Belangrijke Must-See Videos:
http://www.youtube.com/watch?v=gjAxGVH1JOM
http://www.youtube.com/watch?v=0PS_vu-WBb0
http://www.youtube.com/watch?v=WJ1Rz2clLS0
http://www.youtube.com/watch?v=gi8pssf8py0&
De valk, een van de grootste vijanden van de muis, is nu gearriveerd op de PC. Deze “muis-killer” is zoals de naam al zegt, een controller dat de muis hoort te vervangen bij het gamen. De Novint Falcon en soortgelijke technieken worden al jaren in o.a. de medische sector gebruikt en maakt langzaam maar zeker een wending naar gaming. De falcon is een 3D-muis, behalve een X en een Y as, biedt het ook een Z as, diepte. Dankzij deze diepte kun je preciezere bewegingen doen, meer force feedback en er zijn nog veel meer andere leuke dingen.
Een voorbeeld hiervan is de force feedback die dit apparaat kan geven. Zoals in de afbeeldingen is weergegeven, is er een ‘pistol-grip’ aan vast gemaakt. De Falcon heeft op dit moment een bol-grip en een pistol-grip, en er komen er vast nog meer aan in de toekomst. De verschillende grips kun je heel makkelijk los en vastkoppelen, zonder problemen. De pistol-grip is vooral bedoelt in shooters, zoals Team Fortress 2 en Left 4 Dead. Het richten gaat in principe hetzelfde als bij een normale muis, alleen i.p.v horizontale bewegingen gaat het verticaal. Naar boven is dus echt naar boven, en naar links is dus echt naar links. De echte toevoeging zit ‘m echter in de Z as. Dankzij deze Z as ‘voel’ je als het ware de terugslag van een geweer. Schiet je bijvoorbeeld met een shotgun, voel je de terugslag, en als je alle settings op max hebt staan, wordt je arm redelijk weg geslingerd. De Falcon is uiterst gevoelig, en zelfs de kleinste bewegingen detecteert hij, maar diezelfde kleine bewegingen kan hij ook als feedback geven. Neem bijvoorbeeld de Heavy Weapons guy in Team Fortress 2, voordat je begint met schieten moet de minigun eerst ‘warm-spinnen’, de Falcon geeft je dat gevoel van het spinnen door heel vaak heel hard te trillen. Als je vervolgens echt begint te schieten veranderd de feedback in kleine terugslagen op de maat van het geweer. Dit gaat dus uiterst nauwkeurig en geeft een veel betere ervaring.
De Falcon kun je bij meer games gebruiken dan alleen shooters. Zo kwam mijn Falcon met een bundle met aantal kleine games die de Falcon goed benutten. Zo zit er een Tafeltennis game bij, waar je dus met de Z as van de Falcon naar voren slaat of je padje naar achteren beweegt, en voel je het balletje als je raak slaat. Bowlen is een andere minigame die best vermakend is. Dit is natuurlijk niet helemaal echt, want dit apparaat kan natuurlijk niet een bowlingbal van 10kg simuleren, waaraan je een swing geeft van 5 meter. Toch geeft het dat extra beetje diepte en de ‘feel’dat je echt aan bowlen bent. Ook kwam de bundle met het gratis Penumbra Overture. Een horrorspel waar ik op het moment vast zit, en niet verder kom, maar die de Falcon zeer goed gebruikt. Je kunt objecten in de spel vast pakken, en vrij door de 3D ruimte bewegen, dus inclusief diepte. Om even een snel voorbeeld te nemen, je hebt een hamer een een ton. Je moet iets hebben en moet je dus die ton kapot slaan. Dit doe je door realistische bewegingen na te doen alsof je echt op de ton met die hamer slaat. Daarbij voel je ook het gewicht van de hamer zelf en de impact van het slaan. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, maar voelen zegt in dit gevaal meer dan een duizend plaatjes.
Dit is een apparaat dat je moet voelen. Het voegt veel toe en samen met een 3D bri lijkt me dit geweldig. Novint zelf is ook een zeer goed bedrijf uit mijn ervaring. Customer support helpt je graag op weg en zijn zeer goed. De CEO van Novint zelf, tomnovint, is zelf ook zo geschift om op bijna elk forumpost te antwoorden op zijn forum (www.novint.com). Zelf heb ik dit nog amper meegemaakt, en dit was een van de rede dat mij overhaalde dit product te kopen. Hij geeft om zijn klanten en je krijgt echt het gevoel dat er naar je geluisterd wordt. Het bedrijf is dus zeer vriendelijk en let goed op zijn klanten. Zo hadden ze onlangs nog een wedstrijd, waarbij mensen met een muis het konden opnemen tegen iemand van het bedrijf zelf, die met een Falcon speelde. Degene die van de medewerker wonnen konden een gratis Falcon verwachten. Deze wedstrijd was om aan te moedigen dat de Falcon ook competief gebruikt kon worden. Dat brengt me op het volgende punt. De Falcon is zeer gevoelig en met de juiste skills kan dit inderdaad tijdens competities gebruikt worden. De Falcon valt in de meeste shooters geheel in te stellen, van stijfheid tot gevoeligheid en van het intensiteit van de feedback tot de ‘muur’. Deze ’muur’ kun je vergelijken met het spelen met een console controller. Op een gegeven moment kun je niet meer verder naar rechts, als je toch verder wilt draai je net als op een console-game naar rechts met een vaste snelheid. Deze snelheid en andere dingen kun je geheel naar je eigen smaak toepassen.
Om deze review niet al te lang te maken knoop ik er een eind aan. Ik raad dit product iedereen aan, het voegt veel toe aan je game-ervaring en valt bij mij zeer goed in de smaak. De support is to-notch en en er worden in de toekomst nog veel meer spellen toegevoegt die de Falcon zullen supporten. (http://home.novint.com/games/release_schedule.php). De Falcon ondersteunt al redelijk wat spellen, zoals o.a. de Source spellen:
- The Orange Box
- Left 4 Dead
- Prey
- Penumbra Overture
- Quake 4
- Doom 3
- Enemy Territory: Quake Wars
- Crysis (en soon ook Warhead)
- F.E.A.R
- Een shitload aan ondere spellen, onder andere sport games (en poolen!)
LET OP!
Novint is een Amerikaans bedrijf. Dat wil dus zeggen, dit apparaat hoor je oorspronkelijk aan te sluiten op een 120V stopcontact. Novint zegt zelf dat een simpele plug adapter voldoende is, ik vertrouwde dit echter niet, en heb voor de zekerheid toch een 240V -> 120V transformator gekocht van 20 euro, en dit werkt perfect. Op dit moment moet je het via de eBay store kopen, kortom, hij wordt geimporteerd. Shipping kosten zijn een belachelijke $60 (waar Novint zelf ook verlies op draait, om het nog zo laag mogelijk te houden), komt nog 19% BTW op en inklarings kosten ibj de douane. De Falcon die ik kocht koste $150, maar met alle bijkomende kosten kwam het totaal neer op 220 euro. Zolang die verdomde dollar nog blijft dalen, wordt het gelukkig nog wat goedkoper
Als je vragen heb, stel ze gerust, ik zal proberen ze te beantwoorden, en anders kun je nog terecht op de forums op www.novint.com of kun je een mailtje sturen. Op Steam kun je me gerust PM’n of toevoegen als vriend (Acc: Moffia). En dan nu [/sales]
Voor een goedkoper prijsje kun je mij een PM sturen, of op Steam toevoegen
[ Voor 54% gewijzigd door Shammah op 11-08-2009 19:13 ]