Ola beste Tweakers
Ik zal mijn probleem even uitleggen, mijn systeem is als volgt,
Windows 7 64 bit.
Giabyte GA-X48 DS4
intel Quad 9550
Kingston hyperx 1066 cl5 (2x 2GB)
2x sapphire 4850 512 mb vaporX cooling
Corsair 750 watt voeding.
2 WD's in raid 0
1 samsung als extra schijf.
1 NEC brander.
fsb loopt op 448 mhz x8.5 = 3,8 @ 1.375 Vcore (voor de zekerheid een iets lagere klok genomen om te testen)
geheugen draait op 2.4x448= 1075 @ 2.3 volt, CL 5-5-5-15 fixed
PCI-E is fixed op 100mhz.
grafische accelerator staat op Fast. (je kan kiezen tussen Turbo, Fast, Auto)
FSB voltage staat op +0.35v
loadline Calibratie staat op AAN.
Speedstep en dat soort dingen staan uit.
Videokaart is standaard clock. (zodat het daar niet aan kan liggen)
Temperaturen zijn allemaal okee, cpu is idle 33 graden en load word die niet warmer dan 55.
en GPU word niet warmer dan rond de 55, omdat die VaporX tech zo goed werk
Nu is het volgende aan de hand, ik ben dus redelijk fanatiek met overclocken en was mijn Quad aan het @ tot 3,9, ik heb hem nu stabiel op 3,86, ik kan prime zonder fouten draaien(een uur gedraaid) en ik speel er COD 4 mee en anno 1404 en dat gaat prima..
maar nu komt het volgende, als ik COH wil spelen dan knalt hij er na 2-10 al uit, terug naar de desktop, en als ik de test draai in dat spel dan gaat het beeld na dat de Duitsers zeggen dat hans zijn koffie vies is op zwart en loopt kort daarna mijn pc vast en moet ik resetten.
dus ik dacht dat het aan mijn videokaart lag(kan bijna niet want hij is nieuw) dus heb ik die getest in OCCT en de kaart creëerde geen artifacts of fouten. hmmm dus dan maar geheugen testen, ik heb het geprobeerd met memtest86 met een opstart iso alleen liep mijn computer daardoor vast.. en met Prime95 op de de test gezet die veel geheugen test en daar is niks aan het handje..
Ik heb ook 3dmark vantage gedownload en die geprobeerd te testen, maar die wil die dus helemaal niet draaien
dus ik werd beetje gestressed en werd het zat en heb dus heel mijn machine terug op standaard gezet, dus cpu op 2,83, geheugen zelfs op 800 en alles op SPD, voltages standaard enz enz.. en wat denk je.. hij vertikt het om 3dmark stabiel te draaien!.. bij de eerste grafische test loopt hij dus of meteen vast of het duurt 20 sec.. maar hij loopt vast!.. en ik heb ook slim de grafische testjes uit gezet en alleen de CPU testen gedaan en daar kwam die gewoon doorheen.. dus dan zou je denken grafische kaart.. MAAR! die is dus nieuw.. dat zou toch vreemd zijn als die 2 games wel speelt en door OCCT testen heen komt, maar 3dmark en COH niet speelt/draait..
Waar ik ook nog aan dacht is de Voeding, maar die is ruim voldoende en gewoon een zeer goed merk, 750watt corsair zou toch voldoende moeten zijn..
Wat ik wel zie/merk is dat als ik de reports/tabellen bekijk die OCCT maakt, dan zie ik dat mijn 12V rail nogal vreemd doet, als de pc zwaar belast word schiet hij omhoog naar boven de 12 volt, maar als hij niet belast word zit de 12V op 3 volt ofzo?! hoort dat?.. (voor zover OCCT betrouwbaar is qua metingen)
Nou excuus voor mijn lange verhaal maar ik ben er al een tijdje mee aan het kloten, mijn probleem is dus dat ik niet helemaal kan achterhalen waar het probleem is, de CPU, geheugen, en GPU zijn nieuw, en sommige testen spreken elkaar tegen..
nou wie heeft er tips of een idee?. als je vragen hebt stel ze gerust! mijn verhaal is vast incompleet.
cheers
Jeroen
Ik zal mijn probleem even uitleggen, mijn systeem is als volgt,
Windows 7 64 bit.
Giabyte GA-X48 DS4
intel Quad 9550
Kingston hyperx 1066 cl5 (2x 2GB)
2x sapphire 4850 512 mb vaporX cooling
Corsair 750 watt voeding.
2 WD's in raid 0
1 samsung als extra schijf.
1 NEC brander.
fsb loopt op 448 mhz x8.5 = 3,8 @ 1.375 Vcore (voor de zekerheid een iets lagere klok genomen om te testen)
geheugen draait op 2.4x448= 1075 @ 2.3 volt, CL 5-5-5-15 fixed
PCI-E is fixed op 100mhz.
grafische accelerator staat op Fast. (je kan kiezen tussen Turbo, Fast, Auto)
FSB voltage staat op +0.35v
loadline Calibratie staat op AAN.
Speedstep en dat soort dingen staan uit.
Videokaart is standaard clock. (zodat het daar niet aan kan liggen)
Temperaturen zijn allemaal okee, cpu is idle 33 graden en load word die niet warmer dan 55.
en GPU word niet warmer dan rond de 55, omdat die VaporX tech zo goed werk
Nu is het volgende aan de hand, ik ben dus redelijk fanatiek met overclocken en was mijn Quad aan het @ tot 3,9, ik heb hem nu stabiel op 3,86, ik kan prime zonder fouten draaien(een uur gedraaid) en ik speel er COD 4 mee en anno 1404 en dat gaat prima..
maar nu komt het volgende, als ik COH wil spelen dan knalt hij er na 2-10 al uit, terug naar de desktop, en als ik de test draai in dat spel dan gaat het beeld na dat de Duitsers zeggen dat hans zijn koffie vies is op zwart en loopt kort daarna mijn pc vast en moet ik resetten.
dus ik dacht dat het aan mijn videokaart lag(kan bijna niet want hij is nieuw) dus heb ik die getest in OCCT en de kaart creëerde geen artifacts of fouten. hmmm dus dan maar geheugen testen, ik heb het geprobeerd met memtest86 met een opstart iso alleen liep mijn computer daardoor vast.. en met Prime95 op de de test gezet die veel geheugen test en daar is niks aan het handje..
Ik heb ook 3dmark vantage gedownload en die geprobeerd te testen, maar die wil die dus helemaal niet draaien
Waar ik ook nog aan dacht is de Voeding, maar die is ruim voldoende en gewoon een zeer goed merk, 750watt corsair zou toch voldoende moeten zijn..
Wat ik wel zie/merk is dat als ik de reports/tabellen bekijk die OCCT maakt, dan zie ik dat mijn 12V rail nogal vreemd doet, als de pc zwaar belast word schiet hij omhoog naar boven de 12 volt, maar als hij niet belast word zit de 12V op 3 volt ofzo?! hoort dat?.. (voor zover OCCT betrouwbaar is qua metingen)
Nou excuus voor mijn lange verhaal maar ik ben er al een tijdje mee aan het kloten, mijn probleem is dus dat ik niet helemaal kan achterhalen waar het probleem is, de CPU, geheugen, en GPU zijn nieuw, en sommige testen spreken elkaar tegen..
nou wie heeft er tips of een idee?. als je vragen hebt stel ze gerust! mijn verhaal is vast incompleet.
cheers
Jeroen