Beeldscherm wordt zwart bij gaming

Pagina: 1
Acties:

• wiz-kid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik heb de laatste tijd meer en meer problemen bij het gamen ondervonden en had gehoopt dat jullie mij zouden kunnen helpen. Ik speel niet zo’n zware spellen zoals Counterstrike:Source, e.d. en draai deze dan nog meestal op low/med omdat ik weet dat zwaardere spellen (zoals cod4) mijn pc gewoon niet aankan. Nu gebeurt het volgende tijdens het gamen: mijn scherm wordt zwart en de muziek speelt zich af in een loop waarbij ik vervolgens de pc moet rebooten. Dit probleem is erger geworden sinds ik overgeschakeld ben op een nieuw, groter 22” beeldscherm. Ik heb dit probleem altijd al wel gehad maar, nooit niet zo erg. Nu zou ik dit probleem graag verhelpen maar, ik weet niet waar te beginnen. De laatste nieuwe drivers staan erop. Moet ik nu een nieuwe voeding, videokaart, moederbord, meer geheugen of iets anders kopen? Of is het best een geheel nieuwe pc te kopen omdat dit mss een lopende rekening gaat worden… Mijn pc is al wel reeds een 5-tal jaar oud en is een Aldi pc van destijds. Ik veronderstel dat dit niet een echte gaming pc is? Hieronder zijn volgens mij de belangrijkste specs.

Computer:
Besturingssysteem Microsoft WindowsXP Home Edition
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4 640, 3200 MHz (16 x 200)
Moederbordnaam MSI MS-7091 (Medion OEM)
Moederbord Chipset Intel Grantsdale i915P
Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type Award (01/27/05)

Scherm:
Video kaart MEDION RADEON X740XL Secondary (128 MB)
Video kaart MEDION RADEON X740XL (128 MB)
3D-Versneller ATI Radeon X700 Pro (RV410)
Monitor SyncMaster T220/T220G,SyncMaster Magic T220/T220G(Analog)[NoDB] (H9XS219187)

Opslag:
IDE apparaat Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2651
IDE apparaat Intel(R) 82801FB/FBM Ultra ATA Storage Controllers -266F
Harde schijf WDC WD1600JD-00HBB0 (149 GB, IDE)
Harde schijf WDC WD1600JD-00HBB0 (149 GB, IDE)

Misschien ook belangrijk om weten is dat mijn Temp1 (CPU) = 45°C, Temp2 (NB) tot 80°C kan stijgen bij gaming en mijn Temp3 (MOBO) constant 128°C aangeeft. IK hoop dat jullie mij enige advies kunnen geven. Voor de rest ben ik nogal een leek op computer gebied… Alvast bedankt!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Het lijkt erop dat er iets te heet wordt, en ik denk dat het ook verstandiger is om in een nieuwe pc te investeren dan deze op te lappen, voor 500 heb je al een aardige bak.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat iets te heet wordt klinkt aannemelijk, het is in ieder geval het simpelste te controleren.

Is de computerkast van binnen erg stoffig? Anders even schoonmaken, kan gewoon met wat beleid en de stofzuiger. Anders kun je ook nog de kast open zetten en er een tafelventilator in laten blazen, als je problemen dan over zijn weet je genoeg.

🖥️ | 🚗

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
Defeater schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:00:
Het lijkt erop dat er iets te heet wordt, en ik denk dat het ook verstandiger is om in een nieuwe pc te investeren dan deze op te lappen, voor 500 heb je al een aardige bak.
Zijn pc is idd al outdated...
Ik zou mij ook een nieuwe aaschaffen en voor 500 kun je niet sukkelen ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 23:28
Pc schoonmaken ivm stof.

Vroeger werden bepaalde modellen van medion te heet.

Ati tool installeren, hier kun je de temp zien van grafische kaart, en ati tool heeft een cubus die moet draaien en dan wordt de grafische kaart heel erg heet.
Dus dan kun je zien of hij te heet word en of hij uitvalt.
Indien kaart te heet word dan misschien nieuwe pasta op de videokaart aanbrengen, vroeger had ik een ati waar de pasta na verloop van tijd opeens niet meer goed was, en de kaart stopte met werken.

Anders kun je proberen om het geluid bij hardware uit te zetten, en dan spelletje spelen zonder geluid, en kijken of hij hier ook uitvalt.

• wiz-kid
Mijn pc is behoorlijk stofvrij en staat altijd open. Ik heb al eens geprobeerd met een ventilator ernaast maar, dit helpt slechts beperkt! Met die Ati tool heb ik idd kunnen zien dat mijn grafische kaart zeer warm (80°C) wordt maar, uitvallen doet hij niet. Ik heb precies ook nooit geweten dat er een bepaalde pasta op mijn kaart heeft gehangen... Kan ik nu besluiten dat het eigenlijk gewoon aan mijn videokaart ligt? Soms wordt het scherm ook niet zwart maar, verschijnen er strepen met allerlei kleuren op het scherm.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
wiz-kid schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:58:
Mijn pc is behoorlijk stofvrij en staat altijd open. Ik heb al eens geprobeerd met een ventilator ernaast maar, dit helpt slechts beperkt! Met die Ati tool heb ik idd kunnen zien dat mijn grafische kaart zeer warm (80°C) wordt maar, uitvallen doet hij niet. Ik heb precies ook nooit geweten dat er een bepaalde pasta op mijn kaart heeft gehangen... Kan ik nu besluiten dat het eigenlijk gewoon aan mijn videokaart ligt? Soms wordt het scherm ook niet zwart maar, verschijnen er strepen met allerlei kleuren op het scherm.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Klinkt inderdaad dat die te warm wordt of gewoon bijna het lootje gaat leggen. Zit er een fan op de grafische kaart en zo ja heb je gekeken of deze nog (correct) draait?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 23:28
80 graden is volgens mij normaal.

Probeer eens je ati driver te verwijderen, dan driver cleaner(om restanten te verwijderen www.guru3d.com), of die van ati gebruiken om de resten te verwijderen.

Probeer dan oude en nieuwe drivers en te testen, wel steeds de cleaner gebruiken.

En met het geluid proberen.

Voltages meten onder belasting(ati tool laten lopen).

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 12-08-2009 12:48 ]

• wiz-kid
Ja er zit een fan op de grafische kaart en deze werkt nog. Ik ga nu eens proberen met die cleaner en testen met het geluid!

• wiz-kid
Ik heb alle bovenstaande ideeën geprobeerd en geen enkele lijkt te werken!
Het feit dat dit altijd al is geweest, duidt er op dat mijn videokaart te zwak is? Of is dat een te voorbarige conclusie? Heeft het nog zin dat ik in deze pc een nieuwe videokaart steek en/of zijn er bepaalde beperkingen vanwege mijn moederbord (kwestie aansluiting e.d.)?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je zou een andere videokaart kunnen proberen maar geef niet teveel uit. Voor een paar tientjes heb je een nieuwe kaart die sneller is dan je X740XL en tegelijk minder stroom verbruikt. Daarbij is de rest van je pc de bottleneck als je een redelijk snelle kaart koopt.

🖥️ | 🚗

• wiz-kid
Zoiets als een Geforce 9800 GT? Komt neer rond de 100 euro geloof ik! Of is dit iets te hoog gegrepen?

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

wiz-kid schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:53:
Zoiets als een Geforce 9800 GT? Komt neer rond de 100 euro geloof ik! Of is dit iets te hoog gegrepen?
Er zijn goedkopere alternatieven. je moet meer denken aan een 9600GT/HD4650

Iets sneller is een pure verspilling door de beperkingen van de rest van je systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door neliz op 14-08-2009 11:59 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• wiz-kid
Ok, allemaal bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1