Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Na een jaar lang een bestuursfunctie te hebben gedaan ben ik op zoek naar een leuke baan. Leuk, als in een baan die de waarde heeft van een startersfunctie op HBO-niveau. De tijd van vakken vullen en barman spelen ligt naar mijn idee achter mij. Een korte uitleg om niet al te arrogant over te komen zal echter nodig zijn. ;)

Mijn studietijd is (tot nu toe) namelijk niet heel normaal verlopen. Ik studeer inmiddels vier jaar, maar heb een studie (werktuigbouwkunde, op afstuderen na) afgerond en ben inmiddels alvast begonnen aan de tweede studie (technische bedrijfskunde). Gezamenlijk met de competenties die ik uit mijn bestuursjaar heb gehaald, denk ik dat ik een startersfunctie aan kan... voor twee dagen in de week.

En daar schort het een beetje. En niet alleen dat, blijkbaar is mijn beslissing om al te beginnen met de tweede studie voordat de eerste afgerond was (vanwege financiële redenen, ik heb geen vertraging oid) niet de goede geweest: je hebt voor ISO-gecertificeerde bedrijven (in de techniek) eigenlijk een HBO-diploma nodig om er te kunnen werken. Lastig dus.

Ik heb me inmiddels ingeschreven op Monsterboard (komen veel reacties op, vrijwel altijd fulltime) en probeer mijn netwerk in beweging te krijgen. Dat kost tijd en moeite aangezien niet iedereen op dit moment banen voor het oprapen heeft. ;)

De vraag is dan ook: hebben jullie tips, aanbevelingen, ervaringen waar ik eventueel iets aan heb? Het lijkt me niet dat ik de enige ben die op dit moment vakinhoudelijk aan de slag wil, zeker omdat er laatst een onderzoek over was die dit als trend aangaf. Zijn er dan ook meer mensen die op dit moment hetzelfde hebben?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:23

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Je moet jezelf ten eerste niet in een underdog positie plaatsen omdat je het hbo papiertje nog niet binnen hebt. Je hebt voor jezelf een duidelijk pad uitgestippeld en dit zal je in je solicitatie brieven ook goed moeten gebruiken. Een punt waar je nog meer op moet letten is dat een bedrijf met een startersfunctie op hbo een bepaalde comitment verwacht, die zal je ook moeten tonen in je presentatie. Je moet voorkomen dat een werkgever denkt dat je dit slechts als leuk bijbaantje naast je studie ziet, dan ga je zo'n baan niet krijgen vermoed ik.

Parttime banen in de techniek zijn naar mijn idee wat schaarser dan bijvoorbeeld in de zorg, maar het is zeker niet onmogelijk. Gebruik zeker in deze tijd je netwerk goed!

Are you following me, Are you following me?

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Je hebt bijna je eerste HO diploma binnen en studeert door voor een extra papiertje.
Nu wil je 2 dagen in de week erbij gaan werken maar je wil er voor je ontwikkeling iets aan hebben en meent omdat je bijna 1 papiertje hebt + een jaar bestuurstaken dat je op basis daarvan in aanmerking komt voor een HBO startersfunctie. Die bestuursfunctie is leuk, heb ik ook ooit gedaan, zeker een plusje wanneer je solliciteert met gelijken naar dezelfde functie. Maar serieus, het is niet meer dan dat, een plusje.

Voor jouw huidige situatie echter niet van toepassing.
2 dagen is een erg klein bijbaantje, voor geen werkgever interessant om een HBO startersfunctie mee in te vullen. Dat je je eerste papiertje nog even moet afronden daar zullen de meesten geen probleem van maken, misschien een clausule in je jaarcontract (contract voor onbepaalde tijd niet reeel) dat je je papiertje wel binnen een jaar afrond. Maar 2 dagen is volstrekt onhaalbaar, 4 dagen is al bidden & smeken. Ik denk dat je nog de meeste kans maakt als freelancer, als je iets kunt, kun je je zelf ook voor specifieke (deel)opdrachten verkopen.

Momenteel trouwens vrij knap als je uberhaupt als echte volwaardige 40u starter ergens aan de slag kunt. Ik zou kritisch blijven kijken naar de partijen die je over monsterboard benaderen. Een heleboel detacheerders/uitzendbureau's/headhunters zitten momenteel met 2 vingers in hun neus en zijn aan het cv's verzamelen. Enthousiasme is er genoeg, vacatures helaas minder.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Twee behoorlijk verschillende reacties. :) Het is waar dat banen voor 16-20 uur per week niet voor het oprapen liggen. Desondanks denk ik wel dat ze er zijn, zeker aangezien ik op termijn wel bij het bedrijf aan de slag wil.

Ik ben het dan ook niet eens met de reactie dat 4 dagen bidden en smeken is, maar ik denk dat een baan voor twee dagen bemachtigen, een kwestie is van kwaliteiten en commitment tonen (dank voor de tip!). Das lastig, maar niet onmogelijk.

Het gaat hier overigens niet om een bestuursfunctie, maar meerdere, waaronder een paar voor meerdere jaren. Afgelopen jaar kon ik er echter van leven, maar dat houdt dus op. We praten hier ook over een verschil in schaal: een willekeurige studentenvereniging leiden is een plusje, 32 uur per week bezig zijn met projecten die grote invloed hebben op meerdere onderwijsinstellingen en grote evenementen organiseren betekent iets meer dan een plusje. Daar moet ik bedrijven wel van overtuigen. ;)

De tip om als freelancer aan de gang te gaan is een goede: ik ben inmiddels in gesprek met een paar vrienden om verschillende initiatieven op te zetten. :)

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Sorry, ik had uit je logo kunnen opmaken dat het bestuursfuncties waren voor de LSVb, dat is uiteraard van een andere orde dan een willekeurige studentenvereniging. Uiteraard geeft je dat een hele dikke vette plus en zal het ook ongetwijfeld een aantal deuren voor je openen. Misschien een kijkje nemen welke techniekgerelateerde initiatieven je provincie zich momenteel mee bemoeid, mogelijk dat je daar een bijdrage kunt leveren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:05:
Sorry, ik had uit je logo kunnen opmaken dat het bestuursfuncties waren voor de LSVb, dat is uiteraard van een andere orde dan een willekeurige studentenvereniging. Uiteraard geeft je dat een hele dikke vette plus en zal het ook ongetwijfeld een aantal deuren voor je openen. Misschien een kijkje nemen welke techniekgerelateerde initiatieven je provincie zich momenteel mee bemoeid, mogelijk dat je daar een bijdrage kunt leveren.
Hou er rekening mee dat dit niet overal opgaat. Het hangt totaal af van bedrijfs- en managementcultuur. Zeker management in de categorie "McKinsey" wil niets weten van dingen waar een luchtje van langharig links werkschuw tuig aan zit. doet me denken, doe die harige halve hongaar de groeten van me als je hem nog ziet :> , maar die zijn in de echte techniek gelukkig vaak zeldzaam. Doorgaans wordt idd iets waar zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en strategische visie uit blijkt toegejucht :)

Oslik blyat! Oslik!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:51:
[...]

Hou er rekening mee dat dit niet overal opgaat. Het hangt totaal af van bedrijfs- en managementcultuur. Zeker management in de categorie "McKinsey" wil niets weten van dingen waar een luchtje van langharig links werkschuw tuig aan zit. doet me denken, doe die harige halve hongaar de groeten van me als je hem nog ziet :> , maar die zijn in de echte techniek gelukkig vaak zeldzaam. Doorgaans wordt idd iets waar zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en strategische visie uit blijkt toegejucht :)
Die hongaar is net vertrokken. ;)

Het is inderdaad een risico, aangezien ik geen langharig tuig ben, maar er wel werk. ;) Overigens heb ik de eerste contacten aangeboord, waarbij mensen wel aangeven dat het lastig is, maar niet onmogelijk. Het is (zoals altijd) wel een zaak van lef tonen: met standaard sollicitaties kom je er niet.

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Even over je Monsterboard-inschrijving.

Mijn ervaring is dat Monsterboard in beperkte zin handig is. Je krijgt weliswaar een aardig overzicht van de vacatures, maar Monsterboard en de rest van het Internet wordt overspoeld door recruitingbureau's

En recruitingburau's zijn om de volgende reden ronduit klote om mee te werken:
1. Ze willen je vaak meer een baan 'verkopen' dan je echt een passende baan bieden. Let dus goed op dat ze je een baan bieden die je zelf ook echt wilt,
2. Ze vragen veel geld als je geplaatst wordt. Gevolg is dat bij meerdere sollicitanten de werkgever liever kiest voor iemand die direct solliciteert (dat scheelt flink geld)

Soms kun je niet om recruitingbureau's heen, omdat de vacature ALLEEN via de bureau's wordt aangeboden. Vaak is het echter zo dat recruitingbureau's vacatures proberen op te pikken vanaf de website van het bedrijf. In dat laatste geval kun je er vaak wel achter komen welk bedrijf het is en het recruitingbureau omzeilen. Meestal is het zoeken via Google op steekwoorden of hele zinnen uit de vacaturetekst voldoende om erachter te komen om welk bedrijf het gaat.

Mijn tip is dus: Maak gebruik van recruitingbureau's als dat handig is, maar probeer ze te omzeilen in je sollicitatieprocedure als dat mogelijk is.
Pagina: 1