Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-07 10:11
Beste mensen,

Mijn laptop is gecrasht gisteren. Dus wilde ik Windows XP opnieuw installeren alleen is het probleem nu dat mijn cd-rom drive ook kapot is.

Dus is het mogelijk om een goed werkend OS nog op mijn laptop te krijgen.
Verder ondersteunt mijn BIOS niet dat ik boot vanaf USB.

Eerst had ik al geprobeerd om mijn harddisk in een andere laptop te zetten maar dat werkt dus niet kwam ik achter.

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft. Windows of Linux, maakt niet uit, als ik maar een OS kan. En ik weet niet of het mogelijk is om een nieuwe cd-rom te installeren in mijn laptop (Sony Vaoi FS515B).

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 20:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Linux kan je er altijd op krijgen zonder problemen. Een andere laptop gebruiken daarvoor is geen enkel probleem, zolang de harde schijf maar gevonden wordt. Linux is zeer relaxt met hardware en schiet niet in de stress zoals Windows dat doet bij grote wijzigingen.

Maar dit is het Windows forum, dus willen we liever Windows erop hebben, of niet? ;).

Er zijn converters te koop om je laptop schijf (indien het IDE is en geen SATA) als normale schijf te laten gebruiken op een computer of als externe schijf. Als je dat gebruikt, kan je de installatiebestanden op de schijf zelf zetten. Zorg wel dat je schijf bootable is, en misschien moet het zelfs FAT32 geformatteerd zijn. Zet de installatie bestanden in bijvoorbeeld C:\setup. Van daaruit kan je de dos installer starten. Google heeft het een en ander voor hoe je dat moet doen. Het gaat er iig om dat je schijf bootable is en je DOS krijgt. Als je dat hebt, ga naar de i386 map van de installatiebestanden en start winnt.exe. Dat moet de setup starten en je XP geven.
http://www.softwaretipsan...362/1/Install-XP-from-DOS
Google:
http://www.google.com/sea...d=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzs
Momenteel heb ik een externe 2.5 harddisk behuizing bemachtigt. Dus daarmee kan ik het toch ook doen?
Dan formatteer ik de harddisk naar FAT32 (voor de zekerheid). Als ik hem geformatteerd heb, is ie dan ook gelijk bootable?

Dan kopieer ik de de map "i386" van de Windows XP cd naar men net geformatteerde externe harddisk.
En dan stop ik de harddisk weer in men laptop en vanuit daar moet ik weer dos opstarten en winnt.exe zien op te starten.

Vanavond gaat het me niet meer lukken. Laat morgen weten of het gelukt is!

In ieder geval al vast bedankt voor je hulp :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Je laptop kan misschien niet booten van USB maar wel van PXE? Anders kan je het zo oplossen, ervanuitgaande dat je een andere PC hebt die als server kan dienen. Een andere oplossing is inderdaad de boel lokaal kopiëren via een andere PC en zo installeren (zie Hero of Time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een standaard format maakt de schijf niet bootable, je moet echt aangeven dat het bootable moet worden door bijvoorbeeld format /s te gebruiken. Dan krijg je een boot record en autoexec.bat en command.com op je hdd. Check google voor als het niet helemaal lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Je moet met die laptop *ergens* van kunnen booten dat *niet* de doelpartitie is van je Windows XP installatie.

Mogelijke keuzes zijn:

- interne harde schijf vanaf een andere bootable partitie.
- floppy disk.
- cd-rom drive.
- usb (flash drive of externe hdd)
- pxe (via ethernet kabel, en een server met bootimage)

De laatste twee opties moeten ondersteund worden door de BIOS, dus het ligt er even aan of deze ondersteund worden.

Hoe je verder gaat ligt een beetje aan waarvan je kunt booten. Ik weet dat je Windows XP kunt installeren vanaf een FAT32 partitie en het booten van DOS (Windows 98 boot floppy), maar dan moet je wel de middelen hebben om daarin te kunnen booten.

Mocht je middels wat voor bootmethode dan ook vanuit DOS installeren, vergeet dan niet SMARTDRV.EXE te draaien, anders kun je uren en uren wachten op het kopieren van bestanden. ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzs
Ik zal even uit moeten zoeken hoe ik dan die hdd bootable maak. En het makkelijkste lijkt me dan om de hdd op te splitsen in 2e. 1 Deel dat dan bootable wordt en het 2e deel waar Windows XP op komt te staan dan.

Veel keuzes vallen af. Floppy disk zit niet in mijn laptop, de cd-rom drive is kapot en via usb ondersteunt mijn BIOS niet (PhoenixBIOS, weet het versie nummer niet precies). PXE is eventueel optie, alleen dat zou ik dan nog even moeten uitzoeken.

Eerst maar eens men eerste plan proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Als je laptop gecrashed is ga ik aannemen dat de harde schijf niet meer boot. Het opsplitsen van de harde schijf gaat dan ook niet echt werken, aangezien je daarvoor minstens in een bootable Windows/Linux moet zitten, hetzij van een CD (live Linux), hetzij van een al bestaande Windows XP installatie.

Een PXE server die gratis is maak je het handigst met een Linux servertje, maar dat zal niet supersimpel zijn. Kan ook in Windows trouwens, alleen heb ik daar nog geen gratis producten voor gezien. Let wel op dat je ook een DHCP server moet hebben die PXE info kan geven aan je netwerkkaart.... als je router dat niet kan, moet je die DHCP server even tijdelijk uitschakelen.

Ik denk dat het handigste toch zal zijn dat je een CDRom speler op de kop tikt via Marktplaats of een andere tweedehands site voor die laptop. Althans, dat is de simpelste oplossing, wellicht niet de goedkoopste. :P

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Even een PXE servertje bouwen lijkt me nogal omslachtig en tijdrovend.

De makkelijkste oplossing is wellicht om een referentiePC te pakken, de laptophardeschijf daarin te stoppen en om daarop een kale Windows te installeren. Voer sysprep uit met de juiste mass storage drivers, sluit Windows af, zet de schijf in de laptop en booten maar :)

De referentiePC moet het liefst over dezelfde HAL beschikken, maar met wat extra werk hoeft dat niet.

Een andere oplossing:
De harde schijf in een andere computer stoppen en de Windows OEM Preinstallation Kit en de Windows Source op de laptophardeschijf zetten. Vanuit de OPK kun je WINNT32 starten of een netwerkverbinding maken om WINNT32 vanaf een netwerkverbinding te starten.

Voordeel in beide gevallen is dat je geen floppy's nodig hebt en dat je niet ergens MS-DOS onder een doos vandaan moet toveren.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 12-08-2009 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Schijf eruit halen en in een andere PC zetten. Formatteren als FAT32 en actief maken. Daarna de inhoud van de Windows CD op de HD gooien en daarna vanuit de i386 map winnt.exe starten.

Klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzs
Allemaal bedankt voor jullie reactie nog!
Na wat aangeprutst deze middag, toch maar een cd-rom drive op de kop getikt.
Dus nu gewoon weer lekker simpel vanaf cd installeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mad-dog schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:32:
Schijf eruit halen en in een andere PC zetten. Formatteren als FAT32 en actief maken. Daarna de inhoud van de Windows CD op de HD gooien en daarna vanuit de i386 map winnt.exe starten.

Klaar :P
Spuit11, dat is wat ik al in de eerste reactie zei, alleen wat uitgebreider ;).

Pagina: 1