Wat moet ik kunnen voor deze website?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Ik ben op zoek naar mensen die me de juiste weg kunnen wijzen:

Ik heb een idee over een website, wil deze graag zelf maken, maar weet niet waar ik moet beginnen.

In het kort:
Ik wil een vraag en aanbod site maken. De aanbieders kunnen een profiel aanmaken, zijn vindbaar op een kaart (google maps), geven uitleg over wat zij doen en geven een prijsindicatie voor hun werkzaamheden.

De mensen die zoeken kunnen filteren op verschillende categorieën en hebben de mogelijkheid om op het profiel van een aanbieder een review achter te laten.

Bestaand er toevallig pakketten die dit aanbieden of moet het een custom job worden? Ik moet natuurlijk met een database gaan werken, maar welke?

Zoals jullie merken ben ik echt een beginneling (heb ooit eens een simpele site in elkaar gezet die wat foto's toonden), maar al jaren wil ik graag leren een website te maken en nu heb ik eindelijk een idee, het wordt een hobbyproject dus geen tijdsdruk.

Alvast bedankt voor de reacties.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:41
Makkelijkste om mee te beginnen (als serverside taal) is PHP, daarnaast heb je HTML, CSS en Javascript kennis nodig. Voor PHP is het gebruikelijk om een MySQL database te gebruiken.

Er zijn talloze tutorials te vinden voor PHP. Alleen de kwaliteit daarvan verschilt enorm. Ik hoop dat een poster na mij wat goede links voor je heeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32

Bosmonster

*zucht*

Ik denk eerlijk gezegd dat dit iets teveel is om mee te beginnen als je al die technieken nog nooit of zelden gebruikt hebt.

- Begin eens met het ontwerpen van je site en beschrijven wat je precies wilt dat het doet.

- Kijk daarna eens of je dit design uitgevoerd krijgt in de frontend-technieken. HTML/CSS/Javascript zullen hierbij nodig zijn.

- Als laatste ga eens experimenteren met databases, datamodellen en PHP bijvoorbeeld.

Normaliter gebeurt dit door 3 verschillende personen overigens, al kan het natuurlijk geen kwaad het allemaal eens te proberen.

[ Voor 64% gewijzigd door Bosmonster op 11-08-2009 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat je jezelf wel moet realiseren dat hetgeen je wilt bepaalt niet simpel is voor een beginneling. Zoals ik het lees moeten er nogal wat functionaliteiten komen in je website.

Wat betreft je database, MySQL is gratis dus dat zou een goede optie zijn waarschijnlijk. Maar veel belangrijker om je wat betreft de database eerst druk over te maken is een goed datamodel, je wilt namelijk nogal wat dingen opslaan en dan is een goed datamodel cruciaal.

Verder om je website daadwerkelijk te bouwen zul je naast kennis van HTML en CSS zul je ook kennis moeten hebben van scriptaal zoals bijvoorbeeld php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:41
Bosmonster schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:54:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit iets teveel is om mee te beginnen als je al die technieken nog nooit of zelden gebruikt hebt.
Je moet ergens beginnen. Niks mis met ambitie ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Bedankt voor alle reacties, precies waar ik naar zocht.

Als ik merk dat het boven mijn pet gaat, ga ik kijken of ik het kan uitbesteden, maar omdat ik toch geen tijdsdruk heb, zal ik het een en ander eerst eens zelf uitproberen. Het klinkt allemaal in ieder geval ingewikkeld genoeg. Ik heb 10 jaar in de IT gewerkt, misschien dat het me helpt, we'll see. :)

iRacing Profiel

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

McVirusS schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:52:
Makkelijkste om mee te beginnen (als serverside taal) is PHP, daarnaast heb je HTML, CSS en Javascript kennis nodig. Voor PHP is het gebruikelijk om een MySQL database te gebruiken.

Er zijn talloze tutorials te vinden voor PHP. Alleen de kwaliteit daarvan verschilt enorm. Ik hoop dat een poster na mij wat goede links voor je heeft ;).
En Photoshop of GIMP voor het grafisch ontwerp. Ik heb in de jaren nml wel gemerkt dat het niet handig is om tijdens het coden te ontwerpen. Het is beter om het ontwerp eerst af te tikken en te bevriezen, zodat je weet waar je mee verder gaat ;)

日本!🎌

Verwijderd

Kennis van HTML, CSS, JS, SQL en PHP heb je wel nodig. Voordat je dit goed genoeg onder de knie hebt om een serieuze website te maken die echt gebruikt gaat worden, ben je zo een jaar verder als het niet langer is.

Ik zou zeggen koop een boek, om te beginnen van front-side "talen", HTML en CSS om mee te beginnen. Daarna is JS wel handig, hoef je niet alles van te kennen, basiskennis is wel voldoende denk ik. En dan kan het echte werk beginnen, een goed PHP5 boek... Welke precies kan ik je niet vertellen, maar daar hebben ze een mooi boekentopic voor hier op tweakers.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderklik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09-2023

donderklik

northing.nl

Vergeet niet dat je ook op de veiligheid moet letten. OWASP kan je daarbij helpen. :)

Northing.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou beginnen met 1 pagina. Bijvoorbeeld het aanmaken van een profile. De stappen zullen ongeveer als volgt zijn:

* Bedenk welke gegevens wil je bewaren van een profiel?
* Modeleer de gegevens (ERD) en implementeer dit in een database
* Hoe moet de pagina eruit zien en waar komen alle gegevens te staan? Bouw dus een pagina in HTML / CSS
* Zorg in m.b.v. PHP dat je de gegevens kan lezen, opslaan en verwijderen in de database. Bouw ook alle andere functionaliteit in PHP

Voor elk deel van je applicatie zal dit dan kunnen doen. Hou het in het begin simpel en breid langzaam uit met meer functionaliteit en eye-candy.

Belangrijk is te weten dat de enige constante factor van een applicatie verandering is. Onderhoud en nieuwe ideeen zal tijdens de ontwikkeling en ook daarna altijd voorkomen. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken is de structuur van je applicatie belangrijk.
Lees je dus alvast een beetje in hoe je een applicatie het beste kan structureren in logische lagen (three tier architecture), en kijk naar standaard oplossingen voor veel ontwerp problemen zoals het DAO pattern en het MVC pattern.

Het is niet zo dat je de links die ik je gaf direct helemaal moet snappen., Het zijn handvatten om tot een goede applicatie te komen die qua code overzichtelijk en gestructureerd is. Om dat helemaal in de vingers te krijgen ben je imo al snel een paar jaar verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 14-08-2009 12:16 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04
Ik wil me meer verdiepen in MVC. Alleen de 'tutorials' zijn niet van bijzonder hoog niveau. Die van PHPPro zit vol met fouten etc. Dus als er misschien iemand is met een goede tutorial dan mag hij dat vanzelfsprekend aandragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32

Bosmonster

*zucht*

MVC is een design pattern. De tutorials die je voornamelijk zult vinden zijn implementaties van dat pattern in een bepaalde taal.

Wat wil je er precies aan leren? Als je een standaard oplossing in PHP hiervoor zoekt, pak dan bijvoorbeeld CakePHP. Die implementeert o.a. een MVC pattern.

En waarom kaap je dit topic voor die vraag? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 14-08-2009 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Bedankt voor alle reacties. Het is nu wel duidelijk dat ik er te lichtjes over dacht.

Een vriend van me adviseerde me om met Joomla te werken,maar ik weet niet of Joomla dat bied wat ik zoek.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm Joomla wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt voor allerlei dingen.
Het heeft zo z'n mogelijkheden maar voor de toepassing die jij omschrijft zou ik het niet gebruiken.

Het is leuk om een website met nieuwsartikelen, blog en forum te maken.
Er zijn ook wel dingen in te integreren, maar vziw zijn er geen modules die doen wat jij zoekt. Dan zou je alsnog een module moeten schrijven.
Maargoed, dan zit er nogsteeds het Joomla framework omheen, wat totaal niet is gemaakt voor dergelijke toepassingen.

Nee, jouw idee is echt wel een idee voor een custom oplossing. Dat vereist nogal wat werk.
Maargoed, PHP is niet zo moeilijk te leren. Ik had alleen wat school ervaring met Delphi en C# en ben daar na op stage met PHP aan de slag gegaan (destijds PHP4) en heb mezelf dat aan de handleiding in 3 dagen meester gemaakt. Of iig, ik kende de basics. Hoe steekt het in elkaar e.d.
Het mooie van PHP is dat alle functies in een functienaslag staan en dat je dus op steekwoord iets kan vinden.
Stel, je wil een bewerking op een stukje tekst uitvoeren.... in de programmeerwereld heet een stukje tekst een String. Afgekort is dat "str", dus zoek je in de functienaslag op "str" en je krijgt alle functies die iets met een string doen, zoals "strtoupper" of strtolower" (string converteren naar hoofdletters of kleineletters).
Als je de basics kent en de steekwoorden kent kan je een hoop vinden.

Goed, mooi programmeren doe je dan nog niet, maar het is een begin, en het hoeft niet mooi te zijn om te werken ;)

Het lastigste deel is nog wel het praten met een database, die je hoogstwaarschijnlijk nodig hebt.
Dat betekent dat je SQL queries moet kunnen schrijven. Die zijn het meest pittig imho.

Verder natuurlijk HTML en CSS. Dat zou gesneden koek moeten zijn. Puur markup en alles opties staan tegenwoordig wel op www.handleidinghtml.nl

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1