CD-Rewriter

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 23:30
Hallo Mensen,

ik kocht een Cd-Rewriter, prachtig, leuk, helemaal te gek, oké, na een paar cd'tjes branden gebruikte ik dat ding bijna niet meer, ik kocht een maandje later een nieuwe harde schijf, erin, whopaah, kom ik na een week erachter (van de nieuwe harde schijf) dat m'n cd-rewriter niet meer kan branden...
ik heb alles geprobeerd, en ik snap het nu niet meer:

nu heb ik:
Harde Schijf (Primary Master)
CD-rom speler (Primary Slave)

en m'n cd-rewriter heb ik allemaal al geprobeerd (Secundary Master, Secundary Slave, Secundary Cable Select, Primary Slave)

ik snap het niet meer, en dus ik die cd-rewriter aan een vriend geven om te testen, hij leesde wel bij hem CD's, maar branden lukte niet, nou, hij naar z'n werk, pleurt die kreng op z'n werk erin, alles deed het "PRACHTIG"...

Nu mijn vraag, wat is er aan de hand?

probleem:Hij leest geen CD's, kan dus ook geen CD's branden omdat ie denkt dat er geen CD in zit.

Philips Cd-Rewriter, 24x4x4(oem)

... hij draaid op een AMD K6(2) 400, Chaintech moederbord (5xxx serie), op 128 sdram...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Plug die CD-Rom dan voor de gein eens in de SECUNDARY IDE... Primair....

• RedHat
Op vrijdag 02 maart 2001 10:49 schreef wfvn het volgende:
Plug die CD-Rom dan voor de gein eens in de SECUNDARY IDE... Primair....
even proberen..

------------

nee, werkte niet :'(
ideeën?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ehm... kgloof dat ik niet goed heb gelezen... en bovendien een foutje gemaakt... verder geen vernietigende gevolgen voor jou (pfjew)

Maar wat ik bedoelde was dus:
HDD als MASTER op Primaire IDE
en je
CD-ROM als MASTER op je Secundaire IDE....

Maar volgens mij heb je dat al geprobeerd als ik je verhaal begrijp (na de 2e keer lezen dus)

• RedHat
Op vrijdag 02 maart 2001 10:55 schreef wfvn het volgende:
Ehm... kgloof dat ik niet goed heb gelezen... en bovendien een foutje gemaakt... verder geen vernietigende gevolgen voor jou (pfjew)

Maar wat ik bedoelde was dus:
HDD als MASTER op Primaire IDE
en je
CD-ROM als MASTER op je Secundaire IDE....

Maar volgens mij heb je dat al geprobeerd als ik je verhaal begrijp (na de 2e keer lezen dus)
ja ik heb alles al geprobeert, :)

Verwijderd

Onder win2k wilde mijn brander op een gegeven moment ook niet meer lezen en schrijven. Het bleek te komen door de via 4in1 drivers (ik geloof met name de ide bus controller; toen ik die had ge-uninstalled deed ie het weer prima).

• RedHat
ik heb m'n IDE bus al 324234 X geuninstalled, kom je in windows, instalt ie zich weer automatish... en nog gene CDrw :(

ja, hij leest geen cd's

Verwijderd

Als je de VIA drivers installeert, krijg je bij de IDE soms een optie om de MPD of de andere versie te installeren. (Hangt af van de versie)

Heb je de MPD soms geprobeerd?, die werkt namelijk niet voor branders.

Dat kun je daaraan zien, dat de IDE poort bij Apparaatbeheer als een SCSI wordt gezien.

Probeer anders in de BIOS de writer op PIO-mode 4 te zetten (Ultra DMA dus Disabled) en in Windows bij Apparaatbeheer het vinkje bij DMA weg te halen.

Als je PC opstart, zie je dan wel dat de CD vanuit de BIOS wordt gedetecteert ??

Verwijderd

Ehh oeps :+

Nog een tip, gebruik niet een ATA66 of ATA100 kabel voor de writer, maar een gewone ATA33 kabel. En het liefst als Secundary master met de HD als Primary master. Dat is voor het testen wel zo handig, anders zit je misschien met meerdere problemen tegelijk.

(Sommige combinaties werken gewoon niet. M'n Aopen 40x CDrom wil niet op één kabel met m'n RICOH Brander of Maxtor HD, wel met m'n WD HD's. of een Panasonic brander.....)

Laat dus andere HD's en CD-Roms / DVD spelers even weg. ALs de boel eenmaal werkt kun die later weer proberen aan te sluiten.

• RedHat
ah.... dat heb ik al geprobeerd

Hd1 en CD-RW op primairy, master+slave...

ik ga ff dat dma enzo en dat pio mode doen...

Verwijderd

Ehm.......... je bent toch niet vergeten om je cd-writer zelf op slave te zetten ( aan de achterkant van je writer)

Sorry, niet goed gelezen ( kon het mij ook bijna niet voorstellen :) )

• RedHat
pio mode 4 = geen resultaat..]
writer doet het nog wel, bij een vriend kon ie niet goed branden (wel brandden maar niet 100%)... en op z'n werk deed ie het heeel goed
Pagina: 1