Stel: ik zou een website willen maken die gratis gastenboeken aanbied, zoals er zoveel zijn (gastenboek.be, 123gastenboek.nl, koekjes.net, ...). Ik heb daarvoor dan een databank nodig om de verschillende gastenboeken en bijhorende berichten in op te slaan. Maar ik zit met enkele bedenkingen i.v.m. het onwerp van de databank.
Het eenvoudigste lijkt mij:
Als ik dan alle berichten van bvb. boek2 zou willen tonen, zou ik volgend statement kunnen gebruiken:
Dat werkt zo zonder probleem. Maar ik maak me (misschien onterecht) zorgen over de performantie van deze manier van aanpak. Wat als ik bvb. 100 gastenboeken heb met elk 10000 berichten erin.
Daarom mijn vraag naar suggesties en opmerkingen. Op welke manier kan diet het beste opgelost, of liever, ontworpen worden?
Het eenvoudigste lijkt mij:
Bericht | Gastenboek |
Een beetje tekst... | boek1 |
Nog een beetje tekst... | boek1 |
Wat meer tekst... | boek2 |
Bla... | boek2 |
Hallowkes... | boek2 |
... | boek3 |
En nog wat... | boek3 |
Als ik dan alle berichten van bvb. boek2 zou willen tonen, zou ik volgend statement kunnen gebruiken:
code:
1
| SELECT * FROM gastenboeken WHERE gastenboek = "boek2" |
Dat werkt zo zonder probleem. Maar ik maak me (misschien onterecht) zorgen over de performantie van deze manier van aanpak. Wat als ik bvb. 100 gastenboeken heb met elk 10000 berichten erin.
Daarom mijn vraag naar suggesties en opmerkingen. Op welke manier kan diet het beste opgelost, of liever, ontworpen worden?