Sinds enige tijd heb ik last van ondefinieerbare crashes, in het bijzonder tijdens het spelen van games. Geen BSOD of iets dergelijks maar gewoon een algehele shutdown (soms lijkt alsof stroom geheel uitvalt, een heel enkele keer werd mijn game eerst netjes afgesloten en vervolgens Vista ook). Nu heb ik de MSI helpdesk gemaild (veel info meegestuurd) en die gaven aan dat het aan mijn voeding zou moeten liggen; die zou te zwak zijn voor mijn huidige Sapphire Radeon 4850. Heb nu een OCZ 500w voeding gekocht (verkoper laten checken of deze goed genoeg is om mijn videokaart te ondersteunen) en dat zou het geval zijn. Echter, nog steeds crashes op exact dezelfde manier als eerder het geval was.
In de tussentijd heb ik de volgende dingen gedaan:
- Bios geüpdate (nu 1.8)
- Everest + Speedfan geinstalleerd, temp. komen overeen met elkaar. (om uit te sluiten dat het aan de software ligt)
Ik heb een programma gerund om de CPU te belasten (video's converteren in Format Factory)
- Wat mij opviel in zowel Speedfan als Everest: Remote (Speedfan) en CPU (Everest) geven zeer hoge gelijke waarden 95+ aan maar de 2 ind. CPU-temperaturen zijn véél lager (maar met 57 / 75 graden nog steeds te hoog)
- Temp. gecheckt op GPU, stabiel rond 60 graden
- Bij de laatste crash in de bios de temperatuur van de cpu gecheckt op 85 graden
Mijn specs:
AMD Athlon 62 X2 5000+
MSI K9VGM-V Mainboard
OCZ 500 watt voeding (http://www.ocztechnology....dxstream_pro_power_supply)
2 x 1Gb Nanya DDR2-533
Vista geinstalleerd (32 bit met SP1 geinstalleerd)
Voltages bij stresstest in Everest:
CPU-core 1,36v
+3,3v = 3,36v
+5v = 5,02v
+12v = 12,3v
Suggesties waar de oorzaak nog zou kunnen liggen? Desgewenst stuur ik meer info natuurlijk!
In de tussentijd heb ik de volgende dingen gedaan:
- Bios geüpdate (nu 1.8)
- Everest + Speedfan geinstalleerd, temp. komen overeen met elkaar. (om uit te sluiten dat het aan de software ligt)
Ik heb een programma gerund om de CPU te belasten (video's converteren in Format Factory)
- Wat mij opviel in zowel Speedfan als Everest: Remote (Speedfan) en CPU (Everest) geven zeer hoge gelijke waarden 95+ aan maar de 2 ind. CPU-temperaturen zijn véél lager (maar met 57 / 75 graden nog steeds te hoog)
- Temp. gecheckt op GPU, stabiel rond 60 graden
- Bij de laatste crash in de bios de temperatuur van de cpu gecheckt op 85 graden
Mijn specs:
AMD Athlon 62 X2 5000+
MSI K9VGM-V Mainboard
OCZ 500 watt voeding (http://www.ocztechnology....dxstream_pro_power_supply)
2 x 1Gb Nanya DDR2-533
Vista geinstalleerd (32 bit met SP1 geinstalleerd)
Voltages bij stresstest in Everest:
CPU-core 1,36v
+3,3v = 3,36v
+5v = 5,02v
+12v = 12,3v
Suggesties waar de oorzaak nog zou kunnen liggen? Desgewenst stuur ik meer info natuurlijk!

(bron: XS forums)