Toon posts:

G5 start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een leuke prijs een G5 weten mee te nemen uit een faillissements verkoop/ veiling. Thuis gekomen de boel aangesloten en zowaar een vrolijk deuntje en een schermpje verschijnt. Een grijs scherm met in het midden een mapje (met tabje) waar het apple logo in verschijnt welke wisselt met een ? vraagteken.

Ik ben zelf wel handig met computers (installeren ,hardware, enz.) maar dan meer meer het oog op een traditionele PC.

Na een tijdje zitten kijken naar het scherm gebeurd er niks. Enkel de kast/fans gaan steeds harder draaien. Zo hard dat ik me op zeker moment zorgen ga maken of het wel goed gaat (dat hij niet weg vliegt) en doe ik hem maar uit.

Op internet vind ik zo 1,2,3, niks van wat dit is of wat ik moet doen. Moet ik hem gewoon aan laten staan en komt het dan wel goed -dat de fans zo enorm harddraaien- is geen teken van een defect oid? Of wat kan ik het beste doen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Heb je hier wat aan?
http://support.apple.com/kb/TS1440

Verwijderd

Topicstarter
Zonder keybord en muis gaan de fans ook draaien... Geluid doet me denken aan data center airco niveau. Kan toch niet goed zijn?

In de doos met toebehoren kan ik ook geen restore cd-rom vinden... Ziet er allemaal niet zo goed uit voor me?!

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:27:
Zonder keybord en muis gaan de fans ook draaien... Geluid doet me denken aan data center airco niveau. Kan toch niet goed zijn?

In de doos met toebehoren kan ik ook geen restore cd-rom vinden... Ziet er allemaal niet zo goed uit voor me?!
Mogelijk hebben ze heel de schijf gewist maar het systeem niet meer terug gezet.
Als dit het geval is:
leopard dvd "aanschaffen" en die installeren.
Wat voor G5 is het precies? een imac, power mac?

Verwijderd

Topicstarter
Heb van de buurman dvd geleent met mac os x geleent... En de stappen gevolgt in boven genoemde link aldus

Start up from a system software CD or DVD, and repair your disk using Disk Utility:

1. Insert the Mac OS X Install or Restore disc.
2. Restart the computer, then hold the C key during startup.

Echter is het resultaat niet anders. Wel krijg ik even een totaal grijs scherm te zien maar vervolgens gaat verschijnt het apple logotje welke wisselt met een vraagteken..

Begin hem toch wel wat te knijpen ;/.

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:49:
Heb van de buurman dvd geleent met mac os x geleent... En de stappen gevolgt in boven genoemde link aldus

Start up from a system software CD or DVD, and repair your disk using Disk Utility:

1. Insert the Mac OS X Install or Restore disc.
2. Restart the computer, then hold the C key during startup.

Echter is het resultaat niet anders. Wel krijg ik even een totaal grijs scherm te zien maar vervolgens gaat verschijnt het apple logotje welke wisselt met een vraagteken..

Begin hem toch wel wat te knijpen ;/.
Dit is normaal als er geen opstartschijf is geselecteerd in het regelpaneel 'Opstartschijf' (Mac OS 9) of in het paneel 'Opstartschijf' van 'Systeemvoorkeuren' (Mac OS X). Meestal betekent het knipperende vraagteken niet dat er een probleem is met de computer, maar dat er naar de Systeemmap wordt gezocht waarmee de computer kan worden opgestart.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58042-nl

Maar is voor de G4... misschien soort gelijk?

Geef even wat meer info over het systeem....? welke g5?

Bekijk mijn site: Remko.me

Verwijderd

Topicstarter
Chrones schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:55:
[...]

Geef even wat meer info over het systeem....? welke g5?
Sorry... is een, dit haal ik even (voor de volledigheid) van stikker af...

Apple G5 1.8
DP
256mb400
HD80
SD
fx5200

Heb net even de HD eruit gehaalt en in windows met macdrive bekeken... Echter krijg ik een error (niet uitlezen enz).

• Remko.me
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:08:
[...]

Sorry... is een, dit haal ik even (voor de volledigheid) van stikker af...

Apple G5 1.8
DP
256mb400
HD80
SD
fx5200

Heb net even de HD eruit gehaalt en in windows met macdrive bekeken... Echter krijg ik een error (niet uitlezen enz).
Heb je niet toevallig een oude hd liggen waarop je mac osx kunt installeren. Misschien hebben ze met faillissement de hdd kapot gemaakt? Gebeurt wel vaker i.v.m. privacy gevoelige informatie op systemen..

wel mooi systeem.. ik ga ervanuit dat niet alles kapot kan zijn, iedergeval niet de grootste en duurste dingen. Probeer even te kijken of je bepaalde dingen los kunt koppelen en kijken wat hij dan doet.

De vraagteken met apple icon betekend dat hij geen systeem os kan vinden

[ Voor 19% gewijzigd door Remko.me op 11-08-2009 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Chrones schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:11:
[...]

Heb je niet toevallig een oude hd liggen waarop je mac osx kunt installeren. Misschien hebben ze met faillissement de hdd kapot gemaakt? Gebeurt wel vaker i.v.m. privacy gevoelige informatie op systemen..

wel mooi systeem.. ik ga ervanuit dat niet alles kapot kan zijn, iedergeval niet de grootste en duurste dingen. Probeer even te kijken of je bepaalde dingen los kunt koppelen en kijken wat hij dan doet.

De vraagteken met apple icon betekend dat hij geen systeem os kan vinden
Zit een 80gb maxtor in, die heb ik geformatteerd met macdrive en dan lijkt de disk goed te werken (mount en macdrive geeft geen errors).

Echter blijf ik in het zelfde schermpje belanden. De dvd boot hij ook niet als ik de c ingedrukt hou, zou dat niet de bedoeling zijn? Heb hier ook wel een andere HD liggen. Zonder HD in het systeem blijft het overigens het zelfde verhaal. Nu met kast open maakt de fan (bij de harddisk 'cage') een enorm geluid non-stop... Niet goed lijkt me? Kan ik daarvan -gewoon- de stroom afhalen dmv. de stekkerjes op het mobo?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2009 23:34 ]

• Remko.me
krijg je geen piepjes of wat dan ook, want je had het over geluidjes met opstarten?

Pas wel even op met stekkertjes loshalen terwijl hij aanstaat..

Verwijderd

Topicstarter
Chrones schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:45:
krijg je geen piepjes of wat dan ook, want je had het over geluidjes met opstarten?

Pas wel even op met stekkertjes loshalen terwijl hij aanstaat..
opstart geluid... wat vrolijk deuntje.

Verder alleen wat hier beschreven wordt http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58042-nl

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

je moet ook niet de c toets in drukken maar de option toets. die zit naast het apple toetsje.
link: Wikipedia: Option key

zodra je het mac geluidje hoort bij opstarten die toets vast houden.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Is het een bluetooth keyboard? Ik kan mijn bluetooth keyboard pas gebruiken als die gelinkt is met me mac. Dus een reboot na een opgestart systeem en dan c/option ingedrukt houden.

In jou geval misschien een usb keyboard vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 09:54 ]

Verwijderd

Probeer eens met alt ingedrukt te booten.
Op het moment dat je mag installeren klik je op het icoon links onderin en selecteer je wis en herinstall.

Verwijderd

Topicstarter
Met de alt-toets doet hij idd. iets anders :)

Maar veel beter is het niet. Dan krijg ik een grijs/paars scherm met een vernieuw en volgende knop.

DVD allicht niet goed?

• Remko.me
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:07:
Met de alt-toets doet hij idd. iets anders :)

Maar veel beter is het niet. Dan krijg ik een grijs/paars scherm met een vernieuw en volgende knop.

DVD allicht niet goed?
probeer is een externe dvd lezer, anders bootable usb

[ Voor 3% gewijzigd door Remko.me op 12-08-2009 16:10 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

is het een originele retail Mac OSX DVD, of een DVD die bij een (intel) Mac zat?

Launching containers into space

Verwijderd

Whieee schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:24:
is het een originele retail Mac OSX DVD, of een DVD die bij een (intel) Mac zat?
hele goede vraag!!

Retail gaat lukken net als de originele schijf van zo'n G5, echter elke andere versie niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:30:
[...]

hele goede vraag!!

Retail gaat lukken net als de originele schijf van zo'n G5, echter elke andere versie niet.
Inmiddels weer even verder. Had geen dual layer dvd en daar staat nu een retail versie (van buurman) op. Echter als ik deze in de superdrive gooi, spuugt hij hem weer uit. Op een ander forum gelezen dat gebrande dual layers niet (goed) gelezen worden.

Fraai.

Kan ik niet een normale dvd (tijdelijk) in de mac gooien zodat ik hiermee de installatie kan voltooien?

snow lepard gaat niet werken op deze G5? Zit er niks anders op dan te herkopen? Eventueel de dvd op een spare harddisk zetten en vanaf daar installeren zou kunnen werken?!

Verwijderd

Gewoon een 10.5 retail OSX DVD kopen of lenen van je buurman. Dat zal de enige disc die hij normaal goed kan lezen zonder over de zeik tegaan. Ik heb genoeg G5's gehad en die dvdspelers zijn erg kieskeurig met dvd's naar mijn mening.
Snow Leopard gaat niet werken omdat jij geen Intel-based Mac systeem hebt.
Pagina: 1