• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-02 22:17
Goedenavond,

Ik zit al een tijd met een ''vaag'' probleem.

Specs:
Zalman HP-600 watt
Asus P5Q
2x 2 GB ram ( van de QVL gehaald )
E8400
Geforce 9800 GT

Symptoon:
PC staat uit.
Druk de powerknop in.
VGA fan draait op volle toeren. ( Dit is normaal, na de POST schakelt ie terug )
Geen beeld, Geen post, Geen beeps... Niets

Remedie:
Haal AC stekker er uit. ( Paar minuten )
Stop het terug in de PSU en druk vrijwel direct op de power knop.
Beeld, Post en het O/S wordt gestart.

Wat heb ik zelf al allemaal geprobeerd:
1 Geheugen module. > Geen succes
Geen geheugen. > Geen beeps > Geen succes
Ander CPU. > Geen succes
Andere videokaart. > Geen succes
Geen Videokaart. > Geen succes, geen beeps

Ander PSU> Geen geld er voor over. Heb een 350watt liggen, maar dat is te weinig.
Videokaart op ander moederbord met 350watt. > Werkt niet. Fan full speed
Videokaart op ander moederbord met de zalman 600 watt. > Werkt
CPU op ander mobo. > Werkt
PSU in andere PC. > Werkt

CMOS reset. > Geen succes

Heb een paar threads gevonden via google.
o.a. http://www.techspot.com/vb/topic124758.html

Echter kwam diegene ook niet tot een duidelijke oorzaak van het probleem.

Wat is mijn vraag nu; "Is het nou het moederbord of de PSU... of toch iets anders"

At the moment zit ik nu achter de desbetreffende pc dit te schrijven.
Heb geen last van abrupte power losts of dat het systeem vast loopt. Systeem werkt prima, kan er mee gamen en heb het laten stressen. Het is alleen bij het booten zo vervelend.

Hoe of wat kan ik doen/meten als dit zich weer voordoet? Waar kan ik naar kijken? Wat kan ik meten?

Ik hoop dat iemand dit eerder heeft gelezen/meegemaakt en wil graag weten wat diegene heeft gedaan.

Dank je voor je tijd en hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test het gewoon met die andere voeding. 350W is op zich wel genoeg voor dat ding als je de videokaart niet flink gaat belasten. Het is de enige manier om het definitief uit te sluiten.

Is het systeem verder aangesloten op een geaard stopcontact?

• peak
TERW_DAN schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:53:
Test het gewoon met die andere voeding. 350W is op zich wel genoeg voor dat ding als je de videokaart niet flink gaat belasten. Het is de enige manier om het definitief uit te sluiten.

Is het systeem verder aangesloten op een geaard stopcontact?
Gaat niet werken.
Heb de videokaart in m'n server gestopt die de 350 watt voeding heeft en daarmee wilt ie niet opstarten vanwege de videokaart (krijgt niet genoeg stroom) (denk ik...) hij wil in iedergeval niet booten met m'n Geforce 9800 GT en 350 watt voeding als ik het in mn server stop.

Yep, geaard stopcontact. Het probleem begon in mn vorige woning. Niet zo vaak als nu en nu hier ook.

Was gisteravond voordat ik naar bed ging vergeten de AC stekker eruit te halen. Kon ik weer ff een minuutje wachten.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

[edit:] lezen is ook n kunst

je hebt dus uitgesloten:
voeding, (met n ander bord werkt ie)
videokaart (werkt met ander bord en zelfde voeding)
cpu, geheugen, etc..
dan blijft dus over: je moederbord..

[ Voor 124% gewijzigd door AlexanderB op 12-08-2009 15:15 ]

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:33
Ik heb dus dit probleem ook soms gaat hij gewoon niet aan. ik heb ook meerdere dingen geprobeerd videokaart cpu en geheugen. Ik moet het nog wel even proberen met een andere PSU maar ik denk niet dat die het is aangezien hij het op een ander systeem gewoon doet.
Dus het zal aan het Moederbord liggen Ik heb zelf een P5E van asus en ik heb meerdere klachten gelezen van mensen die ook dit probleem hebben met het booten van de pc. Ik heb het meestal als ik even aan me pc heb geknutseld of na het uitdoen weer aan wil zetten. dan moet ik hem even enkele minuten uit laten voordat hij aangaat. De symptonen komen precies overheen met wat ik soms heb.
Ik heb dan alleen een ander systeem:
Thermaltake 600 watt voeding
Asus P5E
Q6600
4 gb RAM
8800GTX

• peak
RAR_ schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:54:
Ik heb dus dit probleem ook soms gaat hij gewoon niet aan. ik heb ook meerdere dingen geprobeerd videokaart cpu en geheugen. Ik moet het nog wel even proberen met een andere PSU maar ik denk niet dat die het is aangezien hij het op een ander systeem gewoon doet.
Dus het zal aan het Moederbord liggen Ik heb zelf een P5E van asus en ik heb meerdere klachten gelezen van mensen die ook dit probleem hebben met het booten van de pc. Ik heb het meestal als ik even aan me pc heb geknutseld of na het uitdoen weer aan wil zetten. dan moet ik hem even enkele minuten uit laten voordat hij aangaat. De symptonen komen precies overheen met wat ik soms heb.
Ik heb dan alleen een ander systeem:
Thermaltake 600 watt voeding
Asus P5E
Q6600
4 gb RAM
8800GTX
Ben blij dat ik niet de enige ben hier op tweakers.
*edit*
In het begin viel het bij mij ook mee. Kon ik heel makkelijk weer booten. Nu moet ik echt het stroom eraf halen en minstens een minuut te wachten en eerst was het onregelmatig, nu is het constant.
Hoelang ervaar jij dit al? Wellicht wordt het bij jou ook erger...
AlexanderB schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:12:
[edit:] lezen is ook n kunst

je hebt dus uitgesloten:
voeding, (met n ander bord werkt ie)
videokaart (werkt met ander bord en zelfde voeding)
cpu, geheugen, etc..
dan blijft dus over: je moederbord..
Dat dacht/denk ik dus ook. Maar doordat ik de voeding stekker er 1 minuut uit haal en er dan weer in stop en dat hij dan wel normaal boot zet mij aan het twijfelen.

Nee, het moederbord hoeft niet te ontladen. Ik heb het ook geprobeerd om de voeding uit te zetten. Powerknop in te drukken zodat er geen spanning meer opstaat en gelijk voeding weer aangesloten en geprobeerd te booten. Dat werkt niet

Anyhow... Het is of de voeding die wellicht niet genoeg power kan leveren op momenten aan de cpu, want zonder CPU ook geen bios/post/beeps

Of het is gewoon wel het moederbord.

Ik ga het bord zowiezo RMA sturen, heb nog een jaar garantie, maar ik wil zoveel mogelijk hier troubleshooten, zodat die gastjes bij alternate niet gelijk dat bord weer naar mij sturen met de mededeling dat er niks aan mankeert.

Heb zelfs al een video opname ervan gemaakt, dus dat geeft hun wat meer redenen om dat bord langer te testen en eventueel een ander bord te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door peak op 12-08-2009 18:46 ]

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:33
Ik heb het dit systeem al bijna een jaar en ik heb er nu ongeveer een half jaar last van.
Aangezien ik er nu niet veel meer aan knutsel en hij bijna altijd correct opstart, ben ik er me er niet meer in gaan verdiepen.
Maar zoals ik al zei de kans is groot dat het aan je moederbord ligt.
Meestal moest ik gewoon me pc uitlaten en soms even de stekker eruit paar minuten wachten en dan ging hij gewoon weer aan. Ik heb trouwens mijn bord ook van alternate. als je daar duidelijk uitleg geeft wat je al geprobeerd hebt eraan en de symptonen zijn. gaan ze ook uitgebreider testen en is de kans groter dat je een nieuw bord krijgt ipv een simpele uitleg met wat hij niet doet en dan 3x opnieuw terugsturen of langsgaan voor het zelfde probleem. Ook kan je vermelden dat meerdere mensen dit probleem hadden en bleek dat het moederbord defect was.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb dit soort vage problemen ook wel eens gehad met mijn Tyan K8WE mobo en toen dacht ik in eerste instantie ook aan de PSU. Voeding ge-rma-ed en waarempel de PC deed het weer! Maar schijn bedriegt, het bleek dus toch het mobo te zijn, maar m'n voeding was precies op dat moment ook een beetje aan het einde van z'n latijn. Dus ik zou mobo maar eens rma-en.

• peak
Ik zal het morgen op de post doen. Ga dan toch 2 weken op vakantie, dus kan het dan wel missen

• peak
Even een korte update vanuit m'n vakantieplek.

Had voor mn vakantie het moederbord naar alternate verstuurd.
Testrapport erbij vermeld. Grotendeels wat ik in mn begin post heb gezet.
Vermeld dat het probleem zich na minstens 1 dag zich voordoet.

Krijg ik netjes een e-mail van alternate dat ze het product ontvangen hebben (donderdag)
Volgende ochtend een e-mail dat ze geen fouten hebben ontdekt en dat ik het product kan ophalen ?????

Kennelijk hebben ze m'n rapport genegeerd, anders hadden ze nooit zo snel een conclusie kunnen trekken.

E-mail terug gestuurd met dat ze naar het rapport moeten kijken en weer een korte uitleg en dat ik er niet mee akkoord ga dat ze maar 1 keer testen.

Wat kan ik er tegen doen? Het is een vaag probleem waarvan de oorzaak moeilijk van te achterhalen valt.
Alles duidt op het moederbord, Maar omdat dit probleem zich onregelmatig voordoet. Hoe kan ik het dan toch bewijzen/hard maken, want anders gaat dit heeeeeeeeeeeeeeel lang duren voordat ik een nieuw moederbord krijg.... Al helemaal als ik binnen 12 uur een e-mail terug krijg dat ze geen defect hebben kunnen constateren.

Verwijderd

Ik loop ook wel eens tegen dit probleem aan, dat ik zo'n vage niet reproduceerbare klacht krijg, en dat ik maar moet gaan testen op de bonnefooi.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je in een drukke winkel geen tijd en zin hebt om dagenlang te testen.

Zelf ben ik dus op zoek naar goede burn in testprogramma's. Zoals ik heb voor het geheugen en videokaart, en harddisk, zoiets wil ik dus ook voor het moederbord hebben!

Probleem is misschien dat elk moederbord anders is? Zodat voor elk mobo misschien een ander programma nodig is?
Anyway.. ik weet niet of het bestaat (hooguit een diagnosticprogramma zoals Everest), en ALS het bestaat is het waarschijnlijk alleen voor insidegebruik voor de fabrikant.

• peak
Heb een nieuw moederbord van alternate terug gekregen.
Alles werkt nu al 3 weken perfect.
Pagina: 1