het kapot.

Maar als je een beetje voorzichtig bent, dat wil zeggen de hardware aan de randjes/behuizingen/koelers aanpakken en jezelf even ontladen (waaraan daar zijn de meningen over verdeeld), is er weinig tot niks aan de hand. Tenminste: Ik heb nog nooit (nee nooit) hardware kapot gehad. (ja harde schijven, maar dat komt door slijtage).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:25:
Beetje oneindige discussie dit zeg... :Y :O
Nou, ESD is natuurlijk niet onzinnig. De vraag is wel of het met consumenten elektronica de moeite waard is om het te doen. Bij een gemiddelde PC boer kun je natuurlijk alles ESD veilig maken. Dat kost echter veel geld in spullen en in tijd (personeel moet ESD veilig leren werken en werken). De kosten van consumenten PC hardware zijn zo laag, dat het niet de moeite waard is om deze voorzorgsmaatregelen te nemen. Wat kost een moederbord tegenwoordig nog?

Dus ik ben het met je eens dat het prijstechnisch misschien niet zinnig is, maar dat betekent zeker niet dat het niet nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

BCC schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:00:
...De kosten van consumenten PC hardware zijn zo laag, dat het niet de moeite waard is om deze voorzorgsmaatregelen te nemen...
Als jij volgende keer iets van hardware besteld op internet, vraag dan of ze het even netjes in wat boterham zakjes verpakken of liever nog, direct in de piepschuim wokkels stoppen i.p.v. die veel duurdere anti ESD verpakkingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In sommige zaken word er wel met polsbandjes gewerkt, maar tegenwoordig als je een pc bouwt verlies je meer tijd dan het esd afvoeren dan dat je de kosten van 1 mobo op de 2500 sloopt met esd(dit aantal namen ze bij mij op school iig). Heb wel geleerd om te werken met van die dingen, maar in de praktijk gebruik je ze verder eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaah ja, 1:2500... want dat noemen ze op school ;).

Ik heb bij een chipboer gewerkt, en daar waren ze panisch als er 1 op de grond was gevallen (DECT chipjes).
Ondanks dat het chipje het 'nog deed' ging het wel de vuilnisbak in ;).

Maar goed, 'school' zal wel gelijk hebben :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:07:
...maar tegenwoordig als je een pc bouwt verlies je meer tijd dan het esd afvoeren dan dat je de kosten van 1 mobo op de 2500 sloopt met esd...
En als ESD pas later tot uiting komt ? Denk je dat een garantie claim helemaal gratis is (tijd=geld) ?
Uiteindelijk betaal je gewoon 1/2500e meer per mainboard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Zover ik begrijp is het gebruik van een ESD-polsbandje in principe niet nodig, de kans dat er schade optreedt is erg klein. Het enige onderdeel in een pc waar het voor mij enigszins logisch klinkt is bij het plaatsen van de CPU, maar ook daar heb ik het zelf nog nooit voor gebruikt, overige componenten zijn tegenwoordig niet meer zo gevoelig. Even de behuizing of of iets anders van staal aanraken en niet meer met je voeten schuiven, dan zal je echt weinig problemen ondervinden. Heb toch al heel wat pc-tjes gebouwd, nooit problemen gehad die je kon terug leiden naar dergelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CPU is gevoelig, geheugen ook zeker.
Mobo redelijk, en grafische kaarten ook.

Ik heb van de week 4x2gb mem op ebay gekocht (reg ecc, pc-3200 (ddr1)) . Die aap heeft ze gewoon in een kartonnen doos gemieterd en opgestuurd. RIP.

Pagina: 1