Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het onderstaande systeem en deze hapert bij het afspelen van HD films (1080i/p). ook blijft mijn videokaart regelmatig hangen! Het beeld bevriest als het ware en na een x aantal seconden worden de drivers herladen en krijg ik weer beeld. Erg vervelend bij het kijken van een film. Bij gewone DVD's speelt hij wel goed af en bij 720i heb ik ook geen last. Heeft iemand tips voor het oplossen?

Ook wanneer ik gewoon op internet zit of in een andere applicatie bezig ben loopt de videokaart regelmatig vast. De bevriest even als het waren waarna hij na een paar seconden het beeld even uitschakelt en dan heb ik vervolgens weer beeld. (Vista geeft dan de melding dat de beeldschermstuurprogramma's herstelt zijn).

Moet ik een nieuwe videokaart (en waarschijnlijk dan ook voeding) aanschaffen???? Qua geheugen en snelheid is het toch wel voldoende?

Dit is mijn huidige systeem!
  • AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz AM2 65W Box
  • ASRock ALiveNF5-eSATA2+ R3.0 nForce 520, SATA2
  • Hitachi 160GB SATA300 8MB, HDS721616PLA380
  • Kingston 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0
  • Recom Midi Tower 8B ATX No PSU (zwart)
  • Samsung DVD-ROM SH-D163B 16x/48x Bulk (zwart)
  • Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD3450 1GB VGA/DVI/TV
  • Spire Powersupply SP-ATX-380WTN 380W
Ik wil gewoon zonder problemen alle films kunnen kijken (dus ook 1080i/p). gamen doe ik niet op dit systeem. Daar heb ik de Xbox 360 en PS3 al voor!

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik zou allereerst eens gaan kijken naar drivers van je videokaart (vga drivers, ook wel beeldschermstuurprogramma''s genoemd).
Die lopen namelijk vast en jij gaat direct naar de hardware kijken? Lijkt me economischer om eerst eens de software kant uit te pluizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry vergeten te vermelden. Ik heb inderdaad eerst gekeken of mijn drivers up to date waren. Dit zijn ze van het begin af aan geweest. Hij heeft continu op de laatste drivers gedraait. Dus het ligt niet aan de drivers voor zover ik dat kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Sinds wanneer zijn de laatste drivers de beste? Dat is imho nog nooit zo geweest.
Ga gewoon een paar versies terug en kijk of die wel stabiel blijven.
Verder, wat zijn de temperaturen van je videokaart tijdens het afspelen van video? Heb je je interne geheugen al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 00:29
Staat de harde schijf wel op DMA ipv PIO ? Kijk ook eens naar de CPU belasting tijdens problemen en koppel dit terug ?

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de verschillende versies van drivers al geprobeerd. Geen van alle geven een stabiel systeem. Temperaturen zijn gewoon goed van mijn videokaart. Interne geheugen geeft ook geen problemen.

Maar goed ik vind dit eigenlijk wel een goed excuus om een nieuwe videokaart aan te schaffen. ;-)

Ik ben dus op zoek naar een goede videokaart die bovenstaande allemaal soepel afspeelt. Al zal ik dan ook nieuwe voeding moeten plaatsen omdat de recente kaarten allemaal minimaal 400W eisen en mijn powersupply geeft maar 380W

Budget voor nieuwe kaart en nieuwe voeding is laten we zeggen € 100,-

Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Sorry voor de veroordeling maar jij hebt echt je geheugen niet getest :)
Dat het 'geen problemen geeft' omdat jij het niet ziet houd niet in dat het niet zo kan zijn; een hele hoop vage symptonen kunnen verklaard worden door defect geheugen, onder andere driver crashes die in je (tadaa) geheugen draaien.
Moeite doen = wellicht geld besparen, geen moeite doen = alsnog moeite doen om voor 100euro een knappe voeding en videokaart te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:53:
Budget voor nieuwe kaart en nieuwe voeding is laten we zeggen € 100,-

Tips
voor €100 vind jij geen videokaart die 400W nodig heeft en al helemaal geen videokaart&voeding samen. de HD3450 mag geen problemen hebben met het afspelen van HD content.

Een nieuwe videokaart gaat dan ook het bestaande probleem niet oplossen.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet je ook realiseren dat als je voor 100 euro een voeding en videokaart aan moet schaffen die videokaart niet veel beter is dan wat je nu hebt. Voor een voeding ben je namelijk toch wel zo'n 50 tot 60 euro kwijt en voor 40 tot 50 euro heb je niet echt een snellere videokaart als wat je nu hebt.

Dit volledig buiten het feit dat het dan een wilde gok is die je doet, het is namelijk helemaal niet zeker dat je daarmee het probleem oplost. Ik denk zelfs dat het niets op gaat lossen. Dus beter ga je eerst andere dingen proberen:

- Kijken of je harddisk op DMA staat en harddisksnelheid testen met Hdtune
- Geheugen testen met memtest86+
- Andere afspeelsoftware gebruiken
- Als al het bovenstaande niet werkt je pc eens opnieuw installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 11-08-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 00:29
L4m0r schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:59:
Sorry voor de veroordeling maar jij hebt echt je geheugen niet getest :)
Dat het 'geen problemen geeft' omdat jij het niet ziet houd niet in dat het niet zo kan zijn; een hele hoop vage symptonen kunnen verklaard worden door defect geheugen, onder andere driver crashes die in je (tadaa) geheugen draaien.
Moeite doen = wellicht geld besparen, geen moeite doen = alsnog moeite doen om voor 100euro een knappe voeding en videokaart te vinden :)
En als het dan uiteindelijk TOCH aan het geheugen ligt, zul je dat ook nog moeten vervangen ;)

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
En daarom testen wij het geheugen met een degelijke tool als bijv. memtest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

een 3450 is wel een probleem als je 1080P materiaal wilt afspelen. Die kaart trekt het gewoon niet. Ik heb 'm hier ook in de HTPC zitten en zelfs op de doos staat dat 720P geen probleem is (met daaruit concluderend dat 1080P te veel van het goede is). De birdscene van Earth hapert zelfs het geluid omdat het gewoon te zwaar is.

Upgraden is dan het advies. Volgens mij kan elke HD4xxx kaart wel 1080P hardwarematig versnellen, maar om het zeker te weten zou je misschien wat benchmarks op moeten zoeken.

edit: ik kan nergens op internet terugvinden dat een 3450 niet snel genoeg is voor 1080P materiaal. Ik zal thuis wel even op de doos kijken

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 11-08-2009 13:59 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 19:11
Mijn HTPC heeft ook de athlon 5000.Ik gebruik de onboard video kaart de hd3200 van ati.
Je moet de films met DXVA bekijken, MPC-HC kan dit bijvoorbeeld.
Ook mediaportal is in staat DXVA te gebruiken.Ik heb een CPU usage van 5% tijden 1080P filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien kan hij het niet hadwarematig versnellen dus dan komt al het werk voor rekening van de CPU maar je kunt mits je een snelle CPU hebt met elke videokaart 1080p materiaal afspelen. Een X2 5000+ zou prima in staat moeten zijn 1080p materiaal af te spelen, ook zonder hulp van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

[b][message=32394479,noline]edit: ik kan nergens op internet terugvinden dat een 3450 niet snel genoeg is voor 1080P materiaal. Ik zal thuis wel even op de doos kijken
hij moet het doen met dxva (via patch) of anders via media player classic, die HD staat niet voor niets in de naam ;).

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

neliz schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:03:
[...]

hij moet het doen met dxva (via patch) of anders via media player classic, die HD staat niet voor niets in de naam ;).
dat het ding mijn filmpjes hardwarematig versneld weet ik wel, mijn cpu verbruik staat voor MPC HC op ongeveer 3% tijdens de vogelshow. Maar het beeld blijft stotteren en stoten (en af en toe stil staan), idem voor het geluid dat eigenlijk wel gedecodeerd zou moeten worden door de cpu.

misschien moet ik thuis alle instellingen maar eens nakijken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

eindelijk het doosje teruggevonden. 1080P zou geen probleem moeten zijn, echter het uitspuwen van 1080P over een DVI wel. Daar reppen ze over een maximum resolutie van 1680*1050 over DVI, en 2048*1536 over VGA. (nu heb ik wel een Club3D geval, maargoed). Misschien dat dat het euvel is waarom je 1080P materiaal schokkerig afgespeeld wordt. Sluit 'm voor de test eens aan met een VGA kabel.

Ps. Wel staat op de doos dat 720 voor HDCP ondersteund wordt. 1080P niet, voor zover ik op kan maken.

edit: zie hier:

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 12-08-2009 20:22 ]

-_-

Pagina: 1