PC valt zomaar uit, wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views

• TomBigz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-02 18:46
Gegroet,

Probleem:
De laatste paar weken heb ik een probleem met mijn PC, namelijk dat hij soms uit het niets compleet uitvalt. Het maakt niet uit of ik nou aan het gamen ben, opstarten, msnen of aan het internetten, hij valt gewoon helemaal weg en na +/- 10 seconde start hij weer van uit zichzelf op.

Geprobeerd:
- Nu heb ik 3 weken geleden een 2e HDD van een maat van mij aan mijn PC aangesloten (voor eventjes) dus ik dacht al snel dat dit ermee te maken zou hebben. Ik heb dus even de kabels van mijn PSU goed gecontroleerd, en alles even opnieuw gemonteerd zodat het probleem daar niet kan zitten.
- Everest professional gedownload (speedfan werkte niet) en naar de voltages gekeken. Ook daar lijkt alles goed te zitten. Voltages lagen keurig rond de 3,3V de 5,0V en de 12,0V. Geen rare schommelingen te vinden.
- Temperatuur is ook het probleem niet, geen 1 onderdeel komt boven de 55 graden bij het gamen.

Extra informatie:
Wat mij opvalt is dat mijn computer steeds vaker uitvalt, eerst was het 1x in de 5 dagen.. nu lijkt het al wel 3x per dag te gebeuren. Ook gebeurt het steeds vaker dat mijn PC na de +/- 10 seconde niet meer van uit zichzelf aangaat maar dat ik de power switch uit en daarna weer aan moet doen om hem pratend te krijgen.
Nu heb ik helaas zelf geen 2e voeding, dus zo is het helaas niet te controleren of de voeding het probleem is.
Ik denk dus zelf dat het de PSU is, maar lees hier en daar ook dat het moederbord wel eens het probleem kan zijn. Het lijkt mij iig geen software matig probleem omdat die niet zomaar je hele computer uit kan gooien (eerder resetten).

Het gaat overigens om deze onderdelen (waar het probleem zou kunnen liggen):
Corsair VX550W modulair PSU.
Gigabyte P35 moederbord.
----------

Mocht iemand dit probleem herkennen, of een tip weten wat ik nog meer kan doen om te bekijken waar het probleem zit dan hoor ik het graag. Ik heb zelf helaas iets te weinig verstand van dit probleem om zelf van alles te checken.

Alvast bedankt voor het lezen,
Gr. Tom.

PS: dit topic staat ook ondre 'overige hardware' maar daar hoort hij niet thuis. Vandaar dat ik hem nogmaals plaats, maar dan hier.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 11:39
Check 1: Probeer toch aan een andere voeding te komen
Check 2: Zijn er ergens kapotte/lekkende condensatoren?

Computer says no

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult moeten gaan testen. Zie de FAQ, specifiek de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga aan de slag :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Probeer je CPU eens extreem te underclocken, zodat je kan checken of het aan het voedingsgedeelte van je CPU ligt. Zet ook Intel Speedstep eens uit, zodat je niet steeds wisselt van powerstates, wellicht vinden de mosfets op je mobo dit niet tof en knalt t zaakje er soms uit als hij moet wisselen van powerstate.

Voor de rest de standaard suggesties... test met 1 reepje ram, met alleen je vidkaart, 1 hdd etc. Wellicht ken je iemand waarbij je jou PSU kan testen !? Ipv dat iemand zijn PSU moet uitbouwen en naar jou moet komen, succes

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:12

silitek

Tubes Only

Met dit soort "vage" narigheden kun je het beste het systeem filteren door andere hardware. Te beginnen met PSU. Lijkt me een spanningsverval/dip. Gevoelmatig zeg ik voeding maar Mobo is ook niet uitgesloten. Verder hoe is het systeem gebouwd?..indien PC boer de boel uitbouwen en buiten de kast een proefopstelling maken. Compjoeters die kuren hebben, afvinken van hardware.

Succes!

Edit: Nu ik er wat langer overheen kijkt, Koeling hoe zit het daarmee? CPU koeler eens checken. Omdat die snel uitvalt thermo beveiliging CPU slaat aan. Dat ding eraf schoonmaken, nieuwe koelpasta erop AS 5 b.v en nog eens kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door silitek op 11-08-2009 18:35 ]

Tubes....It's what make music music!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zet eerst eens de reboot na BSOD uit en kopiëer/plak dan de hex code eens in Google.

Zal wel een driver probleem zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-08-2009 18:25 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TomBigz
Hey,

Bedankt voor de handige tips tot nu toe. Ik zal er zeker eens mee aan de slag gaan. Misschien is het ook handig te vermelden dat mijn PC nu alweer 1,5 jaar draait en dit probleem pas recent is. Daarnaast is het in ieder geval GEEN hitte probleem, geen 1 onderdeel wordt echt heet tijdens het gamen (niet boven de 55 graden). Kan ook vrijwel geen stof vinden binnenin de computer. Alles is vrijwel schoon. Het lijkt mij ook geen probleem van mijn videokaart of geheugen. PC ziet nog steeds keurig 3GB ram, videokaart heeft de aller laatste drivers (ati HD 3870).

Mijn eigen gevoel gaat ook uit naar de PSU, kan helaas niet echt 1,2,3 iemand die een PSU te leen heeft dus ik zal maar eens een nieuwe bestellen. Maar eerst nog even wat anders proberen natuurlijk.

Owja.. misschien is dit ook handig om te weten: Soms tijden het gamen (eigenlijk alleen in World of Warcraft) begint de game ineens flink te haperen en hele erge FPS drops. In combinatie daarmee begint mijn muis ook ernstig heen en weer te 'schieten' alsof er een vuiltje onder de laser zit, wat echter niet het geval is. Dit gebeurt ook alleen pas recentelijk. Soms freezed het spel zelfs en kan ik helemaal niks meer dan alt +ctrl + delete. Zou dit ook met mijn 1e probleem te maken kunnen hebben of ligt dit aan iets totaal anders?

@ Ing_buttje: Het lijkt mij geen softwarematig probleem maar hardware matig. Ik heb namelijk geen last van BSOD :)

[ Voor 4% gewijzigd door TomBigz op 11-08-2009 19:04 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

heb je het al uitgezet?

En loop je Windows System\Application Log eens na. Misschien kom je daar aanwijzingen tegen.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 11:39
Heb je al je condensatortjes gecheckt op je moederbord?
Wanneer zo'n dingetje geknapt is en lekt, kun je echt hele rare problemen krijgen.
En als ik dit zo hoor vind ik het heel op een instabiel mobo lijken.

Computer says no

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. eerder defect geheugen.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 18:15

Metzie

Nyaano !

TomBigz schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:00:
@ Ing_buttje: Het lijkt mij geen softwarematig probleem maar hardware matig. Ik heb namelijk geen last van BSOD :)
Mischien heb je wel last van een BSOD, maar merk je er niks van. Vanaf Windows 2000 en hoger staat standaard ingesteld dat je computer direct herstart na een crash. Je zal het beruchte blauwe scherm dus niet meer zien. Wel wordt er een bericht aangemaakt in je systeemlogboek.

Check dus je systeemlogboek en/of zet je auto-reboot functie uit.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

;)

edit:
niets wat in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter niet genoemd wordt trouwens.

[ Voor 103% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-08-2009 12:01 ]

• TomBigz
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik heb net de memtest86+ afgenomen (40 minuten lang) en niks raars tegen gekomen. 'Helaas' is dat het probleem niet, zou relatief goedkoop te fixen zijn. HDD ben ik nu ook aan het fitness testen, uitslag weet ik nog niet. Heb ook mijn moederbord bekeken op lekkende/opgezwolle condensatoren wat ook niet van toepassing is. Ik zal nog wel even de stress test gebruiken voor mijn Ati HD3870 van Asus (standaard overgeklokt). Echter denk ik dat daar ook niks uit zal komen: Tijdens het spelen van World of Warcraft zie ik geen 1 onderdeel boven de 60 graden stijgen. Als ik hierna dus nog steeds niks gevonden heb zal het dus echt tussen de PSU en het moederbord liggen. Het zou natuurlijk erg fijn zijn om een tijdelijke donor voeding te regelen zodat ik echt met zekerheid kan zeggen wat nou het probleem is. Helaas kan ik er niet zo snel eentje regelen. Misschien dan toch maar een nieuwe voeding kopen.

Mocht zelfs dat niet het probleem fixen lijkt het mij dat het moederbord het probleem geeft. In dat geval zal ik een mooi bordje kopen en eens gek doen met wat upgrades hehe.

Thanks tot zover, en mocht er bij jullie nog iets te binnen schieten hoor ik het maar al te graag (hoe ik bijv mijn mobo en of voeding kan testen).

Greetz, Tom

PS: Ben ook het topic van ''hangen en opstartproblemen'' aan het doornemen. Kijken of ik daar nog iets uit kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door TomBigz op 12-08-2009 16:48 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 14:33

Pathogen

Shoop Da Whoop

Stap 1: backup je belangrijke data nu het nog kan ;)

Stap 2: zet, zoals gezegd, de optie uit om automatisch te herstarten bij een fout. Daarna kun je zien of er iets hangt of dat je er ook een BSOD bij krijgt. Schrijf de informatie van die BSOD op als je er een krijgt.
Je zegt dat je geen BSOD krijgt, maar omdat je PC direct afsluit/reboot, kan het dus zijn dat je die BSOD gewoon niet ziet, vandaar dat je die optie eerst even uit moet zetten.

Persoonlijk lijkt me uitvallen en niet direct (na 10 seconden zoals je zegt) opstarten een probleem met de voeding. Nu lijkt het me wat onwaarschijnlijk aangezien Corsairs niet vaak uitvallen en goed beveiligd zijn, maar het zou natuurlijk kunnen. Probeer eens met zo weinig mogelijk onderdelen op te starten en te kijken of er dan nog iets fout gaat?

• TomBigz
Update: Net Fitness test gedaan voor me HDD, alles gewoon goed. Wel een foutje na de reboot. Kwam een melding in beeld dat er hardware en/of software gewijzigd was en dat daardoor Windows niet kon worden opgestart. Nu werd mij aangeraden de Windows CD erin te doen om de OS te herstellen, of indien de stroom was uitgevallen om gewoon Windows normaal op te starten. Nu heb ik maar Windows gewoon proberen op te starten. Hij doet het wel gewoon en voor de rest geen probleem, maar toch verdacht. Nijg dan toch wat meer naar een moederbord probleem?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Voordat je nou voor niks heel je pc overhoop haalt met het risico dat je nog meer molt ..
.. dóe dat nou voor de gein eens :/

[ Voor 64% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-08-2009 17:56 ]

• TomBigz
Ik heb die al uitgezet maar sindsdien nog geen uitval probleem gehad. Toch betwijfel ik het of ik een BSOD te zien zal krijgen. Maar we wachten het af.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PC random uitval probleem

Crossposten is op GoT niet toegestaan - één topic per vraag is voldoende. Denk je dat een topic verkeerd staat? Maak even een topicreport aan, dan kunnen we het verplaatsen. Dubbel geplaatste topics gaan sowieso dicht - zo ook deze :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.