Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 22:19
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden op bol.com een Creative Zen EZ 100 gekocht voor €60,-. Wat blijkt nou: de EZ 300 (die 20 euro duurder is, maar wel met fm-radio en ingebouwde speaker) heeft precies dezelfde hardware, behuizing, en volgens mij ook dezelfde firmware.
Je kunt de Creative Zen EZ 100 vrij eenvoudig open maken. Er is bijna helemaal geen lijm gebruikt ( _/-\o_ voor Creative). Daarna kun je 2 schroefjes losmaken en heb je hem helemaal uit elkaar gehaald.
- Een voorkant
- Een printplaat met beeldscherm, knoppen, microfoon, usb- en oortjes aansluiting
- Een achterkant

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_20090811174104929963592.jpg

Op de plek waar bij de EZ 300 een speaker zit, zit bij mijn EZ 100 een stukje rubber om ervoor te zorgen dat er langs het gat van de speaker geen vuil in komt. Verder zit op de achterkant van de printplaat 2 soldeerpunten met het opschrift: spk+ en spk-.

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_200908111741051636695139.jpg

Dat zullen wel de aansluitingspunten zijn van een eventuele speaker (spk = speaker). Ik ben erg nieuwsgierig of het mogelijk is om daar een speaker op te solderen, ik heb een setje oortjes uit elkaar gehaald en wat blijkt nou, er staat helemaal geen plus of min op. Er loopt een er aan vast gesoldeerd oranje draadje en een blauw draadje naar toe.
Nou is mijn vraag: Weet iemand of ik deze speaker uit een setje oortjes kan gebruiken? En wat de plus en min is (de oranje of de blauwe). De voltage van de Li-Poly acuu is 3.7 Volt, met max 550 mA, misschien dat dat kan helpen... Ik heb de 8 GB versie.

Huismus
Alvast TIA (Thanks In Advance)

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Weet iemand of ik deze speaker uit een setje oortjes kan gebruiken?
Absoluut. Of je er iets aan heb is een tweede, want hoe wil je je EZ100 wijsmaken dat hij het geluid over de speaker moet gooien? Afgaande op mijn ervaring met mijn Creative Zen Vision is de functie 'luidspreker' een softwarematig onderdeel van het optie menu, en ik kan mij niet voorstellen dat Creative die optie "vergeten" zijn te verwijderen bij een apparaat die helemaal geen speaker heeft.

Maar wie weet, in ieder geval, tweakse ;) .

[edit]
Overigens kan je gerust (dynamische) speaker(tje)s 'omgekeerd' aansluiten, er komt toch wel geluid uit. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SirNobax op 11-08-2009 23:18 ]

Pentaxiaan

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 22:19
Bedankt voor je snelle reactie Sirnobax,
Ik denk dat het wel lukt. Als je in de handleiding kijkt, of in de 'informatie' (een functie die bij systeem zit) kijkt zie je 'Mosica EZ-series' staan. Ook bij de update van de firmware en bij de overdracht tussen mijn EZ-100 en Creative Center staat Mosica EZ-series. Ik heb zo'n idee, dat de firmware tijdens het opstarten kijkt naar 'aangesloten' hardware en vervolgens geen speaker aantreft en er dus ook niks mee doet. Volgens Creative zou je, als je in een EZ-300 er een koptelefoon oid instopt, houd hij automatisch op met gebruik van de speakers, dus het zal ook wel andersom werken.
;)
Mijn vraag was eigenlijk; hoe kan ik de polariteit achterhalen van mijn uitelkaargehaalde (gemolde is zo'n groot woord) oortjes? En produceren ze dan genoeg db's om het echt als speaker te gebruiken. Of knallen ze meteen uit elkaar omdat ze niet tegen de voltage kunnen? Mijn ervaring is dat de voltage in al die apparatuur gelijk is, alleen gebruikt het ene apparaat gewoon meer watt.

Ik hoop dat dit duidenlijk is; 8)7

Ik snap niet precies wat je bedoeld met
Overigens kan je gerust (dynamische) speaker(tje)s 'omgekeerd' aansluiten, er komt toch wel geluid uit.
Ik heb zelf losse speakers die op 4 AAA batterijen werken. Mijn (erg) oude MP3 speler werkte daar ook op, dus het was helemaal niet vreemd, dat opladen. Alleen mijn EZ heeft een ingebouwde accu, en als de batterijen van mijn boxjes bijna leeg zijn, gaan ze heel vreemd kraken. En ze zijn nou niet bepaalt portable :|
I'm always looking for an easier way Huismus

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Huismus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:39:
Bedankt voor je snelle reactie Sirnobax,
Mijn vraag was eigenlijk; hoe kan ik de polariteit achterhalen van mijn uitelkaargehaalde (gemolde is zo'n groot woord) oortjes? En produceren ze dan genoeg db's om het echt als speaker te gebruiken.
De polariteit is niet belangrijk, als je het "verkeerd" zou doen, dan zal de driver in omgekeerde fase muziek uitspugen (wat waarschijnlijk precies hetzelfde klinkt als je het wel "goed" zou aansluiten). Dat oordopje is een dynamische speaker, dus ipv dat de conus naar buiten zal gaan, gaat hij naar binnen bij omgekeerde fase.
Geen probleem dus.

Tevens zal Creative precies zo'n zelfde mini-speakertje gebruiken als jij, er is immers niet zoveel plek. Die speakertjes klinken sowieso al beroerd en zeer zacht, dus verwacht niet dat je oorverdovende muziek zal kunnen spelen met je getweakte Zen. Mijn Creative Zen Vision (PMP) is ook absoluut niet te horen zodra je niet meer in een stille kamer ben.
Ik gok dat het geluid van de speakers slechts marginaal harder zal zijn dan je oordopjes op max, aangezien er vast geen 2e versterkercircuit zit ingebouwd. (ook totaal niet kosten efficient)
Huismus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:39:
Ik snap niet precies wat je bedoeld met:
Het bovenstaande bedoelde ik dus. ;)

Pentaxiaan