iMac +WakeOnLan werkt niet na langere tijd

Pagina: 1
Acties:

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:26
Hoi,

Ik heb een iMac, 24" 2,93Mhz. Net een week oud. Ik heb in voorkeuren bij Engergie beheer WOL aangezet. Met mijn iphone kan ik met iWOL de request doen om aan te gaan.
Tevens heb ik een Linksys router WRT54G2 router met port 7 forwarding naar static ip van de iMAC via UDP.

Als ik mijn iPhone via 3g verbonden heb, zal niet via lan zijn dus maar de iMac gaat wel aan als ik hem nog maar net op sleep heb gezet maar na een tijdje niet meer.
Dus bij testen gaat het telkens wel goed. Maar kom ik later weer thuis en probeer ik het weer dan doet ie het niet, zet ik de iMac handmatig aan (uit sleep) en dan weer in sleep dan werkt het weer wel.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

• callous
Niemand een idee?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
je router gooit op een gegeven moment die iMac eruit, dus heeft die iMac geen ip meer (maw, hij bestaat niet meer voor de router).
Je zou een static route op de router aan moeten maken, ik weet niet of en hoe dat gaat bij die linksys.

Bij mijn speedtouch modem heb ik via telnet specifiek een static entry moeten maken in de arp tabel (en dat werkt al een paar jaar goed).

snelle google (je moet zelf maar aan de slag, geen idee of dit is wat je zoekt): http://geekswithblogs.net...ve/2007/02/21/106877.aspx
met de termen static, wol, linksys moet je een eind komen, succes!

[ Voor 22% gewijzigd door StanTheMan op 16-08-2009 11:34 ]

• callous
pfoh... dank je voor je reactie... handleiding van deze gevonden:
http://n01getsout.com/blo...ux-with-a-linksys-wrt54g/

en toen alleen maar problemen... het lijkt nu wel opgelost te zijn na vele powercycles en resets naar factory settings maar het werkt weer...

maar... ik kan dus blijkbaar niet de instellingen zo erin zetten zoals in die uitleg. Zodra ik de subnet op die 255.255.255.128 zet, kan ik niet meer connecten. Het begon echt eng te worden toen ik dhcp uitzetten zoals het zou moeten. En toen was het afgelopen. Resetten en nog eens.

http://forums.linksysbyci...ard.id=DSL&thread.id=7375

hier wordt gezegd dat je een ipadres buiten het dhcp bereik moet kiezen. Maar als ik dat doe, kan ik ook niet meer connecten.

Is toch vreemd, enig idee wat er mis gaat of wat ik dan mis doe?

• StanTheMan
je stelt wel een statisch adres in op je mac? (t lijkt er wel op, maar vraag t voor de zekerheid)

[ Voor 36% gewijzigd door StanTheMan op 17-08-2009 07:52 ]

• callous
ja, precies...zoals in die handleiding...192.168.1.127
maar dan stop de verbinding er mee...dus die werkt dan niet...wat ik overigens nog nooit heb
meegemaakt.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

callous schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 18:03:
ja, precies...zoals in die handleiding...192.168.1.127
maar dan stop de verbinding er mee...dus die werkt dan niet...wat ik overigens nog nooit heb
meegemaakt.
Nou je moet ook in elk geval niet je subnet instellen op 255.255.255.128 want dan sluit je jezelf inderdaad buiten. Ik ken de Linksys routers niet, maar je moet de DHCP range van de router instellen op zo'n manier dat jouw statische IP daar niet tussenvalt. Het subnet moet over het algemeen op 255.255.255.0 staan (dat is in elk geval wat de meeste routers verwachten) en dan zou je iMac wel zichtbaar moeten worden / blijven.
Wat je vaak zie is een DHCP range die begint bij 100, en dat je dan een statisch IP kiest van 2 (omdat 1 door de router zelf wordt gebruikt).

Hier stond achterhaalde informatie…

• callous
ja klopt, de linksys begint bij 1.100 +50 dus dan zou ik 1.52 moeten kiezen.
Maar dan heb ik ook geen verbinding meer.

maar als alleen de imac statisch is, dan vergeet de router heb toch alsnog?
Ik las ook dat je ergens in de router moet aangeven dat dat ip adres, bijvoorbeeld dus 1.52
bij dat macadres moet horen.

Alleen kan ik dat bij de linksys niet opgeven. OpenWRT zou een optie kunnen zijn maar daar
heb ik ook niet zo heel veel goede ervaringen mee...

nog verder tips? ga ik ondertussen toch nog even die openwrt proberen...heb nog eenzelfde router
liggen waar dat al opstaat.

• StanTheMan
je moet inderdaad ergens in die router aangegeven dat dat statische ip adres bij een bepaald mac adres hoort, en dat ie dat hoort te bewaren.
De andere optie is dat je router een functie ondersteunt waarbij een soort 'broadcast' naar alle aangesloten apparaten wordt verstuurd.

• callous
jah... beiden lijkt de linksys niet te ondersteunen... maar ik ga binnenkort een apple airport kopen...hopelijk is het dan goed te doen :)

• StanTheMan
het antwoord daarop kan of iemand hier geven, of valt vast te googlen....

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
callous schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:43:
jah... beiden lijkt de linksys niet te ondersteunen... maar ik ga binnenkort een apple airport kopen...hopelijk is het dan goed te doen :)
Je kan gewoon in je linksys opgeven dat een IP bij een bepaald macadres hoort.Das redelijk normale gang van zaken hoor.

• callous
Hoe zou je dat doen dan? Kon het echt nergens vinden.

Heb vanmiddag een air extreme gekocht... de verbinding is nu mega!

80MB kopieren van pc naar iMac bedraad en 12MB draadloos. Dat bevalt me dus al.
O ja, en printer en harddisk sharing...ook nice.

Tevens ben ik hier wel een instelling tegen gekomen waarbij ik een ip aan een mac kon
koppelen. Morgen maar ff zien of ik mijn mac kan aanzetten met de iphone.
Bij DHCP Reservations.
Nu weet ik niet of dat hetzelfde is maar het klinkt goed :)

Morgen laat ik weten of ie het doet :)

• StanTheMan
In principe wil het alleen maar zeggen dat je mac hetzelfde adres gaat krijgen, maar niet per se dat ie statisch blijft en dat wol ermee werkt, maar laat het weten!

• callous
nee, helaas...het werkt nog niet :(

• StanTheMan
hm, wat rondgooglen leert dat het niet met de airport extreme lijkt te gaan lukken....Maar waarom heb je dat niet zelf van tevoren gedaan?? Of vind je het toch niet zo belangrijk?

• callous
nou...tis niet de hoofdreden waarom ik hem gekocht heb...

maare? wakeonlan met de airport onmogelijk? that sucks :S

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Hier werkt het prima hoor. Sidenote is wel dat ook Apple Remote Desktop vermeldt dat het alleen gaat als de apparaten op hetzelfde subnet zitten. Mogelijk is het switchen van 3G naar Wifi en weer terug gewoon de boosdoener. Ik heb overigens een extreme, express en een time capsule, waar de time capsule de master router is.

Windows Veteran turned Apple Addict

• callous
ok, hoe heb je het ingesteld dan?
en wat bedoel je met dat switchen?

Overigens... ik heb nu het wel werkend via 3g (ofwel buiten het netwerk). Vraag is alleen of het ook
na een langere tijd werkt waarbij de airport niet mijn iMac "vergeet".

Bij jou werkt het wel na een nacht?

Edit,

Nee, na 2,5 uur doet ie het niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door callous op 19-08-2009 23:05 ]

Pagina: 1