Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

De zin en onzin van Bovag garanties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in de markt voor mijn eerste auto. Segment 2e hands Volvo S40/S60, BMW 3/5, etc na 1999 met maximaal 180k op de teller. Ik wil een degelijke en nette auto.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een auto bij een universele autohandelaar. Het gaat om een Volvo S40 uit 2000 met 170k op de teller. Meneer vertelde mij dat ze de auto van een Volvo dealer hebben gekocht, omdat deze dealer geen occassions verkoopt ouder dan 5 jaar en meer dan 150k op de teller. Ik geloof standaard niks van autoverkopers, maar de betreffende dealer heeft inderdaad niet dit soort auto's op z'n site staan bij occassions.

De prijs is zo'n € 500 boven de ANWB koerslijst dus opzich niet te goedkoop. Het gaat om een auto van € 5000. Opzich niet gek, maar deze autohandelaar is "Sterk in auto's beneden € 5000" dus dit is duur voor hen. Nu staat hun showroom vol met auto's boven € 5000, maar dat terzijde.

Ze zijn niet aangesloten bij Bovag en hanteren een eigen garantiesysteem. Nu vraag ik me af wat ik hiermee aan moet.

Sowieso wil ik een proefrit maken met een stukje ringweg, snelweg, hard remmen, achteruit rijden etc. Ik heb zelf 0,0 kennis van auto's dus dit moet ik puur op gevoel doen. Nu was mijn idee om de auto te laten keuren door bovenstaande dealer. Dit garandeert nog helemaal niks, maar dan weet ik wel iets meer.

Wat denken jullie? Bovag garantie de moeite waard met deze auto? Zweedse degelijkheid voor slechts € 4500 (minimale bedrag ook voor Bovag garantie) dus. Maargoed, wat zegt dat.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Garantie is altijd goed voor beter slapen :) Bedenk wel dat slijtage NIET onder de garantie valt. M.a.w. heb je over 3 maanden een stel nieuwe schokbrekers nodig ofzo dan valt dat dus niet onder de garantie. Sta je echter langs de kant van de weg in een grote rookpluim.. dan valt dat wel onder de garantie.

Ik zou zelf wel een auto met (BOVAG) garantie nemen - ik heb met mijn lease auto's nogal wat electronische problemen gehad toen de auto's wat ouder begonnen te worden. (Het waren allemaal VW's en allemaal zo rond de 140 tot 160.000 km). Als je dan geen garantie hebt, dan kan zo'n storing heel erg snel erg duur en vervelend worden.

Ik zou wel een auto bij een BOVAG garage met BOVAG garantie kopen overigens. Het is absoluut geen garantie dat je geen problemen kan krijgen maar je hebt een graantje meer zekerheid dan bij een no-name garage die nergens is bij aangesloten. Bij geval van discussie (en kom je er niet uit met de garage zelf) dan kan je altijd je klacht voorleggen aan de BOVAG.

[ Voor 22% gewijzigd door tazzman op 12-08-2009 07:09 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Probeer eerst eens uit te zoeken wat voor garanties je krijgt van de bovag.

zet deze tegenover het eigen garantiesysteem van de dealer en beslis zelf of het de moeite waard is. Daarnaast vind ik het verschil tussen een s40 en bmw 3 vrij groot, ik zie vaker volvo's voor nette prijzen staan, de bmw's daarintegen zijn zeldzamer.

kijk rond op marktplaats en autoweek, als je een bmw 3 voor 9000 ziet, terwijl zo'n soort bmw overal te koop staat voor rond de 12000 dan is er vast iets mis mee.

Tip: neem iemand mee die echt verstand heeft van auto's, vader, oom, neef, vriend. maak ook van tevoren een checklist om te kijken of alles klopt (zit alles vast, lekt er niets, loopt de motor netjes stationair, zijn alle boekjes en papieren aanwezig, etc, etc)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:31
Om te beginnen is er zoiets als wat ze in België de 'wettelijke garantie' noemen en in Nederland onder het 'conformiteitsbeginsel' is gebracht. In dat licht is het afsluiten van aanvullende garantie vooral handig om te voorkomen dat er discussie ontstaat over de inhoud van de garantie.

Juist bij het kopen van gebruikte kapitaalgoederen zoals een auto is het zaak te zorgen dat je als koper aan je onderzoeksplicht voldoet. Dat houdt in dat je een aankoopkeuring bij een (onafhankelijke) derde moet laten doen (zoals TÜV, ANWB of Dekra) of een deskundige mee moet nemen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30

Tacoos

i am i

StevenK heeft in principe natuurlijk gelijk, maar er is een verschil tussengelijk hebben en gelijk krijgen, zo heb ik met een defect moederbord wel eens gemerkt. Als de tegenpartij niet mee werkt kan het lang duren voordat je je 'gelijk' ook in handen hebt...

Ik begrijp dat je bij deze garage geen Bovag garantie kunt krijgen, maar dat ze een eigen garantiesysteem hanteren. Pas daar mee op, want wie bepaald nu of jouw eventuele aanspraak terecht is of niet? De garage? Die hebben ook andere belangen in zo'n verhaal; tegenstrijdige belangen.
Dat is het nut van de Bovag, zij kunnen ook bemiddelen tussen jou en de garage als er een conflict ontstaat.

Een aankoopkeuring is ook maar een moment opname, dat geeft je geen garantie voor over drie maanden.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er is nog een ander belangrijk verschil tussen de Bovag garantie en "eigen" garantie. Bij Bovag garantie is de garage verplicht een tegenbod te doen (een andere, vergelijkbare auto, reparatie, etc) of het geld terug te geven. Bij "eigen" garantie kan je er donderop zeggen dat dit of reparatie is of een auto van dezelfde prijs uit hun showroom. Als je vertrouwen geschaad is door de dealer, dan zit je bij "eigen" garantie nog altijd aan hen vast.

Dan heb je natuurlijk nog het punt van wat is wel en wat is niet garantie... Slijtage onderdelen zijn dat niet, maar waar ligt de grens? Remmen en schokdempers zijn duidelijk, maar een startmotor? Of wat als de distributieriem knapt? Een distributieriem is ook gewoon een slijtage onderdeel, maar toch ook weer niet.

Sowieso is het heel erg belangrijk bij je proefrit iemand mee te nemen die kennis en ervaring heeft met auto's en ook technische kennis heeft. Sowieso moet je altijd met z'n 2-en gaan, want als koper van je eerste auto ben je vaak blind voor soms wel heel erg opvallende gebreken. Een 2de persoon kijkt hier neutraler tegen aan en kan vaak reëler beslissen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Geen garantie of wel garantie hangt natuurlijk ook af van je eigen spaarpot en of je een risico durft te nemen.

Eigen garantie van een bedrijf dat nergens bij aangesloten is vind ik altijd wat dubieus, waar krijg je garantie op?
en hoe haal je je recht bij een dispuut? Er is geen geschillencommissie oid die er bij de Bovag wel is.

Heb je echter een goed gevoel bij de auto en heb je nog wat geld over dan is er natuurlijk niets mis mee om hem te kopen, dergelijke volvo's zijn vrij degelijk.
Wat je wel kan doen is even zoeken op internet en vragen in de omgeving naar ervaringen met het verkopende bedrijf.
Ook kan je de volvo dealer even bellen en ze vragen naar deze auto, de meeste garage zullen niet moeilijk doen en even in de onderhoud historie kijken.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Los hiervan zou ik overigens eerder voor een S60 dan een S40 gaan. Ga maar eens in beide proefrijden en ervaar het verschil!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Laat hem anders Dekra keuren, dan krijg je wel een goed idee over de technische staat. Allen doen als je hem echt wil kopen, want het is tamelijk prijzig, ik geloof 250 euro.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

psy schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:49:
Laat hem anders Dekra keuren, dan krijg je wel een goed idee over de technische staat. Allen doen als je hem echt wil kopen, want het is tamelijk prijzig, ik geloof 250 euro.
Dat is wel aan te raden - ik heb voor de keuring van mijn Audi toendertijd 143 euro moeten betalen maar dat was een ANWB keuring die toch ook wel redelijk grondig was. (Wellicht is DEKRA beter, dat weet ik niet?). Er kwamen wat puntjes aan het licht die door de (BOVAG!) garage ook verholpen werden.

Zo kwam ook aan het licht dat mijn schokbrekers voor versleten waren.. waar ik met de dealer een 50-50 afspraak over gemaakt heb bij aanschaf van de auto.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zeker een tip. Maar ik kan toch net zo goed naar een Volvo dealer ermee, of niet?

Ik neig nu wel naar Bovag garantie. Maakt het trouwens nog iets uit of de handelaar aangesloten is bij Bovag, ook al neem je de garantie niet? Als binnen zes maanden een niet-slijtage-onderdeel kapot gaat, dan moet de verkoper altijd bewijzen dat dat niet zo was toen je hem kocht. In dergelijke conflicten zou je, zonder garantie, nog naar Bovag kunnen stappen. Of werkt dat niet?

Ik schuw een beetje risico niet. Als ik een goede Volvo kan kopen die gekeurd is door een deskundige onafhankelijke partij (Dekra, Anwb of dealer) dan geloof ik die garantie wel. Maar Bovag garantie is dus ook in geval van conflicten. Ik ga niet naar de rechter om ze een lampje te laten repareren.

Hun eigen garantie staat in een klein tabelletje op http://www.mugnet.nl/cmskarssens/show.php?categorie=7. Wat "volledige garantie" is weet ik niet, dat zal wel in de voorwaarden staan, maar ik mag aannemen dat dat volledig is. Wat vinden jullie autokenners van dit tabelletje en prijzen?

Dan zit je nog met reparaties. Als je iets onder garantie wilt laten repareren, moet je dat wel bij hun doen. Ik kan ze niet de rekening van de Volvo dealer sturen. Misschien stoppen ze er wel allemaal chineze neponderdelen in en ben je je auto drie weken kwijt? Geeft een Bovag aangesloten handelaar daar nog garantie op?

Bedankt iig voor jullie tijd.

Edit: Volvo dealer even gebeld. Kost € 75 voor een Anwb check bij hun op afspraak. Dat is ook niet teveel dus. Maargoed, dat staat los van de garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 12:33 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Groot nadeel van BOVAG garanties vind ik dat je de garantie bij de garage moet claimen waar je hem gekocht heb. stel je koopt dus een auto in Groningen en je woont in Amsterdam moet je dus je auto in Groningen kopen. Volgens de BOVAG garantiebepalingen is dat niet overdraagbaar.

Zie nu net dus dat de TS dit al zelf zegt. Heb zelf daarom een auto met merkgarantie gekocht. Garantie is gewoon te claimen bij elke merkgarage van dat merk

[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 12-08-2009 12:26 ]

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:25:
Zie nu net dus dat de TS dit al zelf zegt. Heb zelf daarom een auto met merkgarantie gekocht. Garantie is gewoon te claimen bij elke merkgarage van dat merk
Hoe bedoel je dat? Als ik met een 9 jaar oude Volvo aan kom zetten bij een Volvo dealer dan kun je toch geen merkgarantie krijgen?

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Als jij die volvo koopt bij de BOVAG garage, en je krijgt daar 6 maanden BOVAG Garantie op, moet je dus naar diezelfde garage gaan voor het claimen van je garantie

Daarom geef ik zelf de voorkeur aan merkgarantie, dat gaat inderdaad niet op voor een auto die 9 jaar oud is.

Stel dat ik wel een auto van 9 jaar oud zou kopen zou ik dus in de buurt wat zoeken ivm de garantie

Verwijderd

5000 euro is wel een grensgeval. Volgens mij hoeft zelfs een Bovag-garage niet de Bovag-garantie te geven beneden 4500 euro. Dus pas op stel je dingt af naar 4400 dat je niet genept bent zonder Bovag-garantie.

exacte bedragen kunnen afwijken .. maar zoiets was het en het principe is je hopelijk duidelijk

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 12:44 ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58

Player1S

Probably out in the dark

2 dingen schrikken mij af in het orginele bericht
"Sterk in auto's beneden € 5000" dus dit is duur voor hen. Nu staat hun showroom vol met auto's boven € 5000, maar dat terzijde.
en
Ze zijn niet aangesloten bij Bovag en hanteren een eigen garantiesysteem
Ik lees verder niks over de reputatie van deze handelaar.
Persoonlijk zou ik alleen naar Bovag dealers gaan. Ik heb zelf weinig verstand van auto's en een verkoper kan mij dus veel wijs maken. Daarnaast heb ik genoeg horror verhalen gehoord over half-criminele handelaren die haast onder je neus nog even de teller terug draaien en de deur snel vastkitten.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Volgens mij bestaan er geen Bovag dealers, wel Bovag Garages

En garages die aangesloten zijn bij de BOVAG kunnen net zo goed oplichters zijn het zegt helaas niets over de kwaliteit van de garages

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 12-08-2009 13:54 ]

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 17:02
Veel dealers zijn lid van de BOVAG hoor. Zoek maar eens op de BOVAG-site.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

paQ

[b][message=32398298,noline]
Dat is het nut van de Bovag, zij kunnen ook bemiddelen tussen jou en de garage als er een conflict ontstaat.
Vergeet niet dat de 'leden' de bovag betalen, en niet de kopers.
De bemiddelaar is dus de advocaat van de duivel.

Ik heb ze een keer hard nodig gehad, maar na 7 maanden waren we nog geen stap verder gekomen.
het heeft me flink wat frustrates, tijd en geld gekost.
Bovag is imo een wassen neus.

Nu heb ik een auto bij een dealer met zijn eigen garantiesysteem, waaarbij je kon kiezen uit 4 zeer heldere 'paketten' zodat je vooraf precies wist waar je aan toe was.
Deze meneer stond in voor zijn auto's en uiteraard kan niet iedereen ALLES weten.
Ik heb uiteindelijk zonder garantie gekocht, en alsnog 2 dingen onder garantie gerepareerd gekregen. Dit is beslist een garage waar ik daarom weer snel terugkom. Het was even rijden (voor mij) maar de moeite.

moraal: ook enorme eikels zijn aangesloten bij bovag, en ook prima autobedrijven niet

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:11
Ik zou me er niet te durk om maken.
Je kunt vaak 500-1000 euro besparen door geen bovag garantie te nemen.
Met dit bedrag kun je eventuele reparaties opvangen tenzij je echt pech heb.

Mijn huidige auto heb ik gewoon zonder garantie gekocht. Vooral ook omdat de garage op 200 km van mijn woonplaats was. "Doe er zoveel vanaf en je ziet me hier nooit meer terug." werkt vaak wonderen.
Wel een goede proefrit maken, en alles nalopen. Lichtjes, remmen, motor, olie, aircokoeling, ruitenwissers, alles.
Als er iets niet goed klinkt dat op laten nemen op het aanschaf formulier en zeggen dat dat verholpen moet zijn bij aflevering.

Bij mij klonk er een hele lichte ratel als je in zijn twee de auto fors instuurde naar links. Uiteindelijk heb ik de auto mee gekregen met een nieuwe versnellingsbak en homokineet. Als je dit soort geluiden dus mist, dan kan het wel in de papieren lopen.
Pagina: 1