Toon posts:

Nieuwe PC met Gigabyte board instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe HTCP, gebouwd op basis van een Gigabyte GA-E7AUM-DS2H moederbord. De overige componenten zijn 2x Kingston 2GB DDR2 (dual channel configuratie), een Intel E8400 en een 300W voeding.

Het probleem is dat zodra ik de boel een beetje belast ik explorer crashes krijg, of BSOD (o.a. memory management etc). Mijn eerste gedachte geheugen defect. Na 24 uur MemTest86+ te hebben gedraaid, waren er geen fouten gevonden.

Dus het geheugen omgewisseld (voor de zekerheid) met mijn workstation. Geen effect. Ook inmiddels de processor geswapped met mijn workstation (een Intel E5600), geen effect. Verder steken er geen kaarten in (met of zonder Hauppage HVR-2200 maakte niet uit).

Als ik er een DIMM uittrek dan draait de boel wel stabiel 8)7 (loop nu een Prime95), Heb ook niet dual channel geprobeerd, maar blijft dan instabiel.

Heb ook al verschillende NVIDIA drivers geprobeerd, en onder Vista en Window 7 (x86 en x64). Maakt allemaal niet uit, lijkt erop dat het alleen met een DIMM will.

Op dit moment na 2 weken frustratie |:( ben ik het gehannes wel een beetje zat.

De vraag is, zou mijn moederboard defect zijn? Of heeft er iemand nog verdere suggesties.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Een moederbord kan altijd stuk zijn maar heb je al gekeken voor een nieuwe firmware versie voor je MoBo en of nieuwe .inf file, MoBo drivers ?

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:31:
De vraag is, zou mijn moederboard defect zijn? Of heeft er iemand nog verdere suggesties.
Of de voeding. Kun je daar wat meer info over geven (merk/type)?

En als je test met één reep geheugen, test je dan steeds met dezelfde, of heb je beide afzonderlijk geprobeerd?

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
most likely is het de memory controller die fouten geeft op het moment dat je hem 100% belast.
Dit zie ik wel vaker.. Wat kan helpen is idd de aansturing,
Ik zou een nieuw Bios proberen te laden als die er is. op www.giga-byte.nl.

Maar het kan ook nog een brakke installatie zijn, met een andere DVD speler opnieuw installeren?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:06
adslfreak schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:41:
most likely is het de memory controller die fouten geeft op het moment dat je hem 100% belast.

Maar het kan ook nog een brakke installatie zijn, met een andere DVD speler opnieuw installeren?
misschien ff ubuntu van usbtje af draaien?

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
misschien nog wel een beter Idee..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal. Een aantal van deze dingen zal ik donderdag, als ik weer even tijd heb, bekijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:36:
Een moederbord kan altijd stuk zijn maar heb je al gekeken voor een nieuwe firmware versie voor je MoBo en of nieuwe .inf file, MoBo drivers ?
Bios heb ik al naar de nieuwste geflashed. Drivers heb ik stock Windows installatie getest, een ook de nieuwste van NVIDIA gedowned -> maakte geen verschil.
Raynman schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:37:
[...]
Of de voeding. Kun je daar wat meer info over geven (merk/type)?

En als je test met één reep geheugen, test je dan steeds met dezelfde, of heb je beide afzonderlijk geprobeerd?
Merk voeding weet ik zo 123 niet, maar kan nog wel eens de voeding van mijn work station er aan prikken. Hmmm, stom... heb idd steeds met zelfde reep getest. Ook een beetje omdat het de tweede set geheugen al is, en ook omdat Memtest86+ geen fouten gaf -> ga ik nog even proberen.
adslfreak schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:41:

CD-ROM heb ik niet gebruikt tijdens de installatie (installeer altijd van USB-key). Wat bedoel je met "Wat kan helpen is idd de aansturing,"?
Zelf zat ik ook aan de geheugen controller te denken, dan is het toch de chipset.
Craven87 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:43:
[...]

misschien ff ubuntu van usbtje af draaien?
Ubuntu zal ik ook eens een gooi geven (al heb ik het idee dat Ubuntu minder zwaar met je PC rost dan Windows).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even een update. Vandaag nog even allemaal dingen geprobeerd. De tip van raynman gaf de doorslag. Als ik dezelfde testen uitvoerde met de andere DIMM was het systeem ineens niet meer stabiel.

De geheugenmodules uit mijn workstation (oorspronkelijk voor de HTPC bedoeld) weer terug geprikt en het systeem bleek opeens wel stabiel te zijn. O.a. Prime95 en 3DMark draaien zonder problemen meerdere uren achtereen.

Raar allemaal, maar misschien hebben de DIMMs die er nu weer inzitten initieel geen goed contact gemaakt :?

Helemaal raar aan het verhaal is dat de DIMMs die dus onstabiel waren het prima doen in mijn workstation (al 2 jaar). Al moet ik er wel bij vertellen dat mijn workstation PC-8500 geheugen heeft, en de HTPC PC-6400. Misschien dat het snellere geheugen niet werk in mijn media center.

In elk geval is het opgelost, en werken beide PC zoals het hoort en hoef ik niet voor een RMA te gaan.

Bedankt voor de reacties _/-\o_
Pagina: 1