Toon posts:

Indammen van huisgenoten met p2p programma's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraagje:

Ik heb een huisnetwerk voor een studentenhuis waar 5 computers aan gekoppeld zijn. De bandbreedte is vrij beperkt.

2 van de huisgenoten gebruiken peer2peer programma's waaronder bittorrent. Alhoewel er al wel afspraken met hen gemaakt zijn om te voorkomen dat zij de gehele bandbreedte wegkapen, komt het nog geregeld voor dat voor anderen zelfs het laden van een simpele website een probleem wordt.

Ik ben op zoek naar een eenvoudige methode om de beschikbare maximale bandbreedte (met name de upload schijnt nogal laag te zijn hier) per gebruiker te beperken. Ik heb het een en ander aan info geprobeerd op te zoeken op het internet, helaas tot nog toe zonder veel resultaat.

Wij zitten bij KPN (ADSL) en hebben een THOMSON SpeedTouch 780 router. Ook beschikken we over een (nog ingepakte) Belkin 4-port router waarvan we hoopten dat deze het probleem zou moeten kunnen oplossen. Helaas hebben we deze vooralsnog nooit aan de praat kunnen krijgen.

Wat zijn de beste opties die ik hier heb en hoe zou ik het kunnen aanpakken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is echt al heel vaak voorbijgekomen. Zoek eens naar QoS; verder kan je er een oud computertje als server tussenproppen en de bandbreedte verdelen. Maar wat ook goed werkt is die huisgenoten blocken of kabel eruittrekken als ze zich weer misdragen; zij kunnen zelf instellen wat voor maximale bandbreedte ze gebruiken en zijn dus asociaal bezig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zelf heb ik een tijdje een extra pc met m0n0wall gedraaid. http://m0n0.ch/wall/
Natuurlijk heb je daar dus een extra pc voor nodig...

Maar daar zitten zeer fijne traffic shaping opties in.
Dan geef je de voorkeur aan games en gewoon web gebruik, en eventueel VoIP.
Zodra een van die applicaties bandbreedte nodig heeft, wordt de rest (bittorent enzo) vermindert in snelheid.
Je hoeft dus geen snelheidslimieten in te stellen. Dat regelt de traffic shaper zelf.

http://www.pfsense.com/ schijnt trouwens wat makkelijker te zijn, misschien ook een optie.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 11-08-2009 14:13 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Of je het op deze manier kan aanpakken ligt aan de opties die je router heeft.

Sommige routers hebben Qos (quality of service) instellingen die bepaalde protocollen voorang geven boven anderen. Zo zou je gewoon surfen voorrang kunnen geven boven p2p(torrent)verkeer.

Verwijderd

Los van het shapen verhaal, welk abo hebben jullie? Wie weet kun je voor een paar euro p/m p.p. een veel dikker abo nemen (indien mogelijk volgens postcode check van KPN natuurlijk)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt kans dat het niet eens zo zeer aan de bandbreedte ligt maar aan het aantal connecties die ze maken (veel routers hebben het daar moeilijk mee). Misschien kun je afspraken met ze maken dat ze het maximale aantal connecties anders instellen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Kabel eruittrekken regelmatig gedaan bij de ene. Die gaat eerst janken en boos doen. Dan begint de ellende weer. De 2e heeft onlangs een nieuwe computer en daarmee verergert het probleem zich weer.

Ik zoek echt een oplossing die buiten de vrije wil van de betreffende personen om gaat :) QoS zou t misschien kunnen zijn..
Pagina: 1