Zalman VF-700 aansturen via chassis fan connector

Pagina: 1
Acties:

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-01 13:37
Volgende issue: ik heb een Sapphire 4850 Toxic. Deze heeft een Zalman VF900 met een afwijkende, kleine 3 pins connector en draait altijd op volle toeren (idle of load).
Nu heb ik nog een VF700 liggen, met een reguliere 3-pins connector. Nu heb ik die VF700 op de Sapphire gemount en deze aangesloten op de CHA_FAN1 van mijn A8R32-MVP Deluxe moederbord. Op deze manier kan in ieder geval het RPM uitlezen.

Wat ik wil bereiken is echter dat op basis van de GPU temperatuur het toerental wordt aangepast. Dit heb ik op verschillende manieren geprobeerd:
1 - via bios / Asus qfan; werkt niet, aangezien er dan geen temperatuur wordt uitgelezen (dus fan gaat uit)
2 - via speedfan; werkt niet, aangezien er geen GPU temperatuur in speedfan is. Ik kan het toerental wel handmatig aanpassen via speedfan
3 - met een Zalman fanmate; werkt niet, aangezien ik het toerental dan handmatig moet bijdraaien

Weet iemand een manier om op basis van de GPU temp de chassis fan RPM aan te sturen?

Het leven is hard...een stoeprand ook.

• styxz
Iemand? Wellicht een programma wat zowel mainboard fan speeds als GPU temp uitleest en (a la speedfan) fanspeeds laat wijzigen?

Verwijderd

Aansluiten op de connecter van de graka en met RivaTuner tweaken zou ik doen. Enkele knipjes en heatshrink rond is niet zoveel werk.

• styxz
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:24:
Aansluiten op de connecter van de graka en met RivaTuner tweaken zou ik doen. Enkele knipjes en heatshrink rond is niet zoveel werk.
Dat werkt dus helaas niet met deze kaart...de fan staat op vaste snelheid gefixed. Geen PWM mogelijkheid....dus RivaTuner heeft hier ook geen effect.

Enige optie is om 'm via een fan connector aan te sturen...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:46
Speedfan leest bij mij wel GPU uit.
Kun je hem anders niet aan de originele fan header op de videokaart zelf hangen ?
Tenzij die natuurlijk ook niet varieert.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning