Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik ben zo ontevreden over mijn Asus eee pc dat ik er eigenlijk gewoon van af wil.

Er wordt mij als simpele gebruiker een systeem verkocht wat gewoon niet werkt.

De eee 901 komt met 12 gigabyte hardeschijfruimte. Laten ze je denken... De C schijf is namelijk een vaste partitie van ongeveer 3,7 gig.

De eee 901 komt voorgeïnstalleerd met windows xp, en nog een zooitje software van Asus zelf.

Direct is de harde schijf bijna vol. Ik heb slechts één programma op de C-schijf geïnstalleerd, en dat is puur omdat mijn antivirus niet op d geinstalleerd kan worden.

Bij een schone install heb ik eerst alle asus software die er gratis bij mee komt van af gegooid. Je begint dan misschien net met 500mb nog vrije schijfruimte.

Als je eenmaal een maand met het systeem aan het werk ben, heb je zomaar nog ineens maar 30 mb schijfruimte of minder, en wordt het systeem extreem traag en valt er bijna niet meer mee te werken. Het enige wat ik er mee doe is internetten en office gebruiken (wat op d geinstalleerd staat). Al mijn documenten staan ook alleen op d opgeslagen. De reden waarom de schijf vol loopt is voor een groot deel door de updates die windows xp zelf steeds automatisch download en uit voert. (en dat kan ik wel uitzetten, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat ik de nieuwste beveiligingsupdates niet binnen krijg).

De nieuwste update IE8 kan hij niet eens meer uitpakken (maar heeft hij wel gedownload). Programma's als adobe reader kan ik niet gebruiken, omdat deze alleen op c geinstalleerd kan worden en daar heb ik geen ruimte.

Schijfopruiming en fouten uit de schijfindexering halen heeft allang geen nut meer. Heer valt niks meer te winnen. Ook al zo vaak oude update installatiebestanden van de pc verwijderd, maar elke keer als ik het hele zootje opnieuw formateer en installeer kan ik hooguit een maand normaal werken voor het systeem weer compleet vol zit en er gewoon echt niet meer mee te werken valt.

Het systeem heeft nog garantie en is nog geen jaar oud. Denken jullie dat ik op grond van dit verhaal de pc kan retouren? Er is mij (als simpele gebruiker) namelijk gewoon een product verkocht waar niet mee te werken valt.

Ik weet dat als ik me er echt in ga verdiepen misschien wel XP light versies te vinden zijn, en truucjes dat ik misschien die ene 20 mb van het installatie bestand van windows xp sp3 nog van de schijf kan verwijderen, maar ik heb het juist gekocht als simpel systeem waar gewoon makkelijk mee te werken moet zijn, en dat is hier nou eenmaal niet het geval. In illegale software of tweak praktijken heb ik met dit systeem helemaal geen zin in (en dan kunnen ze al helemaal niet van een koper verwachten).

Ik hoor graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Is asus dan de persoon die hier windows op installeert?
Het staat mij bij dat asus die dingen met xandros (linux) levert, en dat de winkel die de boel verkoopt er windows op zet. (of loop ik achter?) Dat zij de xp partitie dan zo klein maken is niet slim.

Als ik jou was zou ik de windows cd erbij pakken de boel opnieuw installeren. 1 partitie aanmaken, dan heb je ruimte genoeg. Extra ruimte nodig? geheugenkaartje erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 11-08-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zou een mooi verhaal worden na zo'n lange tijd..
Zou ik er ook eentje kopen, mooi meenemen op vakantie en daarna zeggen 'ja bevalt niet'..

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 15:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Tja, ik snap niet helemaal waarom je niet gewoon een keer een nieuw partitieschema hebt aangemaakt. Dan ben je toch van je probleem af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arymniteron
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
Kan je die partitie niet gewoon groter maken?
Edit: te laat :P

[ Voor 17% gewijzigd door arymniteron op 11-08-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 21:14
swtimmer schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:57:
Tja, ik snap niet helemaal waarom je niet gewoon een keer een nieuw partitieschema hebt aangemaakt. Dan ben je toch van je probleem af?
Precies wat ik dacht bij het lezen van het verhaal.

Terugbrengen gaat in ieder geval niet lukken na zo'n lange tijd (Aangezien TS zegt dat hij nog net binnen de garantietermijn valt).

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

nils_vdg schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:48:
Het systeem heeft nog garantie en is nog geen jaar oud. Denken jullie dat ik op grond van dit verhaal de pc kan retouren?
OMG..... :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Hoe lang heb je het apparaat al? Als je em al bijna een jaar bezit dan ben je misschien een beetje laat met retourneren.

Is de som van alle partitiegroottes wel 12GB? Dan ben je wat dat betreft niet opgelicht. Dat je HDD snel volloopt is natuurlijk een ander verhaal, maar dat had je kunnen weten bij de aanschaf. Eventueel kun je er 1 partitie van maken.

Wel eens over een ander besturingssysteem nagedacht? Ubuntu netbook remix schijnt het erg leuk te doen op netbooks. Internetten en office hoort dan geen probleem te zijn.

Als je toch bij Windows wilt blijven kun je ook eens kijken naar wat lichtere alternatieven voor bepaalde programma's, zoals bv Foxit ipv Adobe Reader.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben zo ontevreden over mijn Asus eee pc dat ik er eigenlijk gewoon van af wil.
[...]
Ik hoor graag jullie mening.
Dat dit een erg grappig topic is. Partitietabel aanpassen, en eerst logisch nadenken. Als je dit verzoek bij de winkel doet wordt je weggehoond, ik hoop dat je dat ook begrijpt.

- Een auto na een jaar terugbrengen omdat de kofferbak te klein is
- een fiets na een jaar terugbrengen omdat het zadel niet lekker zit

;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het systeem heeft nog garantie en is nog geen jaar oud. Denken jullie dat ik op grond van dit verhaal de pc kan retouren?
Wat denk je zelf?
Garantie heb je alleen op defecten, niet op klant tevredenheid.
Retourneren zonder opgaaf van redenen kan doorgaans alleen max 7 dagen na aankoop bij een online webshop. (Wet Koop op Afstand)
Aangezien je blijkbaar niet tevreden bent over het product, zou je naar de winkel terug kunnen gaan en hen het probleem voorleggen.
Misschien zijn ze hééééééél coulant en krijg je het aankoop bedrag terug. Maar ik denk dat de kans dat je door de bliksem wordt geraakt groter is.
In een ander geval zijn ze ook hééééél coulant als je bij dezelfde winkel een ander product aanschaft en zij het aankoop bedrag van je eee 901 verrekenen. Ook hiervan acht ik de kans erg klein.
Andere opties mag je zelf nog bedenken.
Maar ik denk dat ik weet wat het wordt: jij blijft zitten met die eee 901.
Tip: Marktplaats, of bedenk een oplossing.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn we weer lekker kortzichtig met z'n allen, gewoon de user afbranden zonder beperkt te worden door een gebrek aan kennis.

De 901 heeft 2 SSD's intern zitten. Een snelle van 4GB, hierop installeer je het OS en een (wat tragere) van 12GB, hierop zet je je data.

Herpatitioneren heeft dus ook weinig nut aangezien het gaat om 2 losse schijven.

De fout die de TS maakt is om z'n programma's ook op die kleine 4GB schijf te zetten, dat gaat niet werken, daarvoor is de 12GB tragere schijf.

Overigens denk ik niet dat TS kan retourneren, maar ik ben geen expert op dat gebied.

(En het is Asus die die dingen gewoon met XP uitlevert, de Linux varianten bleken niet populair in Europa en worden hier dus ook zo goed als niet meer verkocht)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2009 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:40
Je bent niet tevreden met de laptop omdat de indeling van partities - die gewoon door jan-en-alleman aangepast kan worden - niet erg doordacht is door de fabrikant?

Windows groeit na gebruik erg (vooral Vista, maar daar hebben we het nu niet over). Goed, Asus heeft de C partitie erg klein gehouden. Opzich is er met 3,7 prima te werken op een C schijf voor puur Windows en de apps op D.

[ Voor 18% gewijzigd door Sypher op 11-08-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me niet dat je hem nog terug kan brengen :) Ik heb een Acer AAO met 8 Gb en die is toch echt groot genoeg. Volgens mij heb ik 3 GB in gebruik momenteel inclusief software en wat bestanden. Je zou er een gestripte versie van Windows XP op kunnen zetten, er zijn versies die minder dan 100 MB innemen (wordt met updates wel langzaam steeds meer natuurlijk).

Je kan hem natuurlijk verkopen en een andere netbook met harddisk kopen, dat is waarschijnlijk beter geschikt voor jouw gebruik. Ik heb mijn ouders een netbook met SSD ook afgeraden omdat ik gewoon weet dat ze daar problemen mee krijgen (ondanks dat ze blijven zeggen dat ze alleen maar een beetje willen e-mailen en internetten, maar ik heb dat al een paar keer gezien met hun vorige pc's ;) )
Sypher schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:11:
Je bent niet tevreden met de laptop omdat de indeling van partities - die gewoon door jan-en-alleman aangepast kan worden - niet erg doordacht is door de fabrikant?

Windows groeit na gebruik erg (vooral Vista, maar daar hebben we het nu niet over). Goed, Asus heeft de C partitie erg klein gehouden. Opzich is er met 3,7 prima te werken op een C schijf voor puur Windows en de apps op D.
Er is al een paar keer gezegd dat het geen partities zijn maar fysiek gescheiden ssd's. Onder Linux zou je het nog wel op een schijf kunnen laten lijken maar dat wordt niet gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 11-08-2009 17:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:11:
De 901 heeft 2 SSD's intern zitten. Een snelle van 4GB, hierop installeer je het OS en een (wat tragere) van 128GB, hierop zet je je data.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:18:
Er is al een paar keer gezegd dat het geen partities zijn maar fysiek gescheiden ssd's. Onder Linux zou je het nog wel op een schijf kunnen laten lijken maar dat wordt niet gebruikt.
Dat kan onder Windows ook hoor, op veel verschillende manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan onder Windows ook hoor, op veel verschillende manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:40

[...]

Vervang het woord partitie door schijf en je hebt hetzelfde resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:11:
Wat zijn we weer lekker kortzichtig met z'n allen, gewoon de user afbranden zonder beperkt te worden door een gebrek aan kennis.

De 901 heeft 2 SSD's intern zitten. Een snelle van 4GB, hierop installeer je het OS en een (wat tragere) van 12GB, hierop zet je je data.

Herpatitioneren heeft dus ook weinig nut aangezien het gaat om 2 losse schijven.

De fout die de TS maakt is om z'n programma's ook op die kleine 4GB schijf te zetten, dat gaat niet werken, daarvoor is de 12GB tragere schijf.

Overigens denk ik niet dat TS kan retourneren, maar ik ben geen expert op dat gebied.

(En het is Asus die die dingen gewoon met XP uitlevert, de Linux varianten bleken niet populair in Europa en worden hier dus ook zo goed als niet meer verkocht)
Dat klopt inderdaad. Het zijn 2 SSD's en die waar XP op geinstalleerd is is net groter als 3,5 gig.

Terug brengen op basis van "garantie" is inderdaad niet wat ik wil. Waar het mij om gaat is dat je als consument zeer goed beschermt bent, zo stelt de wet dat een product moet voldoen aan bepaalde verwachtingen.

Ongeacht hoe oud het apparaat is, is de verkopende partij verantwoordelijk voor het product. Zelfs buiten de garantie om!!

En natuurlijk kan je met tweaks misschien wel het één en ander voor elkaar krijgen, maar in de asus zit geen cd-rom speler, ik heb geen grote geheugensticks in huis, en ik ben een "simele gebruiker" met weinig kennis om er zelf aan te gaan zitten tweaken.

Tuurlijk, als ik geen coulance vanuit de winkel meer kan verwachten ga ik wel zelf naar deze tweaks kijken, maar daar heb ik nu dus juist geen zin in, en ik ben ook van mening dat een verkopende partij niet mag verwachten dat ze een consumentenproduct verkopen wat alleen juist werkt na het tweaken van het systeem.

Op grond daarvan wil ik dus gaan proberen het product te retouren.

De reden waarom ik er laat mee ben is dat je na de eerste 2 maanden het systeem in een hoekje gooit omdat je de pest er in hebt dat het niet werkt. Nu na een tijdje ga je er toch weer mee aan de slag, weer het hele systeem opnieuw installeren, maar helaas zonder resultaat. Ik kan het systeem wel weer in een hoekje donderen en er niet meer mee werken, maar dat kan toch niet echt de bedoeling zijn, daarvoor heb ik hem niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nils_vdg schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:34:
[...]
De reden waarom ik er laat mee ben is dat je na de eerste 2 maanden het systeem in een hoekje gooit omdat je de pest er in hebt dat het niet werkt. Nu na een tijdje ga je er toch weer mee aan de slag, weer het hele systeem opnieuw installeren, maar helaas zonder resultaat. Ik kan het systeem wel weer in een hoekje donderen en er niet meer mee werken, maar dat kan toch niet echt de bedoeling zijn, daarvoor heb ik hem niet gekocht.
Verkoop hem en koop een andere met harddisk ipv ssd. Je kan wel eisen hebben als consument, maar het ding is nooit aan je verkocht als zijnde volwaardige notebook.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 11-08-2009 17:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, dat je geen zin hebt om te tweaken maakt het niet opeens het probleem van de winkel, en na een jaar is het allang niet meer billijk om te gaan klagen.

Het vraagt trouwens helemaal geen moeilijke tweaks om de C-schijf wat op te schonen. Zet de pagefile en de hibernate-file op D en je hebt zo >1 Gb vrijgemaakt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sorry maar je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Jij als consument kan niet achterover leunen, alles kopen en daarna pas onderzoek gaan doen naar het geen je gekocht hebt.
EeePC 900 Win and also comes in two versions: one with a total storage of 12 GB (one 4 GB SSD and one 8 GB SSD) and one with 16 GB (on a single SSD).
Jij hebt de eerste versie gekocht, je wist wat je kocht en ging er mee akkoord. Als jij er niet tevreden mee bent had je dat veel eerder moeten noemen of beter onderzoek moeten doen. XP kan prima draaien op 4GB zolang je updates en je pagefile uitzet. Dat jij dat niet kan is een ander verhaal.

Een consument heeft zelf ook een onderzoeksplicht, je kan niet zomaar een willekeurige TV kopen en na een jaar klagen over beeldkwaliteit, dat heb je zelf kunnen zien. Zo ook in dit geval, je hebt zelf de informatie kunnen opzoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:06
Simep antwoord: Nee. Je zou het misschien aan de hand van www.consuwijzer.nl kunnen proberen, maar dat wordt dan een gehoorlijk rechtzaak en ik denk niet dat je sterk in je schoenen staat met de beperkte opslagcapaciteit die je vanaf het begin wist te krijgen. In dat soort gevallen moet je echt hard maken dat je onjuist bent ingelicht, iets dat mij uitermate lastig lijkt. Dus het meest simpelen antwoord is en blijft Nee. 2e hands verkopen is way makkelijker ;)

Ik gooi het topic op slot omdat veel posts toch offtopic zijn. Mocht nog wel wat meer info willen dan kun je een nieuw topic in Shopping Forum openen, het forum dat hiervoor is bedoeld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.