• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:06
Hallo,

Ik ben vandaag begonnen met het sorteren van foto's uit Polen, en nu merk ik dat er vlek zichtbaar is op de foto's. De foto's zijn gemaakt met een Panasonic compactcamera, DMC-FX37. Op de lens is er niets te zien, hoe verder ik inzoom, hoe scherper en kleiner de vlek wordt. Iemand enig idee?

Voorbeeldafbeelding (vlek zit op de rechterkant):
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/2433/plni2463.jpg

Mvg,
Gunirus

[ Voor 5% gewijzigd door Gunirus op 11-08-2009 14:04 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:00

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Dit probleem heeft mijn moeder ook op haar camera. Als je de foto's aan het sorteren bent op je computer kan het zijn dat je beeldscherm een paar dode pixels heeft. Het kan ook aan de camera liggen, als je de foto's bekijkt op de camera zelf. Ik ben bij mijn moeder nog niet achter het probleem gekomen.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ziet er uit als stof op de sensor. Hoe het er is gekomen bij een compactcamera is een tweede vraag, maar je kan er zelf waarschijnlijk niks aan doen.

Bij een spiegelreflex kun je bij de sensor om 'm schoon te (laten) maken.

Ik zie trouwens drie vlekken :P Één duidelijk en twee minder duidelijke.

[ Voor 34% gewijzigd door sOid op 11-08-2009 14:13 ]

• Gunirus
Hmm, de vlek is al zichtbaar voordat de foto genomen wordt, op het scherm van de camera zelf en op verschillende pc schermen. Lijkt me dus niet echt iets met dode pixels te zijn. Toch bedankt :)

• Gunirus
sOid schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:11:
Ziet er uit als stof op de sensor. Hoe het er is gekomen bij een compactcamera is een tweede vraag, maar je kan er zelf waarschijnlijk niks aan doen.

Bij een spiegelreflex kun je bij de sensor om 'm schoon te (laten) maken.

Ik zie trouwens drie vlekken :P Één duidelijk en twee minder duidelijke.
Er zijn ook drie vlekken, maar om het makkelijk te houden had ik het over "een vlek". Als ik een oplossing heb voor 1 vlek heb ik er ook 1 voor 3 vlekken ;-)

Spijtige zaak dus, waar niets aan te doen valt?

Gunirus

• sOid
  • Niet online
Gunirus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:12:
Hmm, de vlek is al zichtbaar voordat de foto genomen wordt, op het scherm van de camera zelf en op verschillende pc schermen. Lijkt me dus niet echt iets met dode pixels te zijn. Toch bedankt :)
Nee, dode pixels zijn het sowieso niet. Dat ziet er anders uit :)
Heb je nog garantie? Dan zou ik 'm terugsturen zodat de sensor kan worden schoongemaakt.

Leuk zo om-en-om ;)

Ik weet niet of je bekend bent met programma's als Lightroom en Photoshop, maar die vlekken kun je in veel gevallen wel weghalen met de clone-tool.

Maar ideaal is het natuurlijk niet.

Ps. Registreer ff een account bij flickr ofzo, ImageShack is zoooo traag om over de advertenties nog maar te zwijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door sOid op 11-08-2009 14:16 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

het kan ook gewoon een tijdelijke vlek op de lens zijn.

• sOid
  • Niet online
floriswesterman schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:15:
het kan ook gewoon een tijdelijke vlek op de lens zijn.
Lijkt me niet, want de TS zegt dat er op de lens niets is te zien :)

• Gunirus
sOid schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:14:
[...]

Nee, dode pixels zijn het sowieso niet. Dat ziet er anders uit :)
Heb je nog garantie? Dan zou ik 'm terugsturen zodat de sensor kan worden schoongemaakt.

Leuk zo om-en-om ;)

Ik weet niet of je bekend bent met programma's als Lightroom en Photoshop, maar die vlekken kun je in veel gevallen wel weghalen met de clone-tool.

Maar ideaal is het natuurlijk niet.

Ps. Registreer ff een account bij flickr ofzo, ImageShack is zoooo traag om over de advertenties nog maar te zwijgen.
Garantie zit er nog op, nog anderhalf jaar ofzo. Dan zal ik hem in september maar eens opsturen, eerst moet hij nog mee naar Italië. Iemand ervaring met wachttijden voor zoiets bij panasonic?

(een flickr account heb ik al tijden, imageshack was gewoon het eerste dat in me opkwam.)

• sOid
  • Niet online
Gunirus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:17:
[...]

Garantie zit er nog op, nog anderhalf jaar ofzo. Dan zal ik hem in september maar eens opsturen, eerst moet hij nog mee naar Italië. Iemand ervaring met wachttijden voor zoiets bij panasonic?

(een flickr account heb ik al tijden, imageshack was gewoon het eerste dat in me opkwam.)
Ik zou ze even bellen, wellicht kun je een vervangend exemplaar regelen voor je vakantie. Dan heb je dit gekloot ook niet :)

Succes er mee.

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

sOid schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:16:
[...]

Mijn moeder zag ook niks, maar toch zat die vlek op 50 van de 400 vakantiefoto's.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Stofje op of achter de lens, treedt wel vaker op bij een klein diafragma.

Edit:

Strakblauwe lucht fotograferen is dé methode om te kijken of je stof op of achter de lens hebt zitten. Dus verbaast mij niks dat het op deze foto zo goed zichtbaar is.

[ Voor 55% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-08-2009 14:22 ]

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 14:20
sOid schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:16:
[...]

Dat kan wel zijn, maar het is dan toch vreemd dat de vlek veranderd met inzoomen. Weergave van stof op de sensor wordt beïnvloed door diafragma, maar niet door zoomen (al kan zoomen natuurlijk wel tot gevolg hebben dat het diafragma veranderd).

Ik zou dus toch nog eens heel goed op de lens kijken, liefst bij een raam zodat het licht over de voorkant van de lens valt.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:41

Zoefff

❤ 

Zie de reacties hierboven, het zal inderdaad een stofvlek of iets dergelijks zijn. Het probleem komt redelijk vaak voor, zie ook 1 van de topics die je met de zoekfunctie kan vinden. Zie dezelfde topics ook voor mogelijke (post-process) oplossingen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.