Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ola beste Tweakers

Ik zal mijn probleem even uitleggen, mijn systeem is als volgt,

Windows 7 64 bit.
Giabyte GA-X48 DS4
intel Quad 9550
Kingston hyperx 1066 cl5 (2x 2GB)
2x sapphire 4850 512 mb vaporX cooling
Corsair 750 watt voeding.
2 WD's in raid 0
1 samsung als extra schijf.
1 NEC brander.

fsb loopt op 448 mhz x8.5 = 3,8 @ 1.375 Vcore (voor de zekerheid een iets lagere klok genomen om te testen)
geheugen draait op 2.4x448= 1075 @ 2.3 volt, CL 5-5-5-15 fixed
PCI-E is fixed op 100mhz.
grafische accelerator staat op Fast. (je kan kiezen tussen Turbo, Fast, Auto)
FSB voltage staat op +0.35v
loadline Calibratie staat op AAN.
Speedstep en dat soort dingen staan uit.
Videokaart is standaard clock. (zodat het daar niet aan kan liggen)

Temperaturen zijn allemaal okee, cpu is idle 33 graden en load word die niet warmer dan 55.
en GPU word niet warmer dan rond de 55, omdat die VaporX tech zo goed werk :)

Nu is het volgende aan de hand, ik ben dus redelijk fanatiek met overclocken en was mijn Quad aan het @ tot 3,9, ik heb hem nu stabiel op 3,86, ik kan prime zonder fouten draaien(een uur gedraaid) en ik speel er COD 4 mee en anno 1404 en dat gaat prima..

maar nu komt het volgende, als ik COH wil spelen dan knalt hij er na 2-10 al uit, terug naar de desktop, en als ik de test draai in dat spel dan gaat het beeld na dat de Duitsers zeggen dat hans zijn koffie vies is op zwart en loopt kort daarna mijn pc vast en moet ik resetten.

dus ik dacht dat het aan mijn videokaart lag(kan bijna niet want hij is nieuw) dus heb ik die getest in OCCT en de kaart creëerde geen artifacts of fouten. hmmm dus dan maar geheugen testen, ik heb het geprobeerd met memtest86 met een opstart iso alleen liep mijn computer daardoor vast.. en met Prime95 op de de test gezet die veel geheugen test en daar is niks aan het handje..

Ik heb ook 3dmark vantage gedownload en die geprobeerd te testen, maar die wil die dus helemaal niet draaien :S dus ik werd beetje gestressed en werd het zat en heb dus heel mijn machine terug op standaard gezet, dus cpu op 2,83, geheugen zelfs op 800 en alles op SPD, voltages standaard enz enz.. en wat denk je.. hij vertikt het om 3dmark stabiel te draaien!.. bij de eerste grafische test loopt hij dus of meteen vast of het duurt 20 sec.. maar hij loopt vast!.. en ik heb ook slim de grafische testjes uit gezet en alleen de CPU testen gedaan en daar kwam die gewoon doorheen.. dus dan zou je denken grafische kaart.. MAAR! die is dus nieuw.. dat zou toch vreemd zijn als die 2 games wel speelt en door OCCT testen heen komt, maar 3dmark en COH niet speelt/draait..

Waar ik ook nog aan dacht is de Voeding, maar die is ruim voldoende en gewoon een zeer goed merk, 750watt corsair zou toch voldoende moeten zijn..
Wat ik wel zie/merk is dat als ik de reports/tabellen bekijk die OCCT maakt, dan zie ik dat mijn 12V rail nogal vreemd doet, als de pc zwaar belast word schiet hij omhoog naar boven de 12 volt, maar als hij niet belast word zit de 12V op 3 volt ofzo?! hoort dat?.. (voor zover OCCT betrouwbaar is qua metingen)

Nou excuus voor mijn lange verhaal maar ik ben er al een tijdje mee aan het kloten, mijn probleem is dus dat ik niet helemaal kan achterhalen waar het probleem is, de CPU, geheugen, en GPU zijn nieuw, en sommige testen spreken elkaar tegen..

nou wie heeft er tips of een idee?. als je vragen hebt stel ze gerust! mijn verhaal is vast incompleet.

cheers

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:28

Dark

who tweaked the light?

Ja opzich doe je niet veel verkeerd lijkt het, maar een oc 1 uurtje testen met prime is niet genoeg, voor een beetje test is 8 tot 12u blend wel aan te raden. Zelfde geldt voor memtest... 1 ronde is niet genoeg, een nachtje laten draaien is beter.

Afijn met je oc teruggedraaid zou dus wel alles moeten werken, maar hou je alsnog problemen...:(

Wat ik even niet terug vindt is de hoeveelheid geheugen, zijn het 2 of 4 reepjes? als het er 4 zijn raadt ik je aan eerst eens met 2 te beginnen, omdat het kan voorkomen dat er voor 4 reepjes toch afgeweken moet worden van de standaard instellingen, waar dit met 2 meestal niet nodig is.

Occt meet zelf niks, deze leest slechts de gevonden sensorchip op de standaard manier uit. Als het 12v voltage echt wild zou schommelen tussen de 3v en 12v zou je pc helemaal niet werken denk ik, want daar houden de meeste onderdelen niet van. Je kan er dus vanuit gaan dat er bij "het uitlezen op de standaard manier" een fout optreedt, wellicht moet deze op een afwijkende manier geinterpreteerd worden of heeft gigabyte de sensor chip op een andere dan de standaard manier ingezet. maar echt schommelen tussen 3v en 12v sluit ik uit.

Probeer de pc eerst memtest en prime stabiel te maken met minimale hardware op default settings, even opletten dat je de laatste versies van die testprogramma's gebruikt, want anders zou je chipset wel eens unsupported kunnen zijn... dus memtest86 v3.5 of memtest86+ v2.11

Wat het ook nog zou kunnen zijn is een driver probleem, probeer eens andere drivers voor je grafische kaart, soms is de laatste niet de beste en ben je beter af met een eerdere build, maar dat is een longshot hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:01:
Wat ik even niet terug vindt is de hoeveelheid geheugen, zijn het 2 of 4 reepjes? als het er 4 zijn raadt ik je aan eerst eens met 2 te beginnen, omdat het kan voorkomen dat er voor 4 reepjes toch afgeweken moet worden van de standaard instellingen, waar dit met 2 meestal niet nodig is.
aangepast. het is 2x2GB, dus 4 GB bij elkaar.

en met memtest86 die je in DOS modus draait loopt meteen vast zeg maar, hij start niet eens?.. maar het gekke is is dat ik het ook met mijn oude OCZ reaper 800 mhz geheugen heb geprobeerd en die liep ook meteen vast?.. misschien corrupte versie?. . en is er ook een goede manier om het in windows te testen of een andere DOS tester?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

als memtest al hangt bij het booten zou het de usb legacy optie in de bios kunnen zijn... ik weet niet of je die optie hebt, maar het is een wat ouder bekend probleem van memtest... valt te proberen...

Er zijn ook wel windows test programma's die een groot deel van het geheugen testen, prime x64 en intelburntest(linpack x64) kunnen een groot deel van je 4gb testen. Ook is er een windows versie van memtest van hcidesign, die kan ook grote delen testen, maar de gewone memtest blijft het meest betrouwbaar omdat het os problemen uitsluit, en het echt bijna elke geheugen locatie kan testen, waar die onder windows gevirtualiseerd zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou sowieso ook even prime 95 8 uur draaien op je stock instellingen, misschien is hij daar ook niet stabiel.

als geheugen tester adviseer ik wel echt memtest86+ vanuit dos, op deze manier test hij ook het geheugen dat in de windows versie in beslag is genomen door het os, deze is dus minder betrouwbaar.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee dan ga ik mijn machine instellen op de meest stabiele instelling die ik weet, en dan alles 8 uur testen, dus geheugen en cpu, maar test ik hiermee ook de werking van mijn moederboard?.. dus als mijn mobo defect is dan komt dat ook uit deze 2 testen naar voren? ..

en waar ik ook aan zat te denken.. kan het ook niet gewoon aan windows 7 liggen?.. dat windows 7 deze 2 programma's gewoon niet goed draait?.. (coh en 3dmark)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had mijn Gigabyte mobo in andere kast geplaatst en kreeg het op geen enkele manier meer juist geconfigureerd in de bios.
Ook bij het overklokken is de bios wel corrupt geraakt.
Omdanks clear cmos en echt alle voeding eraf..
Ik heb het uiteindelijk weer nabehoren gekregen na de bios opnieuw te flashen.

Dit is opzich nogal radicaal natuurlijk en waarom ging het zo wel...
Maar omdat het toch relatief veilig te doen is zou je het al laatste middel als ik deed eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

download eens ubuntu, brand op CD, start de cd en daar kan je ook memtest draaien, dat is zelfs de + versie van memtest.
Als memtest vastloopt nog voor hij begint met testen is er zeker iets mis, je kan al proberen door één latje te gebruiken en zo proberen uit te sluiten of het aan je ram ligt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memtest86+ gedraaid en geen enkele fout. dus geheugen is het niet..

vanavond ga ik prime 8 uur laten draaien, maar ik weet bijna zeker dat dat ook geen fouten op zal leveren..

ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat het aan windows 7 ligt op een of andere manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:44:
memtest86+ gedraaid en geen enkele fout. dus geheugen is het niet..

vanavond ga ik prime 8 uur laten draaien, maar ik weet bijna zeker dat dat ook geen fouten op zal leveren..

ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat het aan windows 7 ligt op een of andere manier..
hoe lang heb je memtest laten draaien, soms geeft geheugen niet na 1 pass een fout maar pas na een paar uur als de pc warmgedraaid is.

kijk ook eens in het logboek van windows om te zien wat er juist de systeemfout veroorzaakt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:58:
[...]

hoe lang heb je memtest laten draaien, soms geeft geheugen niet na 1 pass een fout maar pas na een paar uur als de pc warmgedraaid is.

kijk ook eens in het logboek van windows om te zien wat er juist de systeemfout veroorzaakt.
hey, ik heb memtest86+ voor 8 uur gedraaid, en ik heb vannacht ook 10 uur Prime95 gedraaid zonder fouten..

dus kan ik nu concluderen dat het niet aan mijn CPU/geheugen/mobo ligt?? het ligt dan toch echt in de grafische hoek volgens mij.. of windows 7 build 7100 doet moeilijk. hmmm hoe kan ik deze problemen nu weer vinden?.. is OCCT een beetje betrouwbaar qua stabiliteit test? dus als ik mijn GPU ga stressen daarmee?. of dat ik de voeding test?. (met OCCT)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 10:43 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

De voeding test van occt belast het systeem maximaal door tegelijk linpack(cpu/mem) en furmark(gpu) te draaien. Het resultaat is dat de psu het zwaar te verduren krijgt.
Om meer vertrouwen te krijgen in je voeding is het geen slechte test, maar als je psu al op het randje loopt kan het ook de spreekwoordelijke druppel zijn, die de emmer doet overlopen. Het effect van een falende voeding is onvoorspelbaar, en kan in het slechtste geval andere hardware meenemen het graf in (hoewel de betere voedingen hiertegen beveiligd zijn natuurlijk)...

edit: ik zou het er ook gewoon op houden dat het een w7beta probleem is. probeer eens een andere build ? en probeer ook andere os-en... als het dan enkel op w7 problemen geeft, lijkt het me voor de hand liggen dat daar het probleem zit...

[ Voor 18% gewijzigd door Dark op 13-08-2009 13:06 ]

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Als prime en memtest zo lang stabiel zijn zou het ook het OS kunnen zijn. Even XP er naast knallen en daarmee e.e.a. uitproberen. Dan kun je het iig uitsluiten.

Mijn rig

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:59:
De voeding test van occt belast het systeem maximaal door tegelijk linpack(cpu/mem) en furmark(gpu) te draaien. Het resultaat is dat de psu het zwaar te verduren krijgt.
Om meer vertrouwen te krijgen in je voeding is het geen slechte test, maar als je psu al op het randje loopt kan het ook de spreekwoordelijke druppel zijn, die de emmer doet overlopen. Het effect van een falende voeding is onvoorspelbaar, en kan in het slechtste geval andere hardware meenemen het graf in (hoewel de betere voedingen hiertegen beveiligd zijn natuurlijk)...

edit: ik zou het er ook gewoon op houden dat het een w7beta probleem is. probeer eens een andere build ? en probeer ook andere os-en... als het dan enkel op w7 problemen geeft, lijkt het me voor de hand liggen dat daar het probleem zit...
Ik neem aan dat mijn corsair 750w voeding wel een A merk is.. dat zegt nog niks maar ik had hiervoor een slechte 650 watt en die zat op zijn tandvlees te werken en knalde er continu uit en werd enorm HEET! mijn corsair heeft het totaal niet warm, ding doet gewoon rustig zijn werk volgens mij..

ik ga denk ik maar weer terug naar windows Vista en die proberen :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

mijn sys@oc uit sig en met occt psu test piekt op ongeveer 410w uit het lichtnet opgenomen, er voor er het gemak ervan uitgaand dat de voeding 80% efficient is, gebruikt alles bij elkaar dan 328w ... dus een 750w is zeker genoeg...

corsair voedingen zijn gewoon goed, zeker voor de prijs, dus iig niet iets om je druk over te maken. maar als je echt voeding-leip bent is het zeker ook niet de beste klasse, ookal vanwege het prijssegment waar ze op richten...

dat gezegd hebbende kunnen ook goede voedingen het natuurlijk begeven, maar de kans dat er wat mee gaat is dan wel iets kleiner ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 19:32
Probeer eens met een iets verhoogde northbridge alles opnieuw. Deze gooide bij mij ook wel eens roet in het eten terwijl alles apart wel oke getest was.

Verwijderd

Topicstarter
zo, nu breekt mijn klomp.. wortelsky zei probeer je NB wat meer volt te geven maar dat had ik... tweaker die ik ben natuurlijk allang gedaan, maar ik dacht ik pomp er gewoon even wat extra in.. ik deed +0.5 (wat volgens mij veel is!)

dus ik proberen en ineens liep grid niet meer vast tijdens laden!.. maar snel daarna weer wel want volgens mij is de NB heel gevoelig voor teveel volts.. ik probeer het nu op 0.3+ en kijken wat die doet...

ik heb het trouwens ook op vista geprobeerd en daar had ik het zelfde probleem :D dus daarom dacht ik weer dat het een hardware probleem was..

oh en nog 1 ding.. het gekke is dat ik het probleem ook op standaard heb! hoe kan dat nou?. alles standaard en toch de NB te weinig volt?.. huh?.. daar klopt iets niet toch?.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 09:38 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PCI-E is fixed op 100mhz.
grafische accelerator staat op Fast. (je kan kiezen tussen Turbo, Fast, Auto)

pci-e al geprobeerd op 102-105 ? en die accelerator op auto?

Zit het vaslopen van dat spel niet in het spel zelf, dat er een patch voor is oid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:23
Probeer eens de 32 bit van Windows 7.
Moet je wel opschieten, want vandaag is de laatste dag dat je die kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lars93 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:26:
Probeer eens de 32 bit van Windows 7.
Moet je wel opschieten, want vandaag is de laatste dag dat je die kan downloaden.
oeps.. :) te laat.. net terug van Lowlands.. en ik zal nog even de auto instelling proberen, en hoezo PCI-e op 102?.. loopt die met 100 out of sync.. hmm het is het proberen waard natuurlijk..

oh en na lowlands heb ik een poging gegaan om te gamen, maar dat ding ging weer mis met de instellingen die eerst wel werkte! haha WTF :P ik word gek van dit systeem :D..

back to the drawing board!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okiiiiiii back again.. ik denk dat ik het gevonden heb.. ik heb dus mijn PCI bus ondergeklocked op 98.... en nu issie 100% stabiel.. raar maar waar..

blijkbaar is die toch op een of andere manier teveel @?? want fixed op 100 wilde die echt niet dus.. en auto ook niet..

nu op 98 doet die het prima.. ga ik dat merken in prestatie van mijn GPU??.. denk het niet toch?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

neuh, gaat een % van je theoretische performance af, niet merkbaar, tenzei je aan het benchmarken bent op je gpu..

[edit:] en grafische accelerator op auto zetten, fast overclocked de pci-e bus, dus niet heel raar dat de boel dan beter werkt als je op 98 begint..

[ Voor 40% gewijzigd door AlexanderB op 26-08-2009 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:10:
neuh, gaat een % van je theoretische performance af, niet merkbaar, tenzei je aan het benchmarken bent op je gpu..

[edit:] en grafische accelerator op auto zetten, fast overclocked de pci-e bus, dus niet heel raar dat de boel dan beter werkt als je op 98 begint..
dat hij beter werkt okee, maar hij zou gewoon op 100mhz moeten draaien, zoals het hoort zeg maar :) en nu lukt dat dus echt niet!.. ach ja ik ben er happy mee.. ik merk er niks van qua performance en hij is eindelijk stabiel.. geen zin meer om er verder over na te denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Mijn PCI-e (HD4830) draait nu ook op 100Mhz, ga het is proberen op 98 (of 102 o.i.d.) Mhz :)
Goede tip!

[ Voor 13% gewijzigd door Tim Hovius op 29-08-2009 13:02 ]

Pagina: 1