Toon posts:

CPU oververhit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik last van ondefinieerbare crashes, in het bijzonder tijdens het spelen van games. Geen BSOD of iets dergelijks maar gewoon een algehele shutdown (soms lijkt alsof stroom geheel uitvalt, een heel enkele keer werd mijn game eerst netjes afgesloten en vervolgens Vista ook). Nu heb ik de MSI helpdesk gemaild (veel info meegestuurd) en die gaven aan dat het aan mijn voeding zou moeten liggen; die zou te zwak zijn voor mijn huidige Sapphire Radeon 4850. Heb nu een OCZ 500w voeding gekocht (verkoper laten checken of deze goed genoeg is om mijn videokaart te ondersteunen) en dat zou het geval zijn. Echter, nog steeds crashes op exact dezelfde manier als eerder het geval was.

In de tussentijd heb ik de volgende dingen gedaan:

- Bios geüpdate (nu 1.8)
- Everest + Speedfan geinstalleerd, temp. komen overeen met elkaar. (om uit te sluiten dat het aan de software ligt)

Ik heb een programma gerund om de CPU te belasten (video's converteren in Format Factory)

- Wat mij opviel in zowel Speedfan als Everest: Remote (Speedfan) en CPU (Everest) geven zeer hoge gelijke waarden 95+ aan maar de 2 ind. CPU-temperaturen zijn véél lager (maar met 57 / 75 graden nog steeds te hoog)
- Temp. gecheckt op GPU, stabiel rond 60 graden
- Bij de laatste crash in de bios de temperatuur van de cpu gecheckt op 85 graden

Mijn specs:
AMD Athlon 62 X2 5000+
MSI K9VGM-V Mainboard
OCZ 500 watt voeding (http://www.ocztechnology....dxstream_pro_power_supply)
2 x 1Gb Nanya DDR2-533
Vista geinstalleerd (32 bit met SP1 geinstalleerd)

Voltages bij stresstest in Everest:
CPU-core 1,36v
+3,3v = 3,36v
+5v = 5,02v
+12v = 12,3v

Suggesties waar de oorzaak nog zou kunnen liggen? Desgewenst stuur ik meer info natuurlijk! :+

Verwijderd

Als je pc van ene moment op de andere uitvalt zou je aan de voeding denken. Bij overhitten cpu zou je eerder een BSOD krijgen, bij overhitten graka krijg je eerst artifacts op je scherm en daarna ook een BSOD.

Aangezien de voeding genoeg vermogen zou moeten hebben en de cpu temperaturen zo hoog zijn, zou ik denken aan een overhittingsbeveiliging in je BIOS. Dat zou verklaren waarom hij plots uitvalt en die ene keer zelfs nog mooi kon afsluiten.
De handleiding bevat niet alle schermen van BIOS dus je zal even zelf moeten rondkijken of je het ergens kan vinden. Gemakkelijke oplossing is de grens verhogen maar ik zou eerder kijken of de koeler goed gemonteerd is en eventueel een 3rd party koeler aankopen indien nodig.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

kan je wat meer uitleg geven van welke koeler er op je cpu zit, en hoeveel intake/outtake fans je hebt.
Sowieso zou ik zoals mijn collega hierboven aanraden om een andere koeler te installeren op je cpu, er zijn al goeie 3rd party koeler vanaf een 15 euro.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:51:
Als je pc van ene moment op de andere uitvalt zou je aan de voeding denken.
Ik eerder aan de CPU, vooral kijkend naar zijn CPU temps. ;)

@Jaspa_Jones
CPU koeler er al eens opnieuw opgezet?
pm1 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:51:
kan je wat meer uitleg geven van welke koeler er op je cpu zit, en hoeveel intake/outtake fans je hebt.
Sowieso zou ik zoals mijn collega hierboven aanraden om een andere koeler te installeren op je cpu, er zijn al goeie 3rd party koeler vanaf een 15 euro.
Heeft vrij weinig zin om er een andere koeler op te zetten als je niet gaat overklokken of een erg stille PC wilt hebben...

[ Voor 44% gewijzigd door -The_Mask- op 12-08-2009 10:56 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Misschien goed om nog wat voorgeschiedenis te geven: Toen mijn pc de allereerste keer crashte (algehele uitval zonder enig geluid/beeldsignaal vooraf) toen dacht ik meteen aan een doorgebrande cpu. Ik heb de koeler gemonteerd en de heatsink + cpu was zo heet dat ik deze niet kon aanraken. Heb toen ik eindelijk de " vastgeplakte" cpu los kon krijgen het gehele pakket goed schoongemaakt (ook een restant koelpasta weggehaald). Volgens de verkoper (heeft de CPU gecheckt) was deze niet doorgebrand. Kreeg als tip mee nieuwe koelpasta aan te brengen maar helaas...

Overigens zat in deze pre-made pc alleen maar de gebruikelijke fans op de GPU, de CPU en in de voeding. Geen systemfan oid dus, zal die sowieso binnenkort extra aanbrengen. Blijft toch vreemd, de pc liep zelfs nog vast terwijl de case open was, in de buurt van een open raam terwijl er (droge ;) ) koele lucht de kamer in waaide. Misschien niet slim maar als zelfs dan cpu-temps van 90 graden bereikt worden...

MSI heeft ook nog eens gereageerd en suggereert ook om meer fans aan te brengen! Morgen dit eens checken en ik laat weten of dat soelaas geboden heeft!

*Edit, even gecheckt maar ik zie geen duidelijk merk op de huidige cpu-fan staan (staat alleen AMD op), de fan doet zelfs wanneer de cpu 90 graden is " slechts" 3400 rpm...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 22:26 ]

Verwijderd

Zeg eens of je nog de oude koeler hebt zonder heatpipes of al de nieuwe met heatpipes. Als je koelblok de hitte niet snel genoeg wegkrijgt van het contactoppervlak, maakt het niet veel uit of je de kast open zet of er zelfs een ventilator op laat blazen.

Hier 2 foto's van de oude en nieuwe koeler van AMD in de x2 periode. De heatpipes kunnen ook koperkleur zijn.
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/athlon64-fx55/coolers.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/598/bf6008dc8c6d4f5ebc9eb40.jpg (bron: XS forums)

Verwijderd

Topicstarter
Interessante toevoeging, ik heb de koeler zonder heatpipes. Weet niet of het iets toevoegt maar de "sleuven" op het koelblokje zijn niet erg "diep", er zit nog een centimeter dik massief stuk aluminium tussen de cpu en de sleuven waar lucht door gaat. Heb dit nog niet eerder gezien/is mij nog niet eerder opgevallen bij andere pc's. Mogelijk dat de koelcapaciteit sowieso beperkt wordt door die centimeter dikke "plak" aluminium?

Verwijderd

De reden waarom AMD in die tijd is overgestapt was voor hun FXserie en ook hun snelle x2's werden te warm.
Volgens je uitleg heb je al eens opnieuw gemonteerd dus ik vermoed dat het toch aan te weinig koelvermogen zal liggen. Ken je niemand wie even met een beter koelblok kan langskomen om het daarmee te testen?

Als de hitte van je cpu het probleem is, zou ik een Arctic Freezer 7 rev2/Arctic Freezer 64 aanraden. Is goedkoop, stil en koelt die dualcores excellent. Is al jaren de eerste keus voor een goeie simpele oplossing.
Indien er plaats voor is in de kast, ook een stille fan achteraan zodat de warme lucht niet alleen langs je voeding naar buiten moet. Maar zelfs zonder extra fan zal het al beter zijn dat de warme lucht in de kast verspreidt ipv je moederbord rond je processorvoet te fikken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cooler besteld, die zal morgen of overmorgen geleverd worden, ik laat zo snel mogelijk weten of het dit probleem opgelost heeft!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de aangedragen oplossing, blijkbaar was mijn huidige cooler al langere tijd aan vervanging toe. Heb een nieuwe Arctic Cooling Freezer 64 PWM gekocht en de cpu-temp is nog niet boven de 50 graden gekomen!

Verwijderd

Arctic freezers stellen nooit teleur zolang je ze niet voor overgeklokte quadcores gebruikt.

Zijn de crashes hiermee opgelost?
Pagina: 1